actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2011, 20:29
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Jaarlijks 150 operaties wegens vergeten scharen of naalden

De federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid heeft alle ziekenhuizen in België een checklist bezorgd om vergissingen in het operatiekwartier tegen te gaan.
"Is het de juiste patiënt die voor ons ligt op de operatietafel?" of "zijn we geen naalden of kompressen vergeten?", zijn voorbeelden van vragen op de controlelijst, schrijven de Coreliokranten.

In december vorig jaar kwamen twee incidenten in hetzelfde Antwerpse ziekenhuis aan het licht. Zo bleek dat de chirurgen na een darmoperatie in 2006 twee scharen waren vergeten bij een patiënt.

"In de gegevensbanken kunnen we nakijken hoe vaak herinterventies door een vergeten schaar of naald voorkomen, en dat zijn er jaarlijks toch ongeveer honderdvijftig," zegt dokter Margareta Haelterman van de FOD Volksgezondheid. De checklist moet dergelijke blunders tegengaan. (belga/sam)

Datum: 11/04/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...f-naalden.dhtml

Eigen mening:
Er kan wel eens een vergissing gebeuren, maar bij honderdvijftig patiënten! Dat is echt wel te veel. Het is goed dat men een checklist gaat maken, zodat de dokters deze kunnen gebruiken om na te gaan of ze na de operatie nog over al hun materiaal beschikken. Toch vind ik dat dokters ook zonder checklist in staat moeten zijn om geen scharen, mesjes, draad of andere benodigdheden in hun patiënt ‘achter te laten’. Voor de operatie moet het materiaal nagekeken worden, dan zie je toch onmiddellijk hoeveel en welke voorwerpen je op je operatieschaal liggen hebt. Of zat tellen niet in de opleiding van zo’n dokter? Als je ze moet betalen voor hun diensten, dan kunnen ze toch tellen en heel ver zelfs!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2011, 21:35
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik schrok wel even toen ik las hoeveel herinterventies er plaatsvinden door een 'verloren' schaar of naald. We leren allemaal tellen in de lagere school en zeker iemand die geneeskunde of chirurgie gestudeerd heeft zou het verliezen van operatievoorwerpen moeten vermijden. Er wordt wel eens gezegd dat vergissen menselijk is, maar een schaar of naald in iemands lichaam achterlaten, vind ik toch een beetje ver gaan. Op het eerste gezicht lijkt een checklist overbodig en compleet nutteloos, maar blijkbaar hebben chirurgen dit toch meer nodig dan dat we vermoeden. Een mens zou voor minder schrik krijgen om op een operatietafel te gaan liggen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2011, 22:48
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Jaarlijks 150 operaties wegens vergeten scharen of naalden

Vergissen is inderdaad menselijk, maar chirurgen kunnen zichzelf geen vergissingen permitteren. Er ligt telkens een mensenleven in hun handen. Het is een kleintje om het materiaal telkens te controleren voor en na de operatie. Dat hoeft op zich niet door een chirurg te gebeuren, verpleegsters kunnen meestal ook tellen. Een checklist kan handig zijn, om hen te verplichten het materiaal na te kijken, maar op termijn zal die checklist dan waarschijnlijk toch overbodig worden. Als chirurg moet je zeker over een aantal vaardigheden beschikken, zorgvuldigheid is daar zeker één van volgens mij!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th April 2011, 12:08
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik denk dat dit gewoon te verklaren is door de maatschappij waar wij nu inleven. Tegenwoordig moet alles maar snel, goed en niet duur opgelost kunnen worden. Met de gevolgen natuurlijk. De chirurgen moeten snel zijn en door snel te zijn kunnen ze al wel eens iets vergeten. Wat natuurlijk niet goed te praten valt!
Ik vind dat de dokters ook nog maar weinig kijken naar de mens als 'mens'. Zij bezien ons als een middel om geld met te verdienen. Ze kijken niet meer naar de persoonlijke kant zo als dat vroeger was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.