actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2011, 11:56
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Straling in kernreactor tien miljoen keer hoger dan normaal

De straling in reactor 2 van de kerncentrale van Fukushima is 10 miljoen keer hoger dan normaal. Dat deelt energiemaatschappij Tepco mee, meldt het Japanse persagentschap Kyodo zondag.

Het gaat om radioactief water, dat in het turbinegebouw van de reactor staat. Meteen nadat de stijging werd vastgesteld, werden de arbeiders uit het gebouw geëvacueerd.

De straling in de lucht boven Fukushima was zondagmorgen opgelopen tot 1,000 millisieverts per uur, vier keer meer dan wat door de Japanse overheid als veilig wordt geacht, meldt elektriciteitsmaatschappij Tokyo Electric Power.

Tepco probeert dit weekend het radioactieve water uit de vier reactoren van Fukushima te pompen. Het water hindert de herstelwerkzaamheden en heeft al verschillende arbeiders besmet.

Radioactief jodium in zee

Bij metingen voor de kust van Fukushima is zondagmorgen radioactief jodium waargenomen met een dosis die 1.850 keer hoger lag dan de norm. Zaterdag was dat nog 1.250 keer hoger. Dat heeft het Japanse nucleaire agentschap zaterdag meegedeeld.

Een woordvoerder van Japan's Nucleair Veiligheidsagentschap zei zaterdag dat het stralingsniveau in het zeewater rond de kerncentrale 'relatief hoog' is, maar de impact op het leven in zee zou miniem zijn.

'Het in zee gekomen radioactief materiaal zal door het tij verspreid worden', klonk het. 'Er is meer tijd nodig alvorens het zeewier en ander leven onder water de radioactiviteit absorberen', zei de woordvoerder.

'Bovendien heeft het vrijgekomen radioactief jodium een halveringstijd van acht dagen. Tegen dat iemand voedingswaren uit de zee consumeert, zal die radioactiviteit al sterk afgenomen zijn', aldus nog de woordvoerder.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110327_001

Eigen mening: Ik heb het artikel bij 'gezondheid' geplaatst, omdat de radioactieve straling die vrijkomt de gezondheid serieus kan aantasten. Momenteel zijn er al enkele arbeiders besmet en dit heeft zware gevolgen voor de gezondheid van deze mensen.
Ik vind het heel goed dat ze er alles aan doen om de schade te beperken, maar volgens mij is de schade al zo ernstig dat er niet veel meer aan te doen is. Er is, volgens het artikel, nu ook radioactieve jodium in de zee terechtgekomen. Volgens een woordvoerder van het Japan's Nucleair Veiligheidsagentschap is de impact van het radioactieve jodium te verwaarlozen. De fauna en flora in zee zullen niet aangetast worden, want het vergt veel tijd vooraleer de radioactiviteit tot bij de vissen en het zeewier aankomt. Ik vind dat ze de ernst van de zaak precies niet op tafel willen leggen. Het lijkt erop dat ze de mensen willen sussen en geruststellen, want "de impact in zee zal miniem zijn, omdat het veel tijd vraagt vooraleer de radioactiviteit tot bij de vissen zal komen". In een artikel van de site 'deredactie.be' zei de secretaris-generaal van het Internationaal Atoomagentschap Yukiya Amano dat de nucleaire ramp nog maanden kan duren. Nu vraag ik me af: 'Hoeveel tijd vergt het dan vooraleer de impact in zee wel groot zal zijn?' en als de zee besmet is, dan is de hele wereld volgens mij in gevaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2011, 14:37
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Over heel deze kernramp hangt een duistere zijde. Een kant die we niet mogen bekijken of te weten komen. Dit is duidelijk te merken aan de berichtgevingen van de Japanse overheid en Tepco. Zo is de informatie die ze naar de buiten wereld weergeven zeer miniem. De berichtgevingen van andere instanties laten duidelijk merken dat de situatie veel erger is dan ze doen uitschijnen. Zo zijn er verschillende berichtgevingen dat de reactor niet meer gekoeld kunnen worden omdat er een roest en zoutlaag is ontstaan over de brandstofstaven. Dit is zeer verontrustend want dat zou betekenen dat ze niets meer kunnen doen aan de reactor ook al zouden de koelwaterpompen terug opgestart kunnen worden.

Ook zijn de recentste berichtgevingen van de radioactiviteit in de regio ontzettend hoog tot 1000 millisievert. Dit geeft zeer hoge gezondheidsrisico's en kan al dodelijk zijn op korte termijn wanneer ze er mee in contact komen. En vanaf 4000 millisievert is de straling onmiddellijk dodelijk bij contact.

Ook heb ik zo mijn bedenkingen bij de aanpak van de kernramp. Men heeft de eerste dagen na de tsunami geen zeewater willen pompen in de reactors omdat ze dan beschadigd zouden worden door het zeewater en niet meer bruikbaar om elektriciteit op te wekken. Ik denk dat we hier uit duidelijk kunnen besluiten dat men enkel heeft gekeken naar het geldgewin. En niet naar de gezondheid van de mensen. Ook zou er bespaard worden op veiligheid en zijn er al kleinere incidenten geweest die door Tepco of de Japanse overheid niet werden bekend gemaakt. Ik denk dat we hier enkel uit kunnen besluiten dat we kernenergie veel strenger moeten controleren en meer transparant maken naar controleorganen. Ook lijkt het mij beter om een controleorganisatie op te richten die wereldwijd de verschillende kerncentrales controleert en niet door de overheid. Op deze manier zullen de controles toch al een stuk objectiever worden gedaan. En zal onveiligheid duidelijk worden toegelicht naar de overheid. En niet in de doofpot worden beland.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...5&word=kernramp

http://www.standaard.be/artikel/det...1&kanaalid=1929

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardb...e-stijgen.dhtml
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2011, 17:46
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik denk dat ze de situatie rond het radioactief materiaal dat in de zee is terechtgekomen, een beetje te roos kleurig voorstellen. Als het radioactieve water uit de vier reactoren al zoveel schade heeft toegebracht aan de mensen die nu ermee zijn besmet geraakt, wat belooft dit dan voor het leven onder water? Ik geloof gerust dat de kracht van de radioactieve stof in de zee vermindert, maar zo hard dat de impact op het leven in zee miniem is? Dat lijkt mij iets te positief verwoord! Daarnaast stel ik me ook de vraag of de radioactiviteit in de voedingswaren uit de zee gevolgen kunnen hebben op de gezondheid van de mens. Oké, volgens hun is de radioactiviteit al sterk afgenomen tegen dat het zover is, maar is het dan ook zo hard afgenomen, dat het geen gevaar meer vormt voor de consument?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.