actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 11:29
foets foets is offline
steff.foets
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: meerhout
Posts: 41
Drie op de tien Belgen deeltijds aan de slag

Deeltijdse arbeid blijft aan populariteit winnen. Vorig jaar ging al 28,5 procent van alle werknemers deeltijds aan de slag. Dat is ruim een half procentpunt meer dan in 2007. Dat meldt de krant De Tijd.

Bij de vrouwen werkt nu al meer dan de helft deeltijds. Bij de mannen is dat nog maar een dikke 11 procent. Maar bij hen werd vorig jaar wel de sterkste groei geregistreerd.

Het staat zo goed als vast dat het deeltijdwerk ook in 2009 verder oprukte. Veel bedrijven moedigden het aan als antwoord op de crisis. En ondersteunende systemen zoals het tijdkrediet groeiden fors. (belga/adb)

Bron: de morgen 09/12/09 07u40

Eigen mening
Ik weet niet goed of het goed of slecht nieuws is. Bij oudere mensen is het begrijpbaar dat ze deeltijds gaan werken want volle weken kunnen ze niet meer aan denk ik. Maar als ook jongeren deeltijds gaan werken is het toch een slecht teken. Misschien zijn ze gewoon te lui om heel de week te werken, misschien willen ze nog veel 'vrije tijd' hebben of het kan ook aan het bedrijf zelf liggen. Misschien kunnen sommige bedrijven het financieel niet aan om mensen voltijds aan te werven. Maar zo kan je blijven speculeren. De toekomst zal uitwijzen waar de populariteit vandaan komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 12:07
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ergens is het te begrijpen dat meer en meer vrouwen deeltijds willen gaan werken, wanneer zij thuis ook een huishouden hebben. Vaak zijn ze moe als ze thuiskomen en moeten het hele huishouden nog doen. Ze kiezen dan voor deeltijds werken om voor de kinderen te zorgen en de huishoudelijke taken te doen. In artikels uit economie heb ik gelezen dat dit een echte trend aan het worden is : de man werkt voltijds en de vrouw deeltijds.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2009, 13:01
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Volgens mij is het zeker geen slecht idee om meer mensen deeltijds te laten werken. Op deze manier kunnen meer mensen werken, aangezien er dan voor 1 en dezelfde job 2 mensen aangenomen kunnen worden.

Dit kan volgens mij een oplossing zijn voor de stijgende armoede in België.

Of dit goed is voor de economie is nog maar af te wachten. 2 mensen moeten aannemen voor eenzelfde job betekend ook dat de werkgever 2 mensen moet betalen, waar hij normaal maar 1 iemand moet betalen. Ik zal dit eens proberen uit te zoeken en dan laat ik het nog wel weten in een latere post.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2009, 15:37
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ook voor de ondernemers is het goed. Het is ongeveer even duur om 2 deeltijdse jobs aan te nemen als om 1 persoon voltijds in dienst te nemen. Het is daarbij ook nog zeer handig voor de werkgever. Als er 1 van de 2 ziek wordt kan dit opgelost worden door de collega overuren te laten maken. Als een werknemer die voltijds werkt ziekt wordt is er niemand om hem te vervangen.
Voor de werknemers is het volgens mij ook positief omdat de werkdruk lager ligt. De mensen hebben zo ook meer vrije tijd. Dit is zeker leuk voor jonge moeders die nog veel bij hun kind willen zijn.
Zoals eerder aangehaald worden er op deze manier ook 2 mensen voorzien van een job waardat deze positie bij een voltijdse medewerker maar 1 iemand van een job wordt voorzien.
Al bij al denk ik dat het een goede evolutie kan zijn, maar de mensen moeten zelf kiezen wat ze het liefste doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2009, 13:32
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Ik heb even van alles opgezocht en een beetje rond gevraagd en ben tot het volgende besluit gekomen.

In theorie zou het inderdaad op een oplossing zijn voor veel problemen, onder andere het probleem van de werkloosheid en de hierdoor stijgende armoede. Maar in praktijk is het bijna niet mogelijk. Mensen die voor een job aangenomen worden moeten voldoen aan bepaalde voorwaarde, het is dan ook zeer moeilijk om twee, bijna identiek gekwalificeerde, werknemers te vinden.

Als je deze dan gevonden hebt is het nog niet gemakkelijk om de job door deze mensen uit te laten voeren. Er moet dan een zeer goede communicatie voorzien worden tussen de twee partijen omdat ze hun werk moeten verderzetten daar waar de ander gestopt is. Wat alles nog moeilijker maakt.

Wat het kostenplaatje van dit idee betreft is het ook moeilijk om te bepalen. Dit komt doordat het loon van een werknemer berekend wordt aan de hand van enkele factoren, denk ik bijvoorbeeld aan anciënniteit, om er maar 1 te noemen. Hierdoor is het ook niet duidelijk te bepalen of het nu voordeliger is om 2 part-time of 1 full-time in dienst te nemen.


Citaat:
Orgineel gepost door Kimberly.Nuyts
Volgens mij is het zeker geen slecht idee om meer mensen deeltijds te laten werken. Op deze manier kunnen meer mensen werken, aangezien er dan voor 1 en dezelfde job 2 mensen aangenomen kunnen worden.

Dit kan volgens mij een oplossing zijn voor de stijgende armoede in België.

Of dit goed is voor de economie is nog maar af te wachten. 2 mensen moeten aannemen voor eenzelfde job betekend ook dat de werkgever 2 mensen moet betalen, waar hij normaal maar 1 iemand moet betalen. Ik zal dit eens proberen uit te zoeken en dan laat ik het nog wel weten in een latere post.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.