actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2015, 23:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Agressieve hiv-vorm leidt na 3 jaar tot aids

Agressieve hiv-vorm leidt na 3 jaar tot aids

Onderzoekers van onder meer de KULeuven hebben in Cuba een hiv-variant ontdekt die uitzonderlijk snel en agressief werkt.

Patiënten krijgen meer bepaald binnen drie jaar aids - vaak nog voordat ze merken dat ze überhaupt met hiv besmet zijn.
Anne-Mieke Vandamme, microbiologe aan de KU Leuven, maakt deel uit van een internationaal onderzoeksteam. Samen analyseerden ze het bloed van 73 hiv-patiënten uit Cuba die recent met het virus besmet raakten. Die stalen vergeleken ze met het bloed van 22 aidspatiënten die op een normale manier van hiv naar aids evolueerden.

Een 'normale' manier, dat wil zeggen dat het hiv-virus pas na vele jaren de overstap maakt naar aids. Dat doet het virus via zogeheten co-receptoren, proteïnen op het celmembraan. Gewoonlijk bindt hiv zich eerst op het eiwit CCR5, om jaren later pas over te gaan op CXCR4. Dan pas evolueert het virus snel tot aids.

Maar Vandamme en haar collega-onderzoekers ontdekten in Cuba een bijzonder agressieve vorm van het hiv-virus. Die variant gaat al heel vroeg over op CXCR4 en is bijgevolg ook sneller gevaarlijk.
Combinatie van hiv-subtypes
Bij die patiënten troffen de onderzoekers een abnormaal hoge dosis aan van het molecule RANTES, dat deel uitmaakt van het natuurlijke afweersysteem van ons lichaam. De wetenschappers vermoeden daarom dat de meeste CCR5-proteïnen al bezet waren, waardoor het virus meteen naar CXCR4 ging - met de bekende kwalijke gevolgen.

Rest de vraag waardoor deze hiv-variant juist zo agressief werkt. Vermoedelijk combineert het virus verschillende ondersoorten van hiv. Een van die soorten bevat een protease - een enzym dat eiwtten 'verknipt' - dat uitzonderlijk efficiënt werkt. Daardoor vindt de switch naar CXCR4 zo snel plaats.

Wellicht is onveilig vrijen met meerdere partners de oorzaak waardoor de gevaarlijke variant zich kan vormen. De onderzoeksresultaten verschenen in het vakbladEBioMedicine. (adw)

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/agr...3-jaar-tot-aids
Datum: 12/02/2015 om 13:25


Mening

Als ik heel eerlijk ben moet ik toch toegeven dat ik dit eng vind! Een agressieve hiv-vorm die ervoor zorgt dat je na drie jaar al lijdt aan aids, zelfs vooraleer je weet dat je besmet bent! Ik hoop dat wetenschappers snel medicatie zal/kan ontwikkelen tegen dit virus. Aids op zich is al gevaarlijk, maar deze nieuwe vorm is iets om angstig van te worden. Ik hoop dat het virus voorlopig wegblijft uit Europa. Volgens mij wordt dit het nieuwste dodelijke virus van 2015. Het is alarmeren dat virussen zo snel kunnen muteren en samensmelten. Ebola is nog niet volledig achter de rug en er is al een nieuw dodelijk virus onder de mensen. Het virus wordt vooral verspreid door onveilig vrijen, weer een reden waarom het belangrijk is om een condoom te gebruiken en meerdere sekspartners te vermijden. Ik hoop dat iedereen dit ernstig neemt en zich er tegen probeert te beschermen. Enkel op die manier kunnen we een epidemie voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.