actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2011, 12:01
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Vingerafdrukken komen straks op uw paspoort

Vanaf volgend jaar wordt ook uw vingerafdruk opgeslagen op uw paspoort. Daarmee volgt ons land een Europese richtlijn uit 2004


"Na de aanslagen van 11 september in 2001 was er vraag naar een waterdichte identiteitscontrole", zegt woordvoerder Michel Malherbe van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Wat we nu doen is gewoon de uitvoering van een beslissing van Europa. Op termijn zullen alle Europese paspoorten zo beveiligd worden."

Later komen er in de luchthavens ook elektronische loketten. Daar kunnen mensen zich dan identificeren via hun vingerafdruk.

De invoering gebeurt geleidelijk. Alleen wie z'n paspoort moet vernieuwen, zal dus ook een vingerafdruk moeten achterlaten op het gemeentehuis.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Vingerafdrukken , Woensdag 12/10/2011

Technologie staat niet stil, en dat wordt ook hier maar weer eens bewezen..
Op gebied van veiligheid vind ik het een vooruitgang: zoals in het artikel ook staat, krijgen we de kans tot 'waterdichte identiteitscontrole', wat heel wat zaken toch een stuk veiliger maakt.
Anderzijds zouden er misschien problemen kunnen komen ivm privacy: er zullen een hele hoop mensen zijn die er niet voor open staan hun vingerafdrukken "zomaar" te laten opslaan in een database. Want wie krijgt toegang tot deze gegevens, en waarvoor zullen ze allemaal worden gebruikt?
De toekomst zal het uitwijzen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2011, 12:23
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
De technologie staat inderdaad niet stil. Dit artikel heeft twee kanten. Langst de ene kant vind ik het een goed initiatief, om aanslagen zoals 11 september 'te vermijden'. Maar langst de andere kant vind ik het 'onnuttig'. Waarvoor zijn deze vingerafdrukken voor nodig? Om zeker te zijn dat het paspoort echt is? Of voor de privacy meer uit te pluizen van de mensen?

We zullen het in de toekomst weten of het al dan niet wel of geen nut heeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2011, 14:03
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Volgens mij is dit een zeer goed initiatief. Ik zie niet in waarom mensen het een probleem zouden vinden om hun vingerafdrukken achter te laten. Zolang je niets te verbergen hebt, geeft dat toch enkel een gevoel van veiligheid?

Als we in een ander land in aanraking komen met een bepaald probleem kunnen ze onmiddellijk a.d.h.v. onze identiteitskaart te weten komen hoe ons strafregister er uit ziet. Zo weten ze onmiddellijk met hoe een persoon ze te maken hebben. Soms kan het immers uren wachten kosten als je in een vreemd land bij de politie terechtkomt.
Dit kan via dit systeem vermeden worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.