actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2018, 11:16
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Verkiezingen in Cuba: het begin van het einde van het Castro-tijdperk

Verkiezingen in Cuba: het begin van het einde van het Castro-tijdperk

In Cuba vinden parlementsverkiezingen plaats. Meer dan 8 miljoen Cubanen zijn opgeroepen om de 605 leden van het parlement aan te duiden.

In Cuba vinden zondag parlementsverkiezingen plaats. Meer dan 8 miljoen Cubanen zijn opgeroepen om de 605 leden van het parlement aan te duiden. Het wordt een verkiezing zonder verrassingen, want er zijn evenveel kandidaten als zetels. Op één detail na: onder de kandidaten bevindt zich ook de opvolger van president Raul Castro. Dat wordt naar alle verwachting de eerste vicepresident, Miguel Diaz Canel.
Voor de eerste keer in bijna 60 jaar zal het presidentschap van het eiland toekomen aan iemand die niet de wapens opnam in de revolutie van 1959. Zijn naam zal op 19 april bekend zijn. Die datum is geen toeval: het is de 57ste verjaardag van de mislukte invasie van de Varkensbaai, die door Cuba beschouwd wordt als 'de eerste nederlaag van het yankee-imperialisme in Latijns-Amerika.
De Cubanen kiezen de provincieraadsleden en de 605 leden van de Nationale Assemblee te kiezen uit de lijst van de Communistische Partij van Cuba (PCC). Andere partijen zijn er niet. Meer dan helft van de kandidaten zijn vrouwen (322). Het parlement wijst vervolgens de 31 leden van de Raad van State aan. Die kiest onder zijn leden de nieuwe president van Cuba. Raul Castro (86) is dit jaar tien jaar aan de macht, de limiet die hij zichzelf had gesteld om het presidentschap uit te oefenen.

Iedereen, van analisten tot de Cubaan in de straat, verwacht dat de eerste vicepresident, Miguel Diaz Canel (57), hem zal opvolgen. Dit zuiver product van de PCC heeft continuïteit beloofd, hoewel hij na de revolutie geboren is. 'Er zal in Cuba altijd een president zijn die de revolutie verdedigt', zei hij in november.

Bron: 11/03/2018 http://www.knack.be/nieuws/wereld/v...mal-975267.html

Eigen mening: Dit jaar moet ik zelf voor de eerste keer gaan stemmen en daarom is dit artikel mij opgevallen. Ik ben zelf al aan het nadenken op wie ik moet stemmen maar dit probleem zullen de Cubanen niet hebben. Er zijn namelijk evenveel kandidaten als plaatsjes in het parlement. Dit vind ik heel raar, het lijkt niet echt democratisch. Iedereen die meedoet, komt in het parlement, of er nu op hen gestemd wordt op niet. Dit zijn dus geen echte verkiezingen. Bovendien vraag ik mij af waarom er zo weinig mensen zijn die zich kandidaat stellen om in het parlement te zetelen. Als er meer kandidaten zijn, zijn er meer mogelijkheden voor de mensen en gaat het dus meer over een verkiezing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.