actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2016, 10:19
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Firenze bestrijdt graffiti met tablet

Firenze heeft een nieuwe manier gevonden om de beschadiging van muren van historische gebouwen tegen te gaan. In plaats van de muren te bekladden, kunnen toeristen vanaf nu op een tablet hun berichten en tekeningen achterlaten.

Miljoenen toeristen hebben in de loop der jaren ontelbare berichten nagelaten op de muren van de Campanile di Giotto, dat deeluitmaakt van de kathedraal op de Piazza del Duomo in Firenze, Italië. ‘Drie maanden geleden werden de muren van de Campanile voor de allereerste keer gereinigd. Om te vermijden dat het enorme werk binnen afzienbare tijd dient herhaald te worden, werd gezocht naar een oplossing’, aldus Alice Filipponi, verantwoordelijke patrimoniumbeheer.

En zo onstond het idee om een applicatie op tablet te ontwikkelen. De applicatie laat de bezoeker toe een virtueel bericht of tekening na te laten in pen, stift of graffitispray. Er werden in totaal drie tablets geďnstalleerd op de eerste, derde en vierde verdieping van de Campanile. Alle berichten worden verzameld op een website. In een week tijd werden al meer dan 700 boodschappen geregistreerd.

Met dit initiatief wil men de bezoeker sensibiliseren voor vandalisme. De graffiti vormt een bedreiging voor het patrimonium, en is bovendien duur om te verwijderen. Begin 2017 wil men de koepel van Brunelleschi in de Duomo aanpakken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160324_02200894
Eigen mening: Op veel plaatsen krijg ik het gevoel dat toeristen geen respect hebben voor de historische gebouwen. Ik ben nog nooit in Firenze geweest, maar aan het verhaal te horen, zou ik daar hetzelfde gevoel gehad hebben. Ik vind het dan ook een super goed initiatief, dat ze tablets zetten om op die manier de toeristen de kans te geven om iets persoonlijks achter te laten.
Er wordt al genoeg stukgemaakt op onze wereld, dus we moeten er allemaal voor zorgen dat zeker de historische gebouwen en monumenten kunnen blijven bestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2016, 10:59
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Net zoals Laurence vind ik het spijtig dat toeristen geen respect hebben voor de historische gebouwen. Dit gevoel krijg ik hier in België ook wanneer ik een nieuwe trein zie passeren die vol graffiti staat, dat is gewoon zonde. Zelf vind ik graffiti zeer mooi, maar ongepast op treinen en op andermans gebouwen. Ik vind het, net zoals Laurence, een goed initiatief dat men tablets heeft gezet voor de toeristen. Toch vrees ik dat veel toeristen dat niet 'blijvend' genoeg gaan vinden en toch de muren gaan bekladden. Hopelijk is dat niet het geval en blijven de toeristen de tablets gebruiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.