actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 22:48
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Duo bekogelt leerkracht met eieren na strafstudie

Als wraak voor een strafstudie stormde een gemaskerde ex-leerling samen met een kompaan een klas in Turnhout binnen en bekogelde de leerkracht met eieren. Het duo riskeert een werkstraf.



Stany C. (20) uit Vosselaar en Stijn D. (20) uit Oud-Turnhout moesten zich gisteren voor de strafrechter verantwoorden voor het toebrengen van slagen en verwondingen en de diefstal van een fiets.

Op 9 november 2010 voerden ze een strafexpeditie uit in het Heilig Graf in Turnhout.

Stany C. had er op de schoolbanken gezeten. Een strafstudie die hij een jaar eerder van een 31-jarige leerkracht had gekregen, zat hem nog dwars. De jongeman kreeg die straf nadat hij een autistische jongen gepest zou hebben.

Via de agenda van zijn broer, die nog wel school loopt in het Heilig Graf, achterhaalde Stany C. in welk lokaal de raid moest worden uitgevoerd.

Vlak voor ze de klas van het vijfde jaar handel binnenstormden, trok Stijn D. een bivakmuts over het hoofd en vermomde Stany C. zich met een zonnebril en een sjaal. Met gebalde vuisten zwaaiden ze de deur open en gooiden vijf eieren naar de leerkracht. Met een fiets vluchtten ze weg.

De poetsvrouw zette de achtervolging in en zag de twee een huis in aanbouw in de Kwakkelstraat binnengaan. Ze vroeg aan een bouwvakker het duo niet te laten lopen.

Schadevergoeding

De ex-leerling en zijn kameraad bekenden meteen.

Anderhalf uur lang poetsten ze het besmeurde lokaal.

Maar daarmee was de kous niet af.

De leerkracht, die tien dagen arbeidsongeschikt was, vroeg 3.500 euro schadevergoeding. ‘Mijn cliënt was van de kaart. Dat hij met eieren was bekogeld, was niet het ergste', zei zijn advocate.

‘Hij wist niet wie de daders waren en of ze wapens bij zich hadden.'

Het openbaar ministerie vorderde een werkstraf.

Het duo vroeg opschorting van straf. ‘

Ik ga niet zeggen: Proficiat jongens, dat hebben jullie goed gedaan . Maar het gaat om een misplaatste studentengrap', zei meester Tom Van Gestel. ‘Het is spijtig dat het slachtoffer zelf de herstelbemiddeling heeft afgeblazen.'

De school zelf vroeg één euro schadevergoeding.

Excuses

De jongelui boden hun excuses aan.

‘Ik heb echt niet om deze zaak gevraagd', antwoordde de leerkracht. ‘Sinds die dag is mijn leven veranderd.'

Het vonnis volgt op 21 december.


Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...121123_00379812

Mening:
Ten eerste wil ik jullie vertellen dat dit 2 van mijn vrienden zijn die dit gedaan hebben maar ik geef ze geen gelijk in wat ze gedaan hebben.

Wel vind ik dat deze leerkracht het iets te veel in zijn voordeel heeft getrokken omdat hij even de "platte" wou uithangen.
Ik zeg nu wel niet dat je hier even niet goed van bent maar dat je hele leven hier nu door veranderd is zwaar overdreven. Het is gewoon een studentengrap en meer niet.

Ook dat er zoveel processen en dergelijk aan verloren gaan is voor mij erover. Ze konden dit beter onder elkaar regelen in plaats van al die juridishe stappen te moeten volgen.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2012, 23:19
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Het is inderdaad zwaar van de leerkracht om te zeggen dat zijn leven hierdoor anders geworden is... studenten halen zoveel grappen uit en het is nu niet omdat ze je met eieren bekogelen in de lokalen dat je 3500 euro moet vragen als schadevergoeding. Naar mijn mening heeft de leerkracht hier schoon zijn kans gezien om de leerlingen goed terug te pakken...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2012, 23:30
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Er is een dunne grens bij grappen, maar ik denk dat in dit geval de grens duidelijk overschreden is.
Gemaskerd een klas binnenkomen en met projectielen (nu eieren) beginnen gooien zaait verwarring en paniek. Als men nu een krijtje in de bordvegers steekt is het een hele andere orde.

De leerkracht in kwestie is volledig in zijn recht om zo'n schadevergoeding te vragen, want hij kan zich na zo'n trauma (ja, dit kan een traumatische ervaring zijn... hoe ludiek het ook is als je het achteraf objectief bekijkt) niet meer 100% normaal laten functioneren in een klas. Daarnaast was de klas die op het moment van de feiten les kreeg ook volledig in schok.

Dat het om een vergelding gaat voor iets dat meer dan een jaar geleden is doet me dan ook weer even fronsen. Wat is het nut van deze actie?
-Mocht ik wraak willen nemen op een leerkracht, dan zou ik het anders aanpakken
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2012, 00:11
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Volgens mij hebben de jongens heel veel geluk gehad. Voor hetzelfde geld was deze leerkracht 'geen gemakkelijke', liep hij achter de jongens aan en gaf hij ze een flink pak rammel.

Maar eigenlijk zijn de 'bandieten' hier ook maar zwakke mannen, eerst heel stoer de klas binnen komen met bivakmutsen enzo, daarna gaan lopen en zich nadien direct gewonnen geven... Kom op jongens, als je het dan doet, doe het dan op zijn minst een beetje professioneel...

Eigenlijk zouden ze deze jongens hard moeten straffen, aangezien zulke feiten de aanleiding geven van 'oh, als zij zoiets mogen, dan wij ook! We moeten maar eens een paar uurtjes gaan kuisen (als straf) in het stadspark en klaar is kees!'
Dan is het als een lopend vuurtje, en eer je zoiets geblust hebt... Het is door het veel te 'soft' optreden van onze maatschappij dat zulk gedrag nu 'getolereerd' wordt. Kei hard aanpakken zulke dingen, alleen zo krijgen we onze maatschappij terug op het rechte spoor. Alle misdaden waarbij mensen elkaar leed toebrengen zouden we hard moeten aanpakken.

Sluit ze voor een week op, daarna zullen ze wel twee maal nadenken voordat ze zulke streken gaan uitsteken. Zulke streken zijn goed als je 12 jaar bent, maar deze jongens waren al afgestudeerd dus nu hebben ze al een volwassen leeftijd. Plus het feit dat ze bivakmutsen en dergelijke bij zich hadden!

Dat de Stanny en de Stijn maar is een weekje in de cel gaan zitten met enkel water en brood, dan zullen zij, anderen, iedereen, wel anders gaan denken over zulk gedrag!

Dit lijkt hard, maar dit is volgens mij de enige manier om onze ontspoorde maatschappij terug op het rechte spoor te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.