actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2015, 16:45
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Dutje na het leren laat je langer onthouden

Dutje na het leren laat je langer onthouden

Steeds meer studies wijzen op het belang van een dutje overdag voor onze gezondheid. Onder meer ons geheugen gaat veel beter werken, zegt ook een Zwitserse studie nu.

Door slaaptekort gaan mensen slechter functioneren, dat is bekend. Maar hoe dat precies komt, daarover bestaan nog veel vraagtekens.

Onderzoekers van de Universiteit van Genève laten nu zien hoe dat in zijn werk gaat voor het geheugen. "Slaap speelt een cruciale rol bij de consolidering van pas verworven herinneringen", schrijven ze op de website eLife. "Maar hoe onze hersenen een selectie maken van de belangrijke informatie die tijdens de slaap geconsolideerd wordt, is nog grotendeels onbekend."

Foto's

Onder meer via hersenscans van 31 proefpersonen zagen ze dat de combinatie van een dutje en een beloning na het leren het geheugen beter laat werken. De proefpersonen kregen acht series van telkens twee foto's te zien. Bij vier paren zouden ze een hogere beloning krijgen, vertelde men.

Nadien mochten ze anderhalf uur rusten: de ene groep mocht alleen rusten, de andere groep mocht ook slapen.

Drie maanden na de test bleken de proefpersonen die hadden mogen slapen, zich de foto's veel beter te herinneren. Bovendien waren ze zekerder van hun herinnering.

Dopamine

Dat houdt verband, zeggen de onderzoekers, met de productie van dopamine in de hersenen, een stof die belangrijk is voor het ervaren van genot, blijdschap en welzijn en een centrale rol speelt in het complexe beloningssysteem van het brein.

Wie beloond wordt, onthoudt het geleerde langer. En wie na zo'n beloning ook nog eens een dutje doet, onthoudt nog langer. "Beloning werkt als een soort label, het verzegelt de informatie in het brein tijdens het leren", zegt hoofdonderzoeker Kinga Igloi. "Tijdens de slaap wordt die informatie beter geconsolideerd dan informatie die met een lage beloning geassocieerd is, en ze wordt naar hersenzones gevoerd die met het langetermijngeheugen te maken hebben." (IPS)

Bron: De Knack, 19 oktober 2015.
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-618443.html

Eigen mening: Toen ik dit artikel zag staan was ik verbaasd. Zonder wetenschappelijk bewijs zou ik dit dan ook nooit kunnen geloofd hebben. Ik zou net denken dat dit een averechts effect heeft, omdat je als je gaat slapen je hersenen even rustig laat worden en ze dus ook minder hard zouden moeten werken. Nu ik de wetenschappelijke uitleg weet die hierachter zit kan ik me er wel meer in vinden. Toch ben ik van mening dat het een slechte methode is voor tijdens de examens, ik ben er namelijk niet van overtuigd dat als je na een hoofdstuk een dutje gaat doen, je daarna nog geconcentreerd en wakker aan je boeken kan zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2015, 19:23
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
In het artikel wordt het volgende aangehaald:
Drie maanden na de test bleken de proefpersonen die hadden mogen slapen, zich de foto's veel beter te herinneren. Bovendien waren ze zekerder van hun herinnering. Ik denk dat dit afhankelijk is van verschillende factoren: waar werd de test afgenomen, wat is de thuissituatie van de proefpersonen,.... Een goede nachtrust is enorm belangrijk om (onder andere) de informatie die je gestudeerd hebt te onthouden. Ik betwijfel net als Melanie of een middagdutje doen tijdens de examenperiode wel zo effectief is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2015, 21:55
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Citaat:
Orgineel gepost door N*ra.Rabah
Ik denk dat dit afhankelijk is van verschillende factoren: waar werd de test afgenomen, wat is de thuissituatie van de proefpersonen,.... Een goede nachtrust is enorm belangrijk om (onder andere) de informatie die je gestudeerd hebt te onthouden. Ik betwijfel net als Melanie of een middagdutje doen tijdens de examenperiode wel zo effectief is.

Met zulke factoren wordt in een wetenschappelijk onderzoek normaal rekening gehouden. Ofwel door voor een zo groot mogelijke spreiding te zorgen onder deelnemers (zodat zowel bij de slapers als de niet-slapers alle mogelijke factoren willekeurig verdeeld zijn), ofwel door er juist voor te zorgen dat al deze factoren bij alle deelnemers hetzelfde zijn (gelijke thuissituaties, gelijke testsituaties...). Vaak komt het neer op een combinatie van beide technieken, en aangezien men in het artikel spreekt van meerdere onderzoeken, denk ik dat we deze resultaten wel serieus mogen nemen.
Ik heb tijdens een vorige opleiding ongeveer hetzelfde moeten leren, en hoewel dit op het eerste zicht ook tegenstrijdig leek, moet ik intussen wel toegeven dat ik de logica ervan inzie. Wanneer we slapen, zijn onze hersenen niet 'in slaap' en met niets bezig, maar verwerken zij (op een rustiger tempo) allerlei gegevens waar we overdag nog mee bezig waren. Wanneer we dus een hoop gestudeerd hebben, gebruiken onze hersenen onze slaap om al deze informatie nog eens op een rijtje te plaatsen en op de juiste plek in ons geheugen op te slaan. Dit komt vooral van pas tijdens examens: naar mijn ervaring is het véél zinvoller om, na een nachtje blokken, nog een paar uurtjes in bed te kruipen dan een nacht door te trekken en zonder slaap naar het examen te vertrekken. Bovendien is slapend studeren toch een pak aangenamer dan er wakker mee bezig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.