actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th August 2015, 10:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alcoholslot in bussen

Galant onderzoekt verplicht alcoholslot in bussen

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) laat onderzoeken of ze een alcoholslot kan verplichten in autocars. Dat staat donderdag in De Morgen, Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.
In Frankrijk zijn buschauffeurs vanaf 1 september al verplicht om voor het vertrek in een alcoholslot te blazen. Wie ook maar één druppel heeft gedronken, kan niet vertrekken. Minister Galant heeft nu een studie gevraagd om na te gaan of ons land het Franse systeem kan kopiëren en verplichten voor chauffeurs van autocars.
‘Zij vervoeren veel mensen, de veiligheidsmaatregelen kunnen niet streng genoeg zijn’, aldus de minister.
In ons land wordt een alcoholslot op dit moment enkel als strafmaatregel opgelegd door politierechters. In vijf jaar tijd zijn er nog maar vijfentwintig bestuurders die verplicht met zo’n slot rondrijden.
Een alcoholslot voor vrachtwagenchauffeurs is voorlopig niet aan de orde.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150827_01836256
Datum: 27/08/2015 om 07u 15


Mening

Dit nieuws hoorde ik vanmorgen op de radio en ik was meteen geďnteresseerd. Het lijkt mij een bijzonder goede maatregel. Er werd op de radio gezegd dat 0.7% van de buschauffeurs die betrokken waren in een ongeval dronken achter het stuur zaten, dit kan niet in deze functie. Ze zijn zowel verantwoordelijk voor zichzelf als voor vele anderen. Reizigers moeten met een gerust gevoel de bus/tram kunnen nemen zonder zich zorgen te moeten maken over de kans dat een buschauffeur dronken achter het stuur zal zitten. Een alcoholslot zal hier zekerheid in bieden. Gedronken = niet rijden. Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Frankrijk voert deze maatregel vanaf 1 september in en ik vind dat België hier een voorbeeld aan moet nemen. Ik ben er zeker van dat dit het openbaar vervoer aantrekkelijker maakt en dat er mensen zijn die daardoor de keuze maken om toch het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van de eigen auto.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.