actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 07:05
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Open VLD wil gemeenten laten beslissen over traject en rijtijden van bussen

Niet De Lijn, maar de gemeenten moeten uitmaken hoeveel bussen er rijden, langs welke routes en hoeveel een rit kost. Dat zeggen de Open VLD-parlementsleden Bart Somers en Marino Keulen maandag in De Morgen.

Tegen het najaar moet de Vlaamse regering een nieuwe beheersovereenkomst sluiten met De Lijn over de regeling van het openbaar vervoer tot 2020. Open VLD wil daarbij de hele structuur van De Lijn op haar kop zetten.

Zo zouden voortaan de gemeenten moeten beslissen waar, wanneer en tegen welke prijs bussen en trams rijden. Zoals er vandaag al politie- en brandweerzones bestaan, moeten gemeenten zich verzamelen in een twintigtal regio’s om samen het openbaar vervoer te organiseren. Deze regio’s krijgen 75 procent van alle middelen. Een Vlaams niveau, dat nog zorgt voor de coördinatie tussen de regio’s, houdt 25 procent.

De Lijn zelf is alvast geen voorstander. ‘Dit zou de deur openzetten voor allerlei coördinatieproblemen’, luidt de reactie.


Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150518_01685893 (geraadpleegd op 18/05/2015)
Mening: Allereerst vind ik de uitspraak 'Open VLD wil de hele structuur van de Lijn op zijn kopt zetten' enorm geslaagd. Alsof er nu structuur is die niet op zijn kop staat? Dit lijkt misschien heel kritisch, maar met één van de ouders die werkende is bij de Lijn sta je er toch dichterbij en merk je dat het ook voor chauffeurs één grote chaos kan zijn. Ik vraag me dan ook wel af hoe de verschillende gemeenten op elkaar gaan afstemmen. Als er per gemeente een traject en budget bepaald zal worden, zullen de gemeenten vast en zeker tot een consensus moeten komen over bepaalde trajecten. Naar mijn mening zal dit alleen maar voor meer chaos zorgen. Ik vraag me dus af hoe ze dit in de praktijk zullen regelen. Mij zul je niet zien protesteren tegen deze maatregel, maar ik denk dat men soms wat meer moet nadenken over de praktische regeling, want dit lijkt me geen oplossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 08:00
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik sta volledig achter het voorstel van Open VLD. Zij willen in de toekomst dat iedere gemeente zelf moet uitmaken hoeveel bussen er rijden. Ze zijn er van overtuigd wanneer dit voorstel wordt ingewilligd dat er een kwart meer mensen op de bus zullen zitten. Ik vind dat hier logica inzit. Het is bijna onmogelijk om iedere gemeente te controleren op het bus gebruik. Wanneer je de controle van het bus gebruik laat controleren door iedere gemeente dan zal het bus gebruik veel beter zijn afgestemd op zijn reizigers. Enkele weken geleden werd duidelijk gemaakt via de media dat de lijn moest besparen. Er rijden zeer vaak lege bussen rond en dat moet de lijn voorkomen. Het voorstel van Open VLD kan deze legen bussen zeker verminderen. Wanneer je de lijn goed op uw reizigers kunt afstemmen zal het bus gebruik stijgen. Deze stijging is niet enkel goed voor de lijn, maar ook voor het milieu. We moeten dit voorstel goed organiseren zodat er geen chaos kan ontstaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2015, 11:06
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Open VLD wil gemeenten laten beslissen over traject en rijtijden van bussen

Ik ben ermee akkoord dat de burgemeesters gehoord moeten worden bij de beslissingen i.v.m. het aanbod. De Lijn vreest hierdoor door versnippering, en dat begrijp ik wel. Als iedereen zijn zin doordrijft gaat het aanbod van gemeente tot gemeente misschien (hard) verschillen, waardoor het voor reizigers ingewikkeld kan worden. Een tussenoplossing lijkt mij hier een eerste belangrijke stap. Laat de bevolking hun wensen overbrengen aan de burgemeester. De burgemeester bekijkt dan (samen met zijn medewerkers) wat wel en niet mogelijk/realistisch/nuttig is. Daarna kan hij dit in samenspraak met De Lijn uitvoeren. Zo zijn alle partijen betrokken en zullen mensen ook meer gebruik maken van het openbaar vervoer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.