actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 21:02
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Slechts 3,5 procent haltes De Lijn toegankelijk voor reizigers met beperking

Slechts 3,5 procent haltes De Lijn toegankelijk voor reizigers met beperking

Van de 33.268 bus- en tramhaltes van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft momenteel slechts 3,5 procent de status ‘toegankelijk’ voor reizigers met een fysieke beperking. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Bart Van Malderen (SP.A).

Als meest voorkomende knelpunten wijst Weyts vooreerst naar de te lage opstapbasis aan de halte, zodat rolstoelgebruikers onmogelijk de oprijplaat van de bus kunnen gebruiken. Het fietspad situeert zich vaak tussen de rijbaan en de bushalte waardoor men op het veelal niet verhoogd fietspad dient in- en uit te stappen. Soms is ook de perronverharding niet breed genoeg, ontbreekt ze of kan de rolstoelgebruiker niet op het verhoogd aangelegd perron raken omdat het perron niet drempelloos is of voorzien van een hellend vlak. Ook ontbreekt zeer dikwijls een tactiele geleiding voor blinden en slechtzienden.

Weyts wijst erop dat de aanleg of de heraanleg van haltes in Vlaanderen de bevoegdheid is van de wegbeheerder, het Agentschap Wegen en Verkeer voor de gewestwegen of de lokale besturen voor de gemeentewegen. Nog dit jaar wordt volgens de minister een plan van aanpak opgesteld inzake het uitrollen van ‘toegankelijke lijnen’. Om de haltes toegankelijker te maken wordt met de wegbeheerders onderzocht welke haltes opgenomen zijn in hun herinrichtingsprojecten. Met lokale besturen wordt gezocht naar een planmatige uitrol van dergelijke haltes.

Bron. De Standaard

Eigen mening: Ik vind het erg dat de bus- en tramhaltes van De Lijn niet toegankelijk zijn voor iedereen. Nochtans betaalt wel iedereen hier belastingen voor, ook de mensen met een handicap. Deze moeten volgens mij dus ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Deze mensen hebben al een beperking waar ze niet aan kunnen doen. Ikzelf neem ook altijd het openbaar vervoer naar mijn kot. Dat is ook de reden dat ik begrijp hoe een hulpmiddel de bussen van De Lijn kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.