actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2009, 09:18
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Een tekort aan leerkrachten zorgt voor onrust

Sinds september mogen leerkrachten ouder dan 65 voor de klas staan. Slechts vier leerkrachten hebben dat gedaan.

Eén deed een herintrede, de drie andere zijn vijfenzestig en bleven dit schooljaar aan de slag.


In augustus telde de VDAB voor het secundair onderwijs in Vlaanderen meer dan 400 vacatures, in het basisonderwijs zijn er momenteel meer dan 100 leraren tekort.

De aanpassing van het decreet waardoor oudere leerkrachten les mogen blijven geven, lost het probleem dus niet op.

Beroep aantrekkelijker maken
“Dat was ook maar deels de bedoeling”, zegt minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a).

Dat tekort blijft voor Smet een prioriteit. Hij gaat werk maken van de instroom uit het secundair onderwijs naar de lerarenopleiding. “Het beroep moet aantrekkelijker worden”, zegt Smet die een open brief schreef naar aanleiding van de Dag van de Leerkracht vandaag.

BRON: www.gva.be


Eigen mening: Ik vind het niet zo een goed idee om het beroep "aantrekkelijker" te maken. Nu is er namelijk een overvloed aan inschrijvingen voor een lerarenopleiding. Wanneer deze zijn afgestudeerd, zijn er weer jobs tekort en zit men weer met dat probleem...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2009, 19:48
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
aantrekkelijkere leerkachten :)

Er is toch niets verkeerd met het onderwijs aantrekkelijker te maken? Of wel? Ja ja, het aantal studenten die in het onderwijs wil stappen neemt toe, maar waarom wil iedereen in het onderwijs stappen???
Ik vind dat persoonlijk niet storend...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2009, 16:27
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Er zijn inderdaad enorm veel inschrijvingen voor de lerarenopleiding, maar hoeveel gaan er na de (hopelijk) 3 jaar nog over blijven?
Het is al langer bekend dat enorm veel leerlingen afhaken tijdens of na hun eerste jaar.

Bovendien is het nogal vreemd dat men het beroep aantrekkelijker wil maken, maar ondertussen ook het loon wil verminderen. Nogal tegenstrijdig, vind je niet? Als men het loon vermindert, vermindert men de aantrekkelijkheid van de job.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th October 2009, 18:19
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik meedelen dat er in het eerste jaar heel veel studenten zullen afhaken. Niet enkel om dat de takenlast te zwaar is, maar ook omdat de stages niet zijn gegaan zoals verwacht. 'De leerkracht' is een soort apart!
Bovendien zijn er maar weinigen die zich geroepen voelen om meteen na hun derde jaar te beginnen werken. Sommigen doen nog een vak bij, anderen gaan voor de Master en nog anderen gooien het over een volledig andere boeg. Het stoort mij niet dat er nu erg veel inschrijvingen zijn en ik denk ook niet dat leerkrachten-in-wording angstig moeten worden. Leerkrachten heeft men altijd nodig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.