actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2010, 13:28
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Europese tv-serie maakt kinderen ecologisch bewust

BRUSSEL - De animatieserie ‘My friend Boo' moet kinderen in heel Europa bewust maken van de milieuproblematiek.

In het Europees Parlement werd gisteren de kinderreeks My friend Boo voorgesteld. Die werd in opdracht van Europa gemaakt om kinderen bewust te maken van het broeikaseffect en wil hen leren hoe ze energie kunnen besparen. ‘Binnenkort moet een nieuwe generatie politici het gevecht tegen de verandering van het klimaat leveren', zegt het Brits Europarlementslid Fiona Hall. ‘Deze reeks is voor hen bedoeld. Zij zitten nu in de kleuterklas.'

Dr. Vincent Berrutto, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling, benadrukte dat technologische ontwikkelingen om energie te besparen dan wel belangrijk zijn, maar dat daarna ook het gedrag en de gewoontes van de massa moeten veranderen. Een moeilijke stap waarbij My friend Boo moet helpen.

In de serie krijgt een vriendenkring van drie — die uiteraard prima uitgebalanceerd is qua geslacht en huidskleur — hulp van een knuffelhondje met de naam Boo. Hij leert Ben, Jaq en Lucy bewust omgaan met energie. In het parlement werd een aflevering getoond waarin de vrienden geleerd werd om altijd alle elektronische apparaten uit te schakelen als ze niet gebruikt worden. In totaal zijn er negen episodes, waarvan er ook drie over water gaan. Qua stijl lijken ze erg op de animatieseries in hoekige tekenstijl die tegenwoordig populair zijn. Curtis Jobling, de animator achter Bob De Bouwer, was verantwoordelijk voor de animatie.

De verhaallijnen werden voorgelegd aan heel wat partners, waaronder het World Wildlife Fund (WWF), en werden ook getest bij honderden kinderen in Europa. Belangrijk, aangezien Europa cultureel erg divers is. De serie werd al verspreid in veertien landen in Europa en zal allicht ook wereldwijd op de televisie komen. Bij ons zal de nog prille kinderzender VTMKzoom de reeks uitzenden ‘ergens in juni'. Station manager Michael Dujardin was ook op de voorstelling. ‘Deze reeks sluit perfect aan bij wat we doen bij VTMKzoom: we willen kwaliteitsvolle, lokale en geweldloze programma's uitzenden. My Friend Boo laat ons toe dat te doen.'

VTMKzoom heeft niets moeten betalen voor de reeks. Ook de dubbing wordt door Europa geregeld, net als in alle andere taalgemeenschappen. Het is de Europese Commissaris voor Energie die de reeks bekostigd heeft.

bron: destandaard.be

Dit vind ik een zeer goed idee. Kinderen zijn de toekomst. Gewoontes aanpassen is zeer moeilijk daarom is het beter om ze van kleins af aanleren om ecologisch te denken.
Natuurlijk zullen deze 9 afleveringen zeer weinig effect hebben wanneer de ouders hier totaal geen interesse in hebben. Maar misschien moedigen de kinderen hun ouders wel aan om wel enkele gewoontes te veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2010, 20:28
Britt.Snels Britt.Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 19
Dit lijkt mij een goed concept. De kinderen maken spelenderwijs kennis met milieuproblemen en hun eventuele oplossingen. Ik kan me zelfs voorstellen dat kinderen vandaag de dag heel veel aannemen van televisie (wat meestal niet positief is).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2010, 15:59
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Ik vind het een zeer mooi initiatief maar vrees voor een effect.. ik denk niet dat alle ecologische problemen gemakkelijk op te lossen zijn. Natuurlijk zijn er kleine dingen die zouden kunnen veranderen bv recycleren en een zuinigere auto, of deze af en toe eens aan de kant laten staan. Maar ik denk dat ecologische problemen in de eerste plaats moeten opgelost worden door de overheid.. dat deze 'kinderen' maar eens wakker geschud worden..

Doch alles vind ik het wel een goed initiatief voor onze kinderen.. zoals Sanne zegt: ze zijn de toekomst
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2010, 08:08
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Maar ik denk dat ecologische problemen in de eerste plaats moeten opgelost worden door de overheid..

Als ELKE doorsneemens zijn levensstijl lichtjes aanpast, hoeft de overheid helemaal niets te doen. Je verwarming één graad lager zetten, staat gelijk aan een energiebesparing van 7%. Alle toestellen in huis helemaal afzetten ipv op standby te laten staan bespaart 10% van je energie.
Alle beetjes helpen.

In ieder geval: zeer mooi initiatief. Ik denk dat zo'n series op die leeftijd echt wel effect kunnen hebben. Ik was vroeger een groot liefhebber van Seabert (een zeehondje dat met zijn vriendjes bedreigde dieren ging redden) en kijk, ik ben leerkracht biologie geworden met het milieu als stokpaardje.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st December 2010, 14:10
De Ceulaer Alexander De Ceulaer Alexander is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 15
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Kinderen van jongs af bewust maken voor het milieu kan en moet alleen maar toegejuicht worden.

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen die naar zulke programma's kijken later zelf beter gaan recycleren. Zeker als het een ''cool'' programma is dat indruk maakt op de kinderen. Ze willen zich gaan spiegelen aan de personages en helpen zo het milieu.

Zulke programma's op tv zijn zeker positief en zouden in de toekomst meer en meer aan bod moeten komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.