actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2013, 14:07
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Een ziektebriefje beschermt niet tegen ontslag

Vief.be op18 oktober 2013
Steeds meer Belgen zitten langdurig thuis door een depressie of een burn-out. Wie op die manier ‘op de ziekenkas’ staat – een vergoeding ontvangt van de ziekteverzekering dus – leeft vaak in de waan dat hij of zij niet ontslagen kan worden. Maar niets is minder waar.
Dat is volgens Roger Blanpain, emeritus hoogleraar arbeidsrecht aan de KU Leuven, een misverstand. “Iedereen kan na een half jaar ziekteverlof ontslagen worden. Na zes maanden arbeidsongeschiktheid kan de werkgever de arbeidsovereenkomst verbreken. Volgens de procedure moet een arbeidsgeneesheer eerst bewijzen dat een werknemer niet in staat is zijn of haar werk te hernemen, wegens overmacht van de ziekte. Zodra dat attest opgesteld is, kan de arbeidsovereenkomst beëindigd worden”, aldus Blanpain recent in het magazine Knack.

Hoeveel van dergelijke ontslagen?
De werkgever moet een opzegvergoeding uitbetalen, die varieert naargelang van de anciënniteit van de werknemer. Er zijn volgens Knack geen cijfers bekend over het aantal ontslagen tijdens een depressie of burn-out. In de privésector wordt die stap wellicht sneller gezet dan bij de overheid of bij non-profitorganisaties.
Volgens het RIZIV zaten in 2012 niet minder dan 27.000 langer dan een jaar thuis met een depressie en kampten 5.750 anderen langdurig met een burn-out. Voor beide diagnoses betekende dat een stijging van 60 procent ten opzichte van vijf jaar eerder. Depressie en burn-out tekenen een veel sterkere groei op dan andere psychische ziektes.
Volgens een woordvoerder van de Belgische Federatie van Psychologen missen we een zorgbeleid om mensen met psychische klachten op te vangen. Naar analogie met de huisarts, die de lichamelijke klachten opvangt, zou er voor de geestelijke gezondheid van de bevolking een soortgelijke eerstelijns zorgverlener moeten zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat amper 5 procent van de mensen met psychische klachten hun weg vinden naar een psycholoog.

Mening:
Dit is voor mij iets nieuws, ik wist niet dat je kon ontslagen worden na een aantal maanden van ziekteverlof. Ik denk dat er vele mensen zijn zoals mij, die dit nog niet wisten. Enerzijds kan het financieel helpen voor de werkgever (zeker bij zelfstandigen). Maar anderzijds baart het me wel zorgen voor de zieke werknemer. Zowel voor zijn/haar financiële status als zijn/haar mentale status. Want als je je werk moest stopzetten vanwege een depressie en daarna komt er nog bovenop dat je ontslagen wordt, zinken deze mensen dan niet nog verder in een depressie? Wat zou deze mensen dan nog moed geven om terug in de sociaal-maatschappelijke kring te stappen, en opnieuw werk te zoeken?

Lees ook:
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=44965

Bron:
http://www.vief.be/geld-en-recht/ee...en-ontslag.html
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.