actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2010, 08:34
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
"Duitstaligen mogen niet vergeten worden"

Karl-Heinz Lambertz (PS), de minister-president van de Duitstalige gemeenschap, pleit voor een "België met 4". Hij hoopt dat de Duitstaligen niet vergeten worden bij de staatshervorming die in de maak is.



Maandag 15 november is de feestdag van de Duitstalige gemeenschap. Naar aanleiding daarvan laat Lambertz in "De ochtend" op Radio 1 zijn licht schijnen over de discussies over de staatshervorming.

"Wij houden een oefening in anticipatie. De staatshervorming zal een compromis zijn tussen de Vlamingen en de Franstaligen. Maar wij hopen wel dat als België veranderd wordt, als het zwaartepunt van de bevoegdheden naar de deelstaten gaat, dat de Duitstaligen niet vergeten worden", zegt Lambertz. "De Duitstaligen willen 1 van de gefedereerde entiteiten van dit land blijven. Wij vragen geen België met 2 of met 3, maar een België met 4. Daarin zijn Vlaanderen en Wallonië wel de 2 grote partners."

"De Duitstaligen zijn -net als iedereen- voorstander van coherentere bevoegdheidspakketten en van meer responsabilisering", zegt Lambertz. Dat laatste is een van de belangrijkste twistappels tussen de Vlamingen en de Franstaligen. "Als er zeggenschap is over de eigen uitgaven, dan is het logisch dat de deelstaten ook de eigen inkomsten deels kunnen beïnvloeden", zegt Lambertz over de de discussie over de responsabilisering. "Er moet een compromis komen, maar de duivel zit natuurlijk in de details."

Datum: 12/11/10
Bron: De Redactie

Eigen mening:
De Duitstaligen hebben gelijk. België draait nu vooral rond de Nederlandstaligen en de Franstaligen. Maar ons kleine landje heeft ook nog een Duitstalige kant. Zij hebben ook recht om mee te beslissen over België en zij hebben ook het recht op voordelen als er een oplossing gezocht moet worden voor België. Ze zijn wel in de minderheid maar mogen zeker niet vergeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2010, 10:56
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Waarom geen Duitstalige premier?

-> Ik heb bij dit onderwerp een interview gevonden met een Waalse cartoonist en mediafiguur. Hij klaagt ook het feit aan dat Duitstaligen bij de onderhandelingen vaak vergeten worden, terwijl deze in hetzelfde schuitje zitten als wij! Men moet meer luisteren naar dit (klein) deel van onze bevolking. Want is het niet zo dat zij evenveel recht hebben om zich met het bestuur van ons land te bemoeien als wij? En aangezien de Walen en de Vlamingen toch niet tot een oplossing komen, waarom niet ten rade gaan bij de Duitstaligen van ons land?


Waarom geen Duitstalige premier?

Pierre Kroll, cartoonist van Le Soir en bekend mediafiguur in Franstalig België, heeft asiel aangevraagd én gekregen in de Duitstalige Gemeenschap.
Waarom?


'Voor de grap natuurlijk. Bij de lancering van een nieuw album probeer ik altijd een soortgelijk evenement te organiseren. Toch zit er ook een ernstige ondertoon in. Bij de communautaire onderhandelingen dreigt men de Duitstaligen te vergeten. Ze leven onder dezelfde wetten, zitten in dezelfde logica en hebben zelfs faciliteiten, maar ze zijn niet betrokken bij het conflict. Ze proberen gewoon op hun manier Belg te zijn. Ik ben er erg goed ontvangen, door een carnavalsvereniging en door minister-president Karl-Heinz Lambertz, die me het eerste zogenaamde gemeenschapspaspoort heeft overhandigd.'

Vindt u dat de Duitstaligen beter omgaan met de politieke situatie?

'Absoluut. Ze zijn erg gehecht aan België, maar ze zijn ook zeer open. Ze zijn goed meertalig en staan iedereen in zijn eigen taal te woord. Met faciliteiten overal, een grote openheid en patriottische fierheid vormen ze een model van wat België kan zijn. Ik zie natuurlijk wel de verschillen met de Vlamingen. Zij hoeven zich bijvoorbeeld niet bedreigd te voelen door het Frans.'

'Waarom kiezen we eigenlijk in plaats van een seksloze premier geen Duitstalige? Die staat in elk geval boven het gewoel. Dat soort zaken wou ik aankaarten.'

Een recente cartoon van u speelde zich af in een Chileense mijn. Een meerderheid aan Vlamingen was hard aan het werk om een uitweg te zoeken, maar vond dat ze recht had op alle levensmiddelen. Enkele Walen waren rustig aan het kaarten en pintjes aan het drinken, terwijl een handvol Brusselaars zich vertwijfeld afvroeg wat hen te gebeuren stond. Eén enkele Duitstalige...

'... was carnaval aan het voorbereiden! Tegelijk zocht hij een andere uitweg, voor als het slecht afloopt. De Vlamingen heb ik afgebeeld als hardwerkend maar een beetje egoïstisch. De enigen die aanstoot namen aan die cartoon waren trouwens Walen.'

Le Soir heeft enkele cartoons van u geweigerd, om de relaties met de N-VA niet verder te laten verslechteren. Wat vindt u van die censuur?

'Censuur zou ik het niet noemen, uit respect voor collega's die onder dictatoriale regimes met echte censuur te maken hebben. Le Soir heeft de cartoon telkens vriendelijk geweigerd. De cartoon waarin Bart De Wever de koning een pistool tegen de slaap houdt en hem laat weten 'nog altijd beschikbaar te zijn' is sindsdien mijn meest bekeken tekening geworden. Zwaar til ik er dus niet aan, al zou ik de cartoon zelf nooit hebben tegengehouden.'

Hoe kijkt u eigenlijk naar Vlaanderen?

'Vlamingen zijn landgenoten die een andere taal spreken. Mensen uit Brugge of Gent hebben geen problemen met mensen uit Namen of Luik. Het probleem is dat alles via Brussel moet passeren. Dé Franstaligen, dat zijn in Vlaanderen Brusselaars of mensen uit de Rand. En dé Vlamingen in de politiek, die zitten ook in Brussel.'

Destandaard.be 12/11
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.