actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2012, 09:37
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Overbodig op het werk: creativiteit

Overbodig op het werk: creativiteit

Door: Lien Buyck
27/04/12 - 15u06 Bron: Live Science© Thinkstock.

Hoewel in veel bedrijven 'creativiteit' een voorwaarde is om iemand aan te nemen, kunnen werknemers hun inventieve ideeën maar zelden in realiteit omzetten. Zo voelen maar liefst drie op de vier werknemers zich gedwongen om productiviteit te verkiezen boven creativiteit.

Nochtans is maar liefst 80 procent van mening dat het gebruiken van creativiteit essentieel is voor de economische groei. Verder vindt bijna twee derden die inventiviteit ook van onschatbare waarde voor de samenleving.

Productiviteit

Maar hoe komt het dan dat slechts één op de vier werknemers zijn creatieve potentieel kan gebruiken? Vooral omdat productiviteit in de economische wereld veel belangrijker is dan creativiteit. Dat zeiden drie op de vier ondervraagden in een enquête bij 5.000 werknemers uit vijf economische grootmachten (Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Japan).

Nochtans wordt van de werknemers wel verwacht dat ze creatief denken in hun job. Maar in werkelijkheid kunnen ze slechts 25 procent van hun tijd besteden aan creatieve ideeën. Een gebrek aan tijd is wordt daarvoor door 47 procent van de ondervraagden als grootste schuldige gezien.

Onderwijs

Meer dan de helft (52 procent) steekt de schuld dan weer op het onderwijssysteem, want velen vinden dat creativiteit daar als vanzelfsprekend beschouwd wordt. "Het is een mythe dat slechts weinig mensen echt creatief zijn", zegt onderwijs- en creativiteitsexpert Ken Robinson.

"De waarheid is dat iedereen natuurlijke capaciteiten heeft, maar niet iedereen krijgt de kans om die te ontwikkelen. Het probleem is dat vele onderwijssystemen hun studenten daar niet bij helpen. Deze studie bewijst dat ze in plaats daarvan werknemers creëren die productiviteit altijd voorrang geven boven creativiteit."

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/36/Carrier...ativiteit.dhtml

Mening:
Het is toch opvallend hoe hoog de druk ligt in industriële landen zoals de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Japan. Maar niet alleen in deze landen ligt de druk heel hoog, dat is ook in ons land het geval. Het aantal gevallen van mensen die met een burn-out moeten thuisblijven van hun werk stijgt nog ieder jaar. Gezond is die hoge druk dus zeker niet en het zal enkel nog maar verergeren naar de toekomst toe.

Naar mijn mening is het jammer dat productiviteit zo veel belangrijker wordt geacht dan creativiteit. Een stijgende productiviteit is zeker belangrijk voor de economische groei, maar zonder creatieve mensen die nieuwe producten op de markt brengen zal de economie niet blijven groeien. Misschien is het geen slecht idee voor ondernemingen om eens te luisteren naar de ideeën van hun personeel. In het artikel wordt ook terecht aangehaald dat inventiviteit belangrijk is voor de samenleving. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Steve Jobs en Apple of Microsoft. Beide ondernemingen hebben producten op de markt gebracht die het leven makkelijker hebben gemaakt binnen onze samenleving.

Dat het onderwijssysteem wordt aangevallen vind ik ergens wel logisch, want als we eerlijk zijn ligt de nadruk van ons onderwijs of toch het onderwijs dat ik doorlopen heb op kennis en vaardigheden. Creatief denken werd zeer weinig belicht op mijn middelbare school. De nadruk lag voornamelijk op leren en kennis verwerken. Aan creativiteit werd weinig aandacht geschonken en dat merkte ik ook toen ik het op de International Days erg moeilijk had om creatief te zijn tijdens de sessie ‘Creativity’ van Burak Karabey.

Hoewel het jammer is, denk ik niet dat het onderwijssysteem zich in de toekomst meer zal richten op creativiteit. Aangezien de druk toch alleen maar blijft groeien in de bedrijfswereld, vrees ik dat ook de druk in het onderwijs alleen maar zal blijven stijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.