actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 09:37
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Zelfstandigen krijgen budget voor gezondheid

Zelfstandigen krijgen budget voor gezondheid

Zelfstandigen die investeren in hun eigen gezondheid moeten dat terugbetaald krijgen van de overheid. Dat is het principe van het 'gezondheidsbudget'.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) heeft het opgenomen in haar beleidsbrief, nu dringt ondernemersorganisatie Unizo erop aan om er ook werk van te maken.

Het doel is zelfstandigen die arbeidsongeschikt zijn beter te helpen. Een schilder met rugklachten zou zelf naar de rugschool kunnen gaan en kosten terugtrekken van de overheid. Iemand met een burn-out zou psychologische begeleiding kunnen krijgen.

"De zieke werknemer krijgt nu een re-integratietraject voorgeschoteld. De zelfstandigen kunnen het stuur zelf in handen nemen", klinkt het bij Unizo. De Block broedt samen met minister van Middenstand Willy Borsus (MR) op een proefproject gefocust op burn-outs, maar de details daarover zijn nog niet bekend.

Bron De Morgen 11/5/2017
http://www.demorgen.be/binnenland/z...dheid-b8d3b3c3/

Eigen mening
Ik vind het voorstel van een gezondheidsbudget voor zelfstandigen een zeer goed idee. Werknemers kunnen genieten van een re-integratietraject, maar voor zelfstandige heeft men nog niets gevonden. Dit is een goede manier om ook zelfstandigen de nodige rust te kunnen aanbieden waar nodig of ze helpen bij arbeidsongeschiktheid. Als zelfstandigen weten dat ,wanneer ze een burn-out hebben of rugklachten zoals in het artikel vermeld wordt, de kosten die ze hebben in verband met deze voorbeelden terugbetaald kunnen worden, zullen ze meer gaan luisteren naar hun lichaam en niet onnodig willen werken. Een zelfstandige kan niet zomaar zijn onderneming achter zich laten, iedereen weet dat wanneer iets veel geld kost, ook al is dit voor zijn/haar gezondheid, dat deze uitgesteld wordt en dat hij/zij toch zal blijven verder werken. Ik denk dat dit een stap in de goede richting is om de zelfstandigen erbij te helpen toch aan zijn/haar gezondheid te denken.

Laatst aangepast door Caro E*gers : 11th May 2017 om 09:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2017, 10:11
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Ik vind dit zeker een goed voorstel, ik heb nooit goed begrepen waarom zelfstandigen dit niet zouden kunnen en ik vind dat zij hier ook op moeten kunnen terugvallen. Een ander artikel dat vandaag in de krant verscheen gaf ook al weer dat 7 op 10 zelfstandigen toch blijven werken wanneer ze eigenlijk arbeidsongeschikt zijn. Dit is te veel en ook zij moeten naar hun lichaam luisteren net als iedereen.
Ik sluit mij dus volledig aan bij de mening van Caro en ik vind het een stap vooruit dat zelfstandigen nu ook meer naar hun lichaam zullen gaan luisteren. Al blijft het voor zelfstandigen toch altijd moeilijk om hun bedrijf een x-aantal dagen alleen te laten en gaan ze volgens mij alsnog te vroeg terug werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.