actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 10:39
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
'Kattenkunstenaar' Fabre bewerkt met knuppels

Kunstenaar Jan Fabre is vorige week in Antwerpen met knuppels bewerkt. Fabre maakte onlangs opnames voor een film over zijn werk, waarbij in het Antwerpse stadhuis katten in de lucht werden gegooid. Sinsdien is er een haatcampagne tegen de kunstenaar op gang gekomen. .

De stunt lokte veel negatieve reacties uit. Tijdens het joggen in Park Noord in Antwerpen werd de kunstenaar afgelopen zondag door zeven mannen zwaar aangepakt. "Ik loop daar elke zondag en ze stonden mij op te wachten", vertelt hij aan De Standaard. "Ze sloegen me op mijn hoofd en op mijn nieren, en twee mannen sloegen erop los met een knuppel. Ik ben gevallen en daarna zo goed en zo kwaad als het kon weggelopen", klinkt het.

"Ik sliep deze week elke nacht ergens anders, uit pure angst. In wat voor een maatschappij leven we, waarin zoiets mogelijk is? Het is alsof sommige mensen blij zijn dat ze eindelijk eens een kunstenaar kunnen aanvallen", stelt hij.

Politiebewaking
Kunstenaar Jan Fabre krijgt voorlopig geen persoonlijke bescherming van de politiediensten, nadat hij in verschillende media had verklaard bedreigd en aangevallen te zijn naar aanleiding van het kattenincident op het Antwerpse stadhuis. De lokale politie houdt wel een oogje in het zeil bij de nog geplande opnames voor de Franse film over Fabres werk, of hij daar nu zelf bij aanwezig is of niet.

"Dat is louter bedoeld voor het geval er manifestaties zouden plaatsvinden, zoals één van Clint.be woensdag", zegt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens. "Van meneer Fabre zelf hebben we nog steeds geen enkele klacht ontvangen."

Volgens Bastiaenssens heeft de politie al geprobeerd contact op te nemen met Fabre. "Wij nodigen hem uit om zijn verhaal te komen doen", zegt hij. "Maar op dit moment is dat nog niet gebeurd. Er zijn dan ook nog geen maatregelen genomen om Fabre als persoon te beschermen buiten de vernoemde opnamemomenten."

Haatmails
Op internet mocht Fabre al meer dan 20.000 haatmails ontvangen waarin hij voor dierenbeul en racist wordt uitgescholden. Verder kwamen er ruim 10.000 mails waarin het stopzetten van de subsidies aan Fabre wordt geëist.

Fabre: "Ik besef dat ik een fout heb gemaakt. Het spijt me werkelijk dat die katjes slecht zijn neergekomen, want ik hou van dieren. Maar er is geen enkele kat gekwetst en ik heb mij oprecht geëxcuseerd. Wat kan ik meer doen?".

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/K...-knuppels.dhtml

Ik keur absoluut niet goed wat Jan Fabre heeft gedaan met de katten in het stadhuis van Antwerpen. Maar dat is nog altijd geen reden om hem fysiek aan te vallen. Je kan evegoed met woorden uitdrukken wat je van deze kunstvorm vind. En dankzij de vrijheid van meningsuiting in ons land kan niemand je hier voor aanpakken.
Wat ik wel bizar vind is dat Fabre geen klacht indient. Hij beseft dat hij met zijn kattenact over de schreef is gegaan en hij biedt zijn excuses aan. Maar is dit een reden om geen klacht in te dienen als je fysiek aangevallen bent? Ik vind in elk geval van niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.