actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2014, 15:11
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Zweden experimenteert met werkdag van zes uur

Zweden experimenteert met werkdag van zes uur

Het stadsbestuur van de Zweedse stad Göteborg experimenteert met een nieuwe indeling van de arbeidsuren. Werknemers moeten maar zes uur per dag werken én ze behouden hun volledige loon.

In Göteborg, de tweede grootste stad van Zweden, dienen ambtenaren als proefpersonen voor een nieuw experiment. In plaats van zeven uur, wordt hun werkdag verkort tot zes uur, maar ze behouden wel hun volledige loon. Dat schrijft The Independent.

Zweden wil door deze maatregel meer jobs creëren en het ziekteverzuim terugdringen. Bovendien hoopt Göteborg op deze manier geld te besparen door de efficiëntie op de werkvloer te verhogen. Om het verschil te kunnen vaststellen, wordt de test uitgevoerd op twee departementen. De ene groep zal zes uur werken, de andere de gebruikelijke zeven.

'Populistisch complot'

"Nadien gaan we de twee groepen vergelijken. We hopen dat de werknemers die zes uur per dag werken, minder snel ziek worden en zich fitter voelen na een kortere werkdag", aldus vice-burgemeester Mats Pilhem. "Er gebeurde al een eerste test in een autofabriek en die leverde alvast hoopvolle resultaten op."

Het stadsbestuur, een linkse coalitie van sociaaldemocraten en groenen, lanceerde het initiatief, maar de oppositie reageert kritisch. Maria Rydén van de Gematigde Partij noemt het een "populistisch en oneerlijk complot, net voor de verkiezingen." (AVE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/z...mal-137579.html

Eigen mening:Persoonlijk denk ik dat dit een zinvol experiment is. Zoals in het artikel beschreven staat, wil men meer jobs creëren doordat de werkdag één uur minder lang zal duren. Ik vind het wel vreemd dat de werknemers hetzelfde loon behouden. Het gevolg hiervan kan zijn dat bedrijven misschien niet meer mensen aannemen, omdat hen dit duur komt te staan. Ik vind het wel logisch dat werknemers op deze manier wel efficiënter gaan werken en de werkdag met meer energie gaan beëindigen. Het voordeel hiervan kan eventueel zijn dat we minder gestresseerd door het leven gaan en dat we meer tijd gaan hebben voor sociale contacten en het huishouden. Hierdoor zullen er waarschijnlijk minder burn-outs zijn bij werknemers en zal het ziekteverzuim dalen. Zelf ben ik heel erg benieuwd naar het resultaat van de test.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2014, 16:22
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Net zoals Tahnee ben ik benieuwd naar het resultaat van de test. Toch vraag ik me af hoe de bedrijven dit kunnen bekostigen. Even veel loon geven, voor minder uren is allemaal goed en wel voor de werknemers, maar maakt het bedrijf dan geen enorme verliezen per jaar?
Positief is dat de werknemers harder werken en meer energie hebben. Stel dat deze maatregel écht werkt en verder doorgetrokken wordt naar andere bedrijven en andere delen van de wereld, vrees ik ervoor dat niet elk bedrijf een even hoog loon zal voorzien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2014, 11:37
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten, maar stel me er ook wel vragen bij. Zeker als men het ook in België zou invoeren. Volgens mij zou er dan een groot protest opkomen. Men klaagt nu al van de hoge loonkosten, maar die zullen er dan niet beter op worden. Maar volgens mij is dat niet enkel in België het geval. Ik denk dat werkgevers vanuit de hele wereld hier niet zo blij mee zullen zijn. Ze zullen dan meer werknemers in dienst moeten nemen en die nog eens extra betalen. Welke werkgever wilt dat? Men hoopt om zo de werkloosheidsgraad op te krikken, maar misschien krijgt het juist een tegenovergesteld effect. Het is in elk geval niet te hopen!

Natuurlijk is het voor werknemers wel een fijne maatregel. Minder werken en toch evenveel verdienen, dat is voor iedereen mooi meegenomen. Ik kan me dus ook wel voorstellen dat het positief kan zijn voor hun gezondheid. Maar ik denk dat we toch ook een beetje aan de werkgevers mogen denken...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.