actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 10:06
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
'Alcohol veroorzaakt wekelijks vier verkeersdoden'

Ons land blijft een zwarte vlek; nergens in West-Europa vallen zo veel verkeersslachtoffers te betreuren als in België. Experts wijten dat vooral aan onze overdreven tolerante houding tegenover alcohol in het verkeer.

Jaar na jaar vallen in België minder doden in het verkeer. Toch blijft België qua verkeersveiligheid ondermaats presteren. Met 75 verkeersdoden per miljoen inwoners zitten we ruim boven het Europese gemiddelde van 62 – vergelijk bijvoorbeeld met de 32 doden in Nederland en de 45 in Duitsland. ‘Dat betekent dus letterlijk dat Nederlanders half zoveel kans maken om te sterven door een verkeersongeval als Belgen. Een onthutsende statistiek’, zegt Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

En dat komt doordat Belgen vaker onder invloed rijden?

Sofie Van Damme: Precies weten we dat niet, gewoon al omdat niet iedere bestuurder nog in staat is te blazen na een ongeval en de politie niet altijd een bloedstaal neemt. Het is in ieder geval zo dat Belgen relatief tolerant zijn voor alcohol in het verkeer.

Het Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid schat op basis van onderzoek in ziekenhuizen dat minstens een vierde van de dodelijke ongevallen veroorzaakt wordt door rijden onder invloed; je mag vermoeden dat dat cijfer voor ons land nog hoger ligt. In 2011 kwamen 858 Belgen om bij een verkeersongeval. Als we de cijfers extrapoleren, dan betekent dat dat minstens 214 van die overlijdens te maken hadden met alcoholgebruik. Dat zijn vier doden per week. Alcohol blijft samen met te snel rijden en het niet dragen van een gordel een van de drie grote doders in het verkeer. (JVB)

Bron: De Knack (21/11/2012)

Commentaar: Vorige week is de nicht van mijn vader ook nog om het leven gekomen door een tragisch ongeval. Ze stak de baan over, er kwam een auto aan zonder lichten (het was 's nachts gebeurd) en maaide haar gewoon van de weg. Later bleek dat deze chauffeur ook onder invloed was van alcohol.

Zoiets valt te betreuren, al doet deze man het zeker niet met opzet. Hij had wel kunnen inzien van 'hola vriend, ik heb gedronken en ben dus niet meer in staat om veilig met de auto te rijden.' Dit deed hij niet, en het lot wilt nu dat er zoiets gebeurd.

Alcohol heeft er inderdaad met te maken dat er veel verkeersslachtoffers zijn, maar ook de infrastructuur van onze wegen laat te wensen over. Wij betalen jaarlijks een redelijk hoge 'verkeersbelasting', terwijl alle buitenlandse vrachtwagenchauffeurs hier zonder enig probleem over de baan mogen rijden. Ik vind dit niet juist, aangezien zo'n zware trucks niet goed zijn voor de weg en tevens ook nog zeer gevaarlijk zijn!

Laat deze mensen tol betalen om over onze wegen te rijden! Ik ben eens op reis geweest naar Frankrijk met de auto. Daar was het veel minder druk, en de baan was er 50x zo goed. Hoe komt dit? Wel, ik zal het u zeggen: tol! We moesten tol betalen om over deze wegen te rijden. Dit lijkt me niet meer als juist, ik ben liever 2 Euro kwijt aan tol dan om te komen in een verkeersongeluk.

Dit is volgens mij de juiste oplossing, zo hoeven wij minder verkeersbelastingen te betalen en mensen die van een ander land komen en onze wegen gebruiken om naar hun bestemming te gaan (aangezien onze wegen tol-vrij zijn) moeten dan maar tol betalen. Met deze tol kunnen we onze wegen tenminste deftig onderhouden, en het zal er ook meteen een pak minder druk zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.