actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th August 2015, 20:36
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
‘Sporters mogen uurtje later komen werken’

Eén van de adviezen voor een gezond en gelukkig leven is de dag sportief beginnen. Maar dat is gemakkelijker gezegd en gedaan als je niet voor dag en dauw wilt opstaan, maar wel op tijd op de werkplaats wordt verwacht.

In de Turkse provincie Edirne (in het noordwesten van het land) kunnen ambtenaren dat excuus echter niet langer inroepen: gouverneur Dursun Ali Sahin geeft hen toestemming om een uurtje later aan de werkdag te beginnen wanneer ze ’s morgens hun sportschoenen aantrekken.

Hoewel de maatregel voorlopig nog niet officieel werd gemaakt en het nog niet duidelijk is of en hoe er zal worden gecontroleerd, is het Sahin wel menens. Het is ook niet de eerste gezondheidsmaatregel die hij in het leven roept om de stijgende obesitas tegen te gaan.

Zo beval hij eerder dit jaar al dat bij publieke gebouwen de eerste drie verdiepingen niet zouden worden bediend door de lift, met uitzondering voor rust- en ziekenhuizen. Daarvoor plaatste de gouverneur al een gedeeltelijk verbod op suiker en zout bij restaurants en cafés.

Obesitas ook in Turkije groeiend probleem

Uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bleek dat in 2014 meer dan zestig procent van de Turkse volwassenen met overgewicht kampt (bmi hoger dan 25), van wie bijna de helft obees is (bmi hoger dan 30).

De WHO voorspelt dat tegen 2030 51 procent van de mannen en 25 procent van de vrouwen obees zal zijn, als er geen serieuze stappen worden ondernomen om de trend om te buigen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150812_01815284
Eigen mening: Volgens mij is dit een positieve maar gewaagde maatregel. Ik ben er van overtuigd dat het veel mensen zal overtuigen om eerst te gaan sporten, maar gaat het de juiste mensen motiveren? Hoe gaan ze het controleren? Wat gebeurd er met dat uurtje? Wordt het verplaatst naar de avond, dus dat ze een uur langer werken?
Ik vind het en mooi initiatief, maar het moet nog veel concreter gesteld worden. Zelf zou ik het toch wel overwegen om dat uurtje te gaan sporten, ook al moet ik dan een uurtje langer op werk blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th August 2015, 08:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Sporten = uurtje later gaan werken

Persoonlijk begrijp ik de onzekerheid waar Laurence mee worstelt naar aanleiding van dit artikel. Ik heb er ook zo mijn twijfels over. Langs de ene kant vind ik het een toffe en galante manier om als werkgever de werknemers een uur later te laten beginnen als ze dat uur gebruiken om te sporten. Dit zal er zeker voor zorgen dat de werknemers meer in form geraken en minder snel obesitas zullen ontwikkelen. Mijn vraag is vooral wie dit allemaal gaat betalen en of er een compensatie voorzien is (zoals bijvoorbeeld een uur langer werken of in het weekend komen werken). Het is realistisch dat werknemers die eerst een uurtje sporten, meer en betere resultaten leveren dan werknemers die recht uit het bed naar het werk gaan. Op deze manier haalt de werkgever dit uurtje vrij er financieel wel uit. De vraag is ook hoe de werkgever dit laat controleren. Het is onmogelijk om elke werkgever een persoonlijke camera mee te geven als bewijs van de dagelijkse sportactiviteiten en het is eveneens niet mogelijk om iedereen persoonlijk te gaan controleren of iemand het laten te controleren. Kortom, ik vind het een goed initiatief, maar er moet nog dieper over nagedacht worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.