actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2015, 21:42
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Tekort aan bloed

Nijpend tekort aan bloed

Het Rode Kruis roept op om bloed te geven. Voor de bloedgroepen O negatief, A negatief en AB negatief is er nog maar een bloedvoorraad voor twee dagen.
‘Een tekort aan bloed is een typisch zomerfenomeen’, zegt An Luyten van het Rode Kruis. ‘Omdat veel donoren met vakantie zijn, is er ook geen tijd of gelegenheid om bloed te geven. Voor de meeste bloedsoorten zijn er voorraden voor een kleine week maar voor drie bloedtypes is het dringender. Als we vandaag zouden stoppen met bloed in te zamelen, zou er voor die types geen bloed meer zijn na twee dagen.’
In die noodsituaties stuurt het Rode Kruis zelf een sms naar of belt met donoren met dit specifieke bloedtype. ‘Het is belangrijk dat die mensen zo snel mogelijk bloed afstaan, liefst nog op de dag zelf.’
Sinds het Rode Kruis in 1934 startte met het inzamelen van bloedstalen, was men nog nooit geconfronteerd met een volledig uitgeputte voorraad. ‘In dat geval kunnen we nog altijd een beroep doen op andere bloedbanken, in de eerste plaats van onze Franstalige landgenoten bij het Croix Rouge’, zegt An Luyten ‘maar het zou niet professioneel zijn om het zo ver te laten komen.’
Het Rode Kruis beschikt in Vlaanderen over 180.000 geregistreerde donoren. ‘Sommigen geven heel trouw om de drie maanden bloed, anderen doen het meer in functie van hun eigen agenda.’
Het Rode Kruis is wel op zoek naar meer ‘nieuw bloed’ in haar donorenbestand. ‘Daarvoor ronselen we op dit ogenblik mensen op de dijken aan onze kust.’
Plopsaland
Later op de dag maakte pretpark Plopsaland bekend dat het voor de eerste keer, samen met het Rode Kruis, een bloedinzameling organiseert. Daarmee hoopt het pretpark tot de lijst met 'Ondernemingen met een hart' - waarvan er momenteel een 25-tal zijn - gerekend te worden.
'We zouden het een hele eer vinden om de lijst van 'Ondernemingen met een hart' te vervoegen. We moedigen onze werknemers die in aanmerking komen om bloed te geven daarom aan om de stap te zetten. Ik heb mij alvast geregistreerd', zegt parkmanager Wim Wauters.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150811_01813799
Datum: 11/08/2015 om 15u03


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum ‘Gezondheid’ omdat een tekort aan bloed ertoe kan leiden dat mensen die een bloedtransfusie nodig hebben er op moeten wachten. Sommige mensen kunnen niet wachten (denk maar aan mensen met een bloedziekte of mensen met een zwaar ongeval). Dit wilt zeggen dat mensen zouden sterven omdat donoren meer zin hebben in vakantie dan in bloed geven. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het enorm nobel om bloed te geven. Ik vind langs de andere kant wel dat je het dan ook consequent moet doen en niet alleen wanneer het jezelf goed uitkomt. Zeker wanneer het gaat om zeldzame bloedgroepen zouden ziekenhuizen zekerheid moeten hebben dat hun donoren regelmatig komen. Zo hebben ze een globaal beeld van de beschikbaarheid van het bloed en kunnen ze eventueel andere ziekenhuizen aanspreken bij mogelijke aankomende tekorten. Bloed doneren kan mensenlevens redden, daarom spoor ik ook iedereen aan om dit te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.