actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th June 2015, 09:23
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Slechte buurt, slechte gezondheid

Slechte buurt, slechte gezondheid

In een kansarme omgeving wonen, zorgt ervoor dat je meer dan een decennium ouder bent dan mensen die uit een aangename buurt afkomstig zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Pittsburgh (VS).

Wetenschappers uit Amsterdam werkten mee aan het project en onderzochten daarvoor bijna 3.000 Nederlanders. De kwaliteit van hun woonomgeving werd bepaald op basis van een aantal kenmerken, zoals geluidsoverlast en angst voor criminaliteit.
Daarnaast wilden de onderzoekers nagaan of de omgeving op celniveau een impact had op de gezondheid. De focus lag daarom op telomeren, de stukjes DNA aan de uiteinden van chromosomen. Telkens als een cel splitst, wordt ze een beetje korter, omdat ze niet volledig gekopieerd wordt. Wetenschappers gaan ervan uit dat mensen verouderen als de telomeren te kort worden om het DNA te kopiëren en de celdeling normaal te laten verlopen. Telomeren worden sneller korter door blootstelling aan biologische of psychologische stressfactoren, zoals kanker, angst of depressie.
De telomeren bleken beduidend korter te zijn bij mensen die aangaven in een onaangename buurt te wonen. Het kwam neer op een chronologisch verschil van twaalf jaar. Mensen die in een omgeving leven met een hoge hoeveelheid aan criminaliteit, lawaai en vandalisme, zijn dus biologisch gezien ouder. Het is mogelijk dat hun cellen chronisch geactiveerd zijn door de psychologische en fysiologische stress die ze ondervinden door in een omgeving te wonen die is achtergesteld op socio-economisch, emotioneel en politiek vlak. (ks)

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/sle...chte-gezondheid
Datum: 23/06/2015 om 15:43


Mening

Toen ik de titel van dit artikel las, had ik toch mijn twijfels over de titel ‘Slechte buurt, slechte gezondheid’. Met zo’n titel moet men oppassen, want daar kunnen negatieve reacties op volgen door mensen die zich op een negatieve en/of beledigende manier voelen aangesproken. Toen ik het artikel las, was ik het wel eens met de inhoud van het artikel en leek het mij zelfs vrij logisch. Personen die leven in een boort waarin ze constant stress ervaren leven minder lang dan mensen die minder stress ervaren. Het is wetenschappelijk bewezen dat stress het verouderingsproces bevordert. Ook de levenswijze kan veel betekenen. Mensen uit een kansarme omgeving houden zich meer bezig met roken, alcohol en drugs dan mensen uit een welgestelde omgeving. Dit heeft niet enkel een invloed op de personen die gebruiken, maar ook op de mensen die in de omgeving wonen. Denk maar aan passief roken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.