actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2015, 20:21
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Bestraffing doet sneller stoppen met roken dan beloning

De kans dat iemand stopt met roken, is groter als hem of haar een boete boven het hoofd hangt, dan als er een beloning wacht.


Wie iemand wil doen stoppen met roken, dreigt best met bestraffing. Dat is althans de conclusie van een donderdag in het invloedrijke The New England Journal of Medicine gepubliceerde studie bij meer dan 2.500 mensen.

Rokers die wilden meedoen met de studie, konden zich bij een van de twee mogelijke groepen voegen. In groep een kreeg iemand die er na zes maand in geslaagd was om te stoppen met roken, 800 dollar. In groep twee moest je eerst 150 dollar afgeven, die je kwijt zou zijn als je er niet in zou slagen om te stoppen met roken. Slaagde je daar wel in, dan kreeg je de aanbetaling terug, plus nog eens 650 dollar extra.

Een eerste vaststelling was dat veel meer mensen zich inschreven in de eerste groep. De tweede vaststelling was dat de mensen in deze groep maar half zo succesvol (17%) waren in het stoppen met roken, in vergelijking met groep twee (50%). Wie gestraft dreigde te worden, maakte meer dan twee keer zoveel kans om te stoppen met roken.

‘Mensen zijn veel afkeriger om 150 dollar te verliezen, dan de vreugde die ze voelen door 150 dollar te verdienen’, zegt onderzoeker en co-auteur van de studie dr. Scott Halpern van de universiteit van Pennsylvania. ‘Hieruit kunnen we concluderen dat de ene dollar de andere niet is. Er is meer onderzoek nodig naar de betekenis van zo’n dollar voor iemand, en de impact van de betekenis op gedragsverandering.’ Zo vergelijkt collega-onderzoeker Cass Sunstein de studie met het betalen van vijf cent extra voor een zakje in de supermarkt. ‘Veel efficiënter dan iemand belonen met 5 cent omdat hij of zij een eigen zakje meebrengt.’

Volgens Halpern toont de studie heel wat toekomstmogelijkheden voor de aanpak van heel wat destructief gedrag: ‘alcohol- en ander middelenmisbruik, eetstoornissen, gebrek aan sportiviteit...’

Bron: www.standaard.be (14/05/2015)
Mening: Na het lezen van dit artikel ging ik meteen kijken hoe het voor mij zit. Is een straf efficiënter dan een beloning? Volgens mij zit het antwoord ergens tussen de twee. Een straf blijft je natuurlijk beter bij omdat je je in het leven (in het algemeen) vaker goed voelt dan slecht en als je dan eens slecht voelt (als iemand je straft) blijft dit gevoel en de herinnering aan dat gevoel een tijdje hangen. Of een straf daarom dan ook (telkens) meer effect heeft, weet ik niet. Ik denk dat de oplossing zit in een gezonde afwisseling tussen beloning en straf. Straf je kind af en toe omdat het zijn groentjes niet opeet maar beloon het ook af en toe als het de groentjes wel flink naar binnen speelt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2015, 22:08
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten, rook ik zelf al een aantal jaartjes en daarom vond ik het toch wel even interessant om op dit artikel te reageren. Ik heb al wel enkele kortstondige pogingen tot stoppen genomen en ik kan mij wel inbeelden dat wanneer je gestraft wordt indien het niet lukt, je meer je best gaat doen om toch te stoppen. Als je een beloning krijgt, krijg je na een tijdje meer een gevoel van: "Ach, jammer dan, het had een leuk extraatje geweest" dan echt het blijven streven naar die beloning. Terwijl je als je, zoals in dit geval, geld kwijtspeelt, je nog een keertje extra nadenkt voor je die volgende sigaret neemt. Voor wie het eens wilt uittesten, als ik zoek te stoppen met roken, zal ik het laten weten!

Veronique
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.