actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th August 2015, 14:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Een middagdutje is gezond

Een middagdutje is gezond

Wie regelmatig een middagdutje inlast, heeft minder last van een hoge bloeddruk en heeft een betere hartconditie. Dat blijkt uit een studie van het Griekse Asklipieio Voula ziekenhuis.
Fervente aanhangers van het middagdutje mogen zich in de handen wrijven. Hun geliefde middagdutje is niet enkel een echte oppepper voor de geest, het blijkt ook nog eens gezond te zijn. Het zou immers de bloeddruk verlagen, zorgen voor een betere hartconditie en het risico op een hartaanval verkleinen.
Voor het onderzoek onderwierp het onderzoeksteam van het Griekse Asklipieio Voula ziekenhuis 386 personen van middelbare leeftijd met een verhoogde bloeddruk aan een test. Bij diegenen die op regelmatige basis een middagdutje deden, werd na afloop van het onderzoek een vijf procent lagere bloeddruk vastgesteld.
Het onderzoek wees ook uit dat de duur van het middagdutje een groot effect heeft op de resultaten. Hoe langer het dutje duurt, hoe lager de bloeddruk.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20150830_0...dutje-is-gezond
Datum: 30/08/2015 om 09u10


Mening

Volgens dit artikel is een middagdutje gezond voor de hartconditie en de verlaging van een te hoge bloeddruk. Allemaal heel mooi, maar is dat ook echt zo? Volgens het artikel wel, maar ik heb vorig jaar een ander artikel gelezen dat net het tegenovergestelde beweerde. Daarin stond dat een middagdutje van een kwartier tot een half uur goed is. In tegenstelling tot in dit artikel stond daar dat hoe langer het dutje duurde, hoe minder gezond het was. Ik ga mij hier niet over uitspreken, maar ik vind wel dat er duidelijkheid geschept moet worden. Het onderzoek waarover dit artikel verslag uitbrengt werd uitgevoerd bij personen van middelbare leeftijd. Het artikel dat ik vorig jaar gelezen heb ging over een onderzoek bij personen uit verschillende volwassen leeftijdsgroepen. Misschien kan er onderzoek gedaan worden naar de factor ‘leeftijd’ dat al dan niet een invloed heeft op de gezondheidseffecten van een middagdutje. Dit zou volgens mij veel duidelijkheid scheppen voor de mensen die, net zoals ik, het andere artikel ook gelezen hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st September 2015, 16:05
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Als een expert van middagdutjes ben ik er van overtuigd dat ze werken op korte termijn . Op lange termijn begint het slaapritme te veranderen.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.