actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2013, 19:44
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Stephen Hawking: "Computer kan leven na dood mogelijk maken"

Stephen Hawking: "Computer kan leven na dood mogelijk maken"

Kunnen onze hersenen verder leven nadat ons lichaam sterft? Volgens de Britse natuur- en wiskundige Stephen Hawking is het antwoord ja.

Technologie kan volgens Hawking realiseren wat tot op heden als pure sciencefiction klinkt. Op het Cambridge Film Festival, waar hij te gast was om 'Hawking', een documentaire over zijn leven, in te leiden, vertelde hij het zo: "Het brein is zoals een programma in onze geest, die je als een computer moet zien. In theorie is het daarom mogelijk om het brein naar een computer te kopiëren en een soort leven na de dood te ontwikkelen."

Dat een dergelijk huzarenstuk nog buiten de huidige capaciteiten van de mensheid ligt, moest ook Hawking toegeven. "Maar het conventionele leven na de dood dat ons wordt voorgespiegeld, is een sprookje voor mensen die bang zijn in het donker."

Geestesgenoten

De Brit is niet de enige die gelooft in technologie die de omzetting van hersenfuncties naar een computer mogelijk moet maken. Zo meldde de New York Times in juni van dit jaar nog dat de Russische multimiljonair Dmitry Itskov volop inzet op het project 2045 Initiative. Een van de doelstellingen van dit initiatief is de inhoud van het brein te kunnen uploaden naar een robot.

Ook de Brain Preservation Foundation werkt in een gelijkaardige richting. Die vereniging hoopt een procédé te ontwikkelen om onze hersenen - geheugen, gevoelens en bewustzijn incluis - te kunnen bewaren. De werkwijze zou er dan in bestaan om het brein om te zetten in plastic, het in kleine schijfjes op te snijden en dan in een 3D-structuur opnieuw samen te voegen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...ijk-maken.dhtml

Eigen mening:
Als men werkelijk in staat is om via een computer leven na de dood mogelijk te maken, betekent dit zeker een grote stap voor de wetenschap.
Maar in hoeverre kan je hier van écht leven spreken. Enkel de hersenen leven nog, maar sociale contacten, etc. zijn niet meer mogelijk. De inhoud van het brein wordt overgeheveld naar een robot, maar een robot voelt geen fysische of psychische pijn, geen blijdschap of geluk, kan geen genegenheid tonen…. Een mens leert voortduren bij door uiteenlopende ervaringen; dit is volgens mij voor een machine niet haalbaar.
Bij dit concept stel ik mij een wereld van robotten voor, maar dit blijft science fiction voor mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2013, 20:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
De inhoud van het brein wordt overgeheveld naar een robot, maar een robot voelt geen fysische of psychische pijn, geen blijdschap of geluk, kan geen genegenheid tonen…. Een mens leert voortduren bij door uiteenlopende ervaringen; dit is volgens mij voor een machine niet haalbaar.

Ik denk niet dat in het artikel bedoeld wordt dat ze de inhoud van het brein naar een computer overhevelen, maar effectief alle verbindingen én de werking van het brein (waar de 'inhoud' uiteraard bij hoor). Dat zou betekenen dat ze een computer hebben kunnen programmeren die op dezelfde manier werkt als het brein en dan zouden blijdschap en andere emoties, sociale contacten en zelfs pijn wél te ervaren zijn in het robotlichaam.

Het probleem is voorlopig vooral nog dat men nog steeds niet helemaal doorheeft hoe de hersenen dat juist allemaal doen: blij zijn, ideeën vormen, dingen onthouden enz. In grote lijnen heeft men wel een idee, maar dat is nog veel te algemeen om er effectief computers voor te programmeren. Om overigens nog maar te zwijgen over de gigantische rekenkracht die nodig zou zijn om de werking van ons brein na te bootsen. Maar ik zie echte artificiële intelligente en dus ook het overhevelen van ons brein ook als een toekomstmogelijkheid. But then again, who am I?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2013, 16:15
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Wat hebben we er eigenlijk aan om als we dood zijn opnieuw tot leven te komen in een robot? En inderdaad wat voor een leven is dit dan eigenlijk? En wie ben je dan inderdaad nog op de wereld? Ik denk dat hier misschien wel 1 goede kant is, als men ook zou weten door die techniek wat er echt omging in de mensen dan zou men kunnen achterhalen waarom iemand zelfmoord gepleegd heeft en wat er voor een moord gebeurd is. Maar dit wordt al meer James Bond-achtig. Het is goed dat er een grote technische vooruitgang is maar ik vind wel dat het zinvol moet zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.