actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2015, 12:20
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Karel de Grote-Hogeschool zoekt in vacatures naar m/v/x

Karel de Grote-Hogeschool zoekt in vacatures naar m/v/x

De Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen vermeldt in haar vacatures momenteel ook het derde geslacht ‘x’. Zo meldt de hogeronderwijsinstelling woensdag zelf. Later zal elke verwijzing naar geslachten verdwijnen, ten voordele van genderneutrale berichten. Tegelijkertijd wordt ervoor gepleit dat studenten ook met een derde geslacht officieel zouden kunnen worden ingeschreven.

Het initiatief komt er naar aanleiding van de ‘Week van de diversiteit’, met op 21 mei ook de ‘Internationale dag van de interculturele dialoog, diversiteit en ontwikkeling’. ‘De x is symbolisch. Na dit academiejaar laten we in onze vacatures de vermelding van een geslacht volledig weg. We pleiten zo voor een genderneutrale aanpak en willen discriminatie van transgenders tegengaan’, verklaart communicatieverantwoordelijke Veerle Bogaert.

Voorts wil de Karel de Grote-Hogeschool haar studenten ook de mogelijkheid geven om bij inschrijving te kiezen voor ‘x’ in plaats van enkel ‘v’ of ‘m’. ‘Dat is een aanpassing die we niet in de hand hebben’, stelt Bogaert verder. ‘Onze registraties zijn bijvoorbeeld verbonden aan het rijksregisternummer van de student en dat is afhankelijk van het geslacht. Ook de Databank Hoger Onderwijs voorziet voorlopig enkel in “m” en “v”.’ Er wordt verwezen naar de Raad van Europa, die onlangs goedkeurde dat transgenderpersonen zelf kunnen kiezen voor man, vrouw of ‘x’.
‘We gaan hierover de dialoog aan met de overheid en pleiten voor die erkenning ook op federaal en Vlaams niveau. Zo kunnen we “x” ook officieel hanteren bij de registraties van studenten’, aldus Bogaert nog.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150520_01690051

Eigen mening:
Ik ben helemaal voor dit initiatief. We leven in een maatschappij waar mensen de mogelijkheid (zouden moeten) hebben om zichzelf te zijn. Met deze actie kunnen ze ten volle zichzelf zijn. Er zijn nog vele tegenstanders voor transgenderpersonen en niet iedereen aanvaardt 'anders zijn'. Zelf ben ik absoluut niet tegen en wil ik dat iedereen zich goed voelt in zijn/haar vel. Ik wil deze houding ook later in de klas uitdragen. Onze leerlingen zitten in een beslissende en moeilijke fase van hun leven. Ze moeten al met zoveel moeilijke keuzes overweg kunnen, dan moeten wij als leerkrachten er voor zorgen dat ze zich ook niet nog zorgen moeten maken over hun persoonlijkheid. Transgender is waarschijnlijk een onderwerp waar we niet jaarlijks mee zullen moeten omgaan, maar de mogelijkheid is er wel. De lijn van geen discriminatie toe te laten en volledig jezelf kunnen zijn in de klas zullen we dan vooral moeten doortrekken naar jongeren die op hetzelfde geslacht vallen.
Ik hoop dat vele van de leerkrachten (in spe) zo denken, dan gaan onze jongeren een toekomst tegemoet waar ze volledig zichzelf kunnen zijn.

Laatst aangepast door Linde Luyten : 20th May 2015 om 12:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2015, 16:37
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Zelf vind ik het ook ongelofelijk goed dat de mogelijkheid om 'X' aan te duiden in het leven is geroepen. Ik kan begrijpen dat het voor transgenders een enorm moeilijke beslissing is om 'M' of 'V' aan te duiden. "Mijn lichaam is vrouwelijk maar mijn gedachte zijn mannelijk. Wat duid ik dan aan?"
Niet alleen Karel de Grote-Hogeschool reikt deze optie aan, ook de Chiro verscheen recent in de actualiteit met dit 'brekend' nieuws.
Ik vind het, net zoals Lindy, ook belangrijk dat je als leerkracht op de hoogte bent van het feit dat er ook transgender tussen jouw leerlingen in de klas kan zitten. Als leerkracht moet je al je leerlingen gelijkwaardig behandelen en hier ook voor openstaan. Elke leerling is zoals hij/x/zij is;
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.