actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2009, 17:29
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Wie wordt de opvolger van Verhofstadt?

Wie wordt de opvolger van Verhofstadt?
• zaterdag 05 december 2009
• De Standaard

Vandaag weten we misschien wie Guy Verhofstadt opvolgt als partijvoorzitter van de liberale OpenVLD. Als Marino Keulen, Alexander De Croo of Gwendolyn Rutten vandaag nog geen meerderheid halen, volgt volgende week een tweede ronde met de beste twee kandidaten.
Tot vandaag konden de bijna 80.000 leden elektronisch hun stem uitbrengen. Haalt een kandidaat vijftig plus één procent, dan is die voorzitter. Haalt geen van de drie kandidaten de helft plus één van de stemmen, dan komt er een tweede ronde met de twee best scorenden.

Spannende strijd
Elke kandidaat presenteert zich in trio aan de kiezer.

Alexander De Croo
• Ondernemer, nieuwkomer in de partij
• Gesteund door Vincent Van Quickenborne en Patricia Ceysens
• Doel: Terug naar de liberale core business

Gwendolyn Rutten
• Ex-kabinetschef algemeen beleid Vlaamse regering
• Team met Dirk Sterckx en Dirk Van Mechelen
• Doel: Beleid voeren, realistisch en haalbaar

Marino Keulen
• Voormalig Vlaams Minister
• samen met Annick De Ridder en Yves Deswaene
• Doel: Alle liberalen verenigen



Open VLD-kandidaten kruisten de degens

27/11/2009
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...VLD_voorzitters

Inzet van de verkiezingen is een nieuw begin en het terugwinnen van 400.000 kiezers voor de Vlaamse liberalen en democraten. Op de manier waarop dat moet gebeuren, zijn er drie visies.


Gwendolyn Rutten profileerde zich in het debat als het nieuwe gezicht met een nieuwe inhoud. Ondanks de openlijke steun van Karel De Gucht vindt ze dat het tijd is voor nieuwe en jonge mensen die onafhankelijk de partij kunnen leiden. Die partij mag voor haar overigens gewoon VLD heten.

Nu Guy Verhofstadt (liberaal fractievoorzitter in het Europese Parlement) en Karel De Gucht (EU-commissaris) verankerd zijn in Europa, zullen ze overigens weinig tijd hebben om zich te moeien met de dagelijkse werking van de partij.

De nieuwe leiding moet volgens Gwendolyn Rutten ook meer oog hebben voor een nieuwe tijdsgeest. Ze wil opnieuw bondgenoten maken op het sociaal-economische vlak en wil vooral ook het begrotingstekort structureel aanpakken. Wat Brussel-Halle-Vilvoorde betreft, gelooft Rutten nog steeds in het overlegmodel en wil ze geen crisis via een parlementaire stemming.

De Croo: jonge ondernemer op eigen benen
Ook Alexander De Croo drong sterk aan op vernieuwing binnen de partij. Die moet volgens hem opnieuw meer oog hebben voor ondernemers en kleine zelfstandigen en zich vooral opnieuw richten op sociale en economische kerntaken.

Drie verkiezingen op rij verliezen is voor De Croo voldoende reden om een forse streep te trekken onder het verleden. Hij merkte overigens ook op dat het voorzitter Guy Verhofstadt zelf was die in zijn Oostende-verklaring* in september opgeroepen heeft tot die vernieuwing.

De Croo Jr. maakt zich overigens sterk dat hijzelf kandidaat is om de partij te leiden en niet zijn vader Herman De Croo. Die zal na de verkiezingen overigens terugtreden als vicevoorzitter van Open VLD.

Als jonge IT-ondernemer denkt De Croo ook dat hij beter de belangen van bedrijfsleiders en zelfstandigen kan begrijpen en verdedigen. Zo wil hij dat de overheid de bureaucratie en het papierwerk voor de kmo's uitzuivert. Communautair gelooft De Croo dat een onderhandelde oplossing voor BHV en de staatshervorming mogelijk is.

Marino Keulen, man met ervaring
Gewezen Vlaams minister Marino Keulen hamerde vooral op zijn politieke ervaring, die volgens hem meer dan ooit belangrijk is in tijden van economische en communautaire problemen.

Keulen wil ook minder dan de anderen een streep onder het triumviraat Verhofstadt-Dewael-De Gucht trekken, maar wil vooral de geloofwaardigheid van Open VLD herstellen. Hij houdt overigens vast aan die naam die volgens hem goed weergeeft waar het liberalisme voor staat.

Toch wil ook Keulen dat de nieuwe leiding onafhankelijk de partij kan leiden zonder "schoonmoeders" en stelt dat Verhofstadt met zijn recente opmerkingen de "vacature" voor partijvoorzitter gemaakt heeft.
Economisch wil hij meer mogelijkheden voor zondagswinkelen, minder bureaucratie voor kmo's en een beter sociaal vangnet voor zelfstandigen. Inzake BHV trekt Keulen sterker van leer: als er geen onderhandelde oplossing mogelijk is, zal hij oproepen om de kieskring in het parlement te splitsen.

* http://www.vldbrussel.be/page.php/n...iers/2009092669

Mijn mening:
Dit lijkt me geen makkelijke keuze. Ik ben zelf niet zo geïnteresseerd in de politiek, maar nu ik deze kandidaten zo op een rijtje zie, heb ik toch een voorkeur. Ik zou voor Gwendolyn Rutten stemmen, omdat ze jong en ervaren is. Deze combinatie zal Open VLD goed doen. Daarnaast heeft zo goed als enkel partij een topvrouw, behalve Open VLD. Ik vind dat deze vrouw daar verandering in mag brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2009, 17:50
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Alexander De Croon omdat ik zelf uit een familie van ondernemers kom. Ik ben het volledig met Alexander De Croo eens als hij zegt dat het papierwerk voor kmo's een pak minder moet. Het belangrijkste voor mij is echter dat er een vernieuwing komt. Gwendolyn Rutten is voor mij dan ook een goede 2de keuze. Hetgene mij minder aanspreekt aan Rutten is dat ze al een tijdje in de politiek zit, en zo, volgens mij, al een beetje ingeburgerd is in het 'veel beloven, maar niets doen' wereldje van de politiek. Als nieuwkomer in de politiek, recht uit het bedrijfsleven, is Alexander De Croo volgens mij besluitvaardiger en meer gericht op actie. Of dit de goede manier is om verkozen te worden zullen we nog wel zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.