actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 10:09
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Zonnevliegtuig landt in Brussel

Zonnevliegtuig landt in Brussel
13/05/11, 21u14
De Solar Impulse, het eerste vliegtuig op zonne-energie, is vanavond rond 21.40 uur geland op Brussels Airport. Daar kwam het aan na zijn allereerste internationale vlucht. Die was goed 13 uur eerder begonnen op de luchthaven van Payerne, in Zwitserland.


© ap

© ap De Solar Impulse is een gigantisch toestel. Het heeft met 63,40 meter de spanwijdte van een Airbus A340, maar heeft met 1.600 kg slechts het gewicht van een personenwagen. Na een lange landing die ten zuidoosten van Brussel was ingezet, zette piloot André Borschberg het toestel veilig aan de grond op baan 02.

Honderden nieuwsgierigen en vliegtuigspotters wachtten het toestel op. Een aanwezige vergeleek de belangstelling met die voor de laatste totale zonsverduistering in ons land, in de zomer van 1999. "Iedereen keek op hetzelfde moment naar hetzelfde punt", zei hij.

Het toestel wordt aangedreven door zonne-energie. Die wordt opgeslagen in de zowat 12.000 fotovoltaïsche cellen op zijn vleugels. Samen drijven de cellen vier motoren aan, met elk een vermogen van 10 pk. Prins Filip volgde het laatste halfuur van de vlucht van de Solar Impulse vanuit een helikopter.

De Solar Impulse blijft nu nog een aantal dagen op Brussels Airport staan. Van 23 tot 29 mei zal het vliegtuig er uitgebreid voorgesteld worden. Daarna vliegt het naar Le Bourget in Parijs waar het als speciale gast zal figureren op het 49ste Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace van 20 tot 26 juni. (belga/adb/adv)
bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...n-Brussel.dhtml

Mening:
Dit toestel is een stap in de goede richting tegen de strijd tegen de opwarming van de aarde. Als dergelijke toestellen in de toekomst de bovenhand nemen dan reduceren we onze CO2 uitstoot aanzienlijk. Het is brood nodig dat we met dergelijke milieu vriendelijke ontwikkeling op de proppen komen als we onze toekomst nog een kans willen geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2011, 10:46
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Dit is echt ongelooflijk. Zoals Vincent zegt, als we in de toekomst meer en meer zo'n vliegtuigen kunnen gebruiken dan verminderen we onze uitstoot gigantisch, wat veel beter voor het milieu is. Ik ben een voorstander van deze uitvinding. Ik heb er geen gedacht van of het vliegtuig snel/ even snel als onze huidige vliegtuigen gaat maar ook al gaat het een pak trager dan nog vind ik dat ze volledig mogen overschakelen naar vliegtuigen op zonne-energie. We zijn toch al veel te gehaast in ons leven dus terug naar tragere vervoersmiddelen gaan vind ik niet zo slecht. Als we verder in de toekomst zijn zullen de vliegtuigen op zonne- energie ook wel nog aangepast worden en krachtiger worden dat ze de huidige vliegtuigen kunnen benaderen ( moest dit zo nog niet zijn).
Dit is één stap in de goede richting, hopelijk volgen er nog meer zodat ze toch echt iets aan onze milieuvervuiling kunnen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 09:37
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Nu dat we inderdaad een stap in de juiste richting gezet hebben, zullen andere stappen nog wel volgen. Zoals Stefanie zei, zal deze techniek in de toekomst nog verbeteren. We hebben al vaak gezegd dat zonne-energie nog niet helemaal op zijn punt staat. Als men er aan blijft werken, zal dat wel verbeteren. Dan zal het hopelijk niet enkel gaan om zonne-vliegtuigen maar zullen meer mensen het gebruiken voor hun huis en wordt het misschien wel gebruikt voor auto's.

Ik denk in ieder geval dat de techniek nu nog wat te duur is om volledig over te stappen naar zonne-energie-gestuurde vliegtuigen. Het artikel vermeldt geen prijskaartje maar ik kan me best voorstellen at het niet zo goedkoop is. Toch zeker en vast een goed begin en laten we hopen dat er in de toekomst nog meer stappen komen zoals deze.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 22:44
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Natuurlijk is het zeer goed dat we nu zo'n grote stap in de goede richting hebben gezet. Toch twijfel ik nog aan het nut van zo'n vliegtuig in de recente toekomst. In het artikel staat dat het zonnevliegtuig 13 uur heeft gedaan over een vlucht van Zwitserland naar Brussel. Dit is maar even snel als met de auto. Ik betwijfel dan ook ten zeerste of veel mensen met dit vliegtuig zouden vliegen wanneer ze de keuze hadden tussen een zonnevliegtuig en een gewoon vliegtuig. In onze maatschappij geld 'time is money'. Wanneer je maar één week vakantie hebt, wil je geen 24 uur op het vliegtuig zitten om naar bvb. Turkije te vliegen. Volgens mij zal de techniek nog heel wat moeten verbeteren voordat dit toestel economisch gezien rendabel is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th June 2011, 22:54
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Even een grappige update:


Solar Impulse raakt enkel bij goed weer uit Brussel weg

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is eregenodigde op het vliegtuigsalon van Le Bourget dat op 20 juni begint in Parijs. Het toestel staat nu nog in Brussel en vliegt in principe medio volgende week naar Frankrijk. Alleen zal het weer daarvoor moeten meezitten, vertelde piloot André Borschberg op een persconferentie.

De Solar Impulse maakte zijn eerste internationale vlucht op 13 mei. Het toestel steeg 's morgens op in het Zwitserse Payerne, om 13 uur later te landen op de luchthaven van Brussel. Het vliegtuig, dat de vleugelwijdte van een Airbus A340 met het gewicht van een personenauto combineert en 11.628 zonnecellen telt, staat er nog steeds.

Voor de vlucht naar Parijs zal het weer wel moeten meezitten. "Een rustige en hoge wind", daar rekent Borschberg op. De vlucht zal in principe 16 uur duren, onder meer door het drukke luchtverkeer waardoor de Solar Impulse zich een weg zal moeten banen.

Het is de eerste keer dat Le Bourget een eregast ontvangt. Tijdens het salon, dat duurt tot 26 juni, zal het toestel normaal elke ochtend vliegen. Initiatiefnemer Bertrand Piccard wil een tweede en groter prototype van de Solar Impulse bouwen waarmee vanaf 2013 de Atlantische Oceaan zal overgevlogen worden. Uiteindelijk doel is met het vliegtuig in vijf etappes rond de wereld te vliegen. (belga/adb)

Bron: demorgen.be (http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...ussel-weg.dhtml)



Ik vraag me wel af: een vlucht van Brussel naar Parijs die 16 uur duurt? In vogelvlucht gaat het slechts om 300 km. Hier 16 uur over doen, zou willen zeggen dat dit vliegtuig gemiddeld met een snelheid van (afgerond) 19 km/u zal gaan vliegen. Dit kan toch nooit kloppen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.