actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2017, 09:04
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Wake-upcall voor pensioen met punten

We hebben nood aan een grondige hervorming van het pensioensysteem. Academici herinneren de regering aan een werf die ze in de steek laat.

Er gaat geen week voorbij of de regering neemt een of andere pensioenmaatregel. ‘Maar een echte hervorming moet verdergaan dan punctuele ingrepen’, luidt het strenge oordeel van enkele Leuvense academici. ‘Ze moet gebaseerd zijn op een samenhangende en coherente visie.’ Meteen stellen ze scherp op de noodzakelijke invoering van een systeem met punten.

Steeds minder mensen vertrouwen het wettelijk pensioen. Het gevoel groeit dat de overheid in de toekomst te weinig geld in kas zal hebben om haar verplichtingen na te komen. Burgers kiezen voor private oplossingen. De academici herinneren daarom aan de noodzaak van een nieuwe sociaal contract. Dat moet jongeren ervan overtuigen dat intergenerationele solidariteit nodig is en tegelijkertijd aandacht besteden aan nieuwe maatschappelijke evoluties (vergrijzing, individualisering).

Goed drie jaar geleden deed de commissie Pensioenhervorming onder leiding van voormalig minister van Pensioenen Frank Vandenbroucke (SP.A) een voorstel voor een nieuwe architectuur voor het pensioensysteem. De filosofie daarvan haalde het regeerakkoord van Michel I. Maar intussen lijkt de discussie volledig te zijn verzand in de binnenzak van bevoegd minister Daniël Bacquelaine (MR). De publicatie in Leuvense Economische Standpunten kan daarom worden gelezen als een wake-upcall.

Het voorstel biedt een transparante opbouw van pensioenrechten. Tijdens een loopbaan verzamelt de werknemer punten. Een punt staat voor een gemiddeld bruto jaarloon. Wie meer verdient, heeft uitzicht op meer. Een maatschappelijk debat moet uitwijzen in hoeverre zware beroepen of inactieve periodes (ziekte, werkloosheid, mantelzorg, …) recht geven op (extra) punten.

De pensionering wordt gekoppeld aan een referentieloopbaan, niet aan de leeftijd. Dat garandeert verantwoordelijkheid. Wie sneller stopt, heeft minder punten en bijgevolg minder pensioen. Het systeem moet ook de invoering van een deeltijds pensioen toelaten als eenvoudiger antwoord op alle *eindeloopbaanplannen. De mogelijke verlenging van de referentieloopbaan vangt de stijging van de levensverwachting op.

Cruciaal wordt de omzetting van de verdiende punten naar een bepaald bedrag. De economische onzekerheid laat niet toe om dit voordien te bepalen. Niemand weet wat een bepaald bedrag in 2050 reëel waard zal zijn. Het voorstel vertrekt van een waardebepaling op het moment van het pensioen. Een sociaal contract legt vooraf de vervangingsratio vast.

Of de hervorming er komt, valt moeilijk te voorspellen. Binnen de regering valt nu al te horen dat de invoering van het systeem met punten ‘geen doel op zich is’. Bovendien zijn de werkgevers beducht dat de hervorming duurder zal uitvallen. Van een publiek debat is er momenteel geen sprake.

‘Naar een nieuw sociaal contract. Het pensioen op punten’, Erik Schokkaert, Pierre Devolder, Jean Hindriks, Frank Vandenbroucke. In Leuvense Economische Standpunten (2017/162)

Bron: De Standaard, 12/04/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170411_02830109

Mijn mening:
Enerzijds denk ik dat dit systeem wel kan werken. Als iedereen een bepaald aantal punten krijgt, afhankelijk van hoeveel hij heeft gewerkt en wat voor werk hij heeft geleverd, kan de pensioenuitkering hopelijk op een eerlijke manier verlopen. Daarbij verwacht ik ook dat wel degelijk élk beroep recht heeft op een eerlijk aantal punten. Hierbij is het belangrijk dat ze voorop vastleggen wanneer welke beroepen al dan niet extra punten verdienen. Verder is het ook aangewezen dat de politiek de spelregels niet verandert tijdens het spel.
In het artikel spreekt men ook over de punten die mensen kunnen verdienen tijdens inactieve periodes. Hier is het ook belangrijk om een duidelijke grens te stellen. Zo zouden zieken, in mijn ogen dan, nog steeds recht moeten hebben op hun punten.
Anderzijds kan het systeem falen, omdat de mensen geen zekerheid hebben op een financieel zekere toekomst. Ook ik zou aan het begin van mijn loopbaan, een duidelijk overzicht willen hebben op mijn pensioenbedrag.
Hopelijk kunnen we met dit puntensysteem (indien het goed onderbouwd is) de mensen terug wat zekerheid bieden. Want nu is het ieder voor zich en neemt men zelf de touwtjes in handen inzake de eigen pensioensregeling.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 12th April 2017 om 09:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.