actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2015, 14:05
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Meer zelfstandigen blijven actief na pensioenleeftijd

België telde op het einde van juni 90.791 zelfstandigen die na hun pensioenleeftijd actief zijn gebleven. Dat zijn er 1,9 procent meer dan eind 2014, zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ). Ondernemersorganisatie NSZ wijst op het versoepelde regeringsbeleid als verklaring.

Het totale aantal zelfstandigen in ons land steeg in de eerste zes maanden van 2015 met 0,4 procent tot 1.019.554. “Het zijn de actieven na pensioenleeftijd die ervoor zorgen dat het bilan van het aantal ondernemers positief blijft”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “De opmars is voor een groot stuk het gevolg van het federale regeringsbeleid van de afgelopen jaren.”

“Voor 2013 mocht een gepensioneerde zelfstandige die werkte na zijn pensioen, maximaal goed 17.000 euro per jaar verdienen”, legt Mattheeuws uit. De regering-Di Rupo veranderde begin 2013 de regels en zorgde ervoor dat ondernemers na hun 65ste onbeperkt konden bijverdienen op voorwaarde dat ze een beroepsloopbaan van 42 jaar achter de rug hadden. De regering-Michel versoepelde de regels nog verder.”

Bron: De Standaard, 19/11/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151119_01978868

Mening: Ik zou als zelfstandige misschien ook wel blijven doorwerken. Je hebt tenslotte een eigen zaak uit de grond gestampt dat je graag doet en waar je waarschijnlijk toch enkele jaren hard voor gestudeerd hebt. Als ik bijvoorbeeld dokter zou willen worden, moet ik bijna tot mijn 30 studeren. Op die leeftijd zijn de meesten al aan het werken en dan moet ik nog een zaak opstarten en zorgen dat deze vlot draait. Als dokter verdien je op die jaren wel genoeg om na je pensioen voldoende rond te komen, maar als je bijna tien jaar of langer moet studeren, geef je je job niet zomaar op. Meestal heb je die zaak ook vlak aan je huis en is het zeker moeilijk om dat achter te laten. Ik denk dat de meesten eerst een opvolger zoeken en pas stoppen als ze er zelf echt genoeg van hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2015, 15:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer zelfstandigen blijven actief na pensioenleeftijd

Mijn mening komt overeen met de mening van Lore. Het is moeilijk om iets op te geven dat je zelf gerealiseerd hebt. Het kost veel geld en moeite om iets op te starten. Daarbij komt ook nog de emotionele waarde. Als je jarenlang werkt in een bedrijf dat je zelf opgestart hebt, dan voelt dat als een deel van jezelf. Het is een deel van het leven, een deel van de familie. Zoiets geef je niet makkelijk op. Net zoals Lore al aangaf, denk ik dat de meesten eerst zeker willen zijn van het voortbestaan ervan vooraleer ze ermee stoppen. Het is enorm pijnlijk om te zien dat iemand anders jouw droom, jouw lust en jouw leven verwaarloost en neerhaalt (in letterlijke en figuurlijke zin). Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom mensen zouden moeten stoppen met het uitoefenen van hun zelfstandig beroep. Zolang mensen het graag doen en zolang ze het kunnen, vind ik dat ze verder mogen doen met hun dagdagelijkse bezigheden in het eigen opgestarte bedrijf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.