actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2015, 20:32
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Werken we in de toekomst tot ons 77ste?

Werken we in de toekomst tot ons 77ste?

In Denemarken zullen werknemers tegen het einde van deze eeuw tot hun 77ste moeten werken. De regering besliste dat burgers gemiddeld 14,5 jaar van hun pensioen mogen genieten. Moet de discussie ook bij ons gevoerd worden? Socioloog Ignace Glorieux meent alvast van wel. "Maar dan moeten we ook nadenken over werkbaar werk", zei hij vanmorgen in 'De ochtend' op Radio 1.

Om u alvast gerust te stellen: de maatregel wordt in Denemarken nog niet onmiddellijk ingevoerd. Maar werken tot 77 is volgens Deense pensioenexperten lang geen taboe meer.

Het land besliste vijftien jaar geleden al dat werknemers vanaf 2019 pas op hun 67ste met pensioen mogen; in 2030 wordt die leeftijd opgetrokken tot 68 jaar. Nu werd beslist dat de gemiddelde tijd dat men van zijn pensioen geniet, niet meer dan 14,5 jaar mag zijn. "Mensen die nu geboren zijn, worden misschien 95 of zelfs 100 jaar", zei de Deense minister van Werk Jorn Neergard Larsen gisteren in 'Het journaal'. Zij zullen aan het einde van deze eeuw tot hun 77ste moeten werken.

Het idee werd bij ons gelanceerd door minister van Werk Kris Peeters (CD&V), die deze week op bezoek was in Kopenhagen. Maar is het wel realistisch?

Tweede loopbaan

Volgens Ignace Glorieux, socioloog aan de VUB, is het in ieder geval een ideale gelegenheid om de discussie aan te gaan en biedt dit kansen voor een beter evenwicht tussen werk en leven. "Vandaag zou dit voor veel mensen een nachtmerrie zijn", zei hij in 'De ochtend'. "Maar als we dit idee bekijken, moeten we ook nadenken over wat werken is."

Vandaag voeren veel mensen gedurende hun hele loopbaan dezelfde taken uit. Dat is niet langer mogelijk wanneer we tot ons 77ste zouden moeten werken, meent Glorieux. "Bob Dylan treedt op zijn 74ste weliswaar nog altijd op, maar het is ondenkbaar dat een bouwvakker tot zijn 77ste werkt. Maar waarom zou hij niet een tweede loopbaan kunnen hebben in het beroepsonderwijs, waar hij een paar uur per dag leerlingen begeleidt?"

Dertig uur per week

Volgens Glorieux biedt de discussie een kans om onze loopbaan te herbekijken. "Vandaag werken we heel hard tijdens een korte periode van ons leven. Als we langer willen werken, moeten we een beter evenwicht vinden tussen werk en leven", stelt hij. "Nu moeten we 's morgens vroeg opstaan en werken we tot 's avonds. We hebben geen tijd voor de kinderen, om boodschappen te doen. Ik zou het geen slecht idee vinden om de arbeidsweek in te korten tot 30 uur. Zo hebben we tijdens de actieve periode in ons leven meer tijd voor de kinderen en voor een sociaal leven."

Ook belangrijk is dat we ervoor zorgen dat iedereen graag wil werken, aldus Glorieux. "Daarom moet elke job werkbaar zijn. Hoe is het mogelijk dat vandaag de lopende band nog bestaat? Het is efficiënt, maar er moeten toch andere manieren zijn om auto's te monteren, zonder dat we er met de chronometer naast staan. Dat is iets van honderd jaar geleden, en daar moeten we vanaf."

Bron : 26/11/15 ; DM http://www.demorgen.be/economie/wer...77ste-b8a4c1ba/

Eigen mening : Ik vind dit zeker stof tot nadenken. Naar mijn mening mag hier zeker over gediscussieerd worden, maar hierbij komen natuurlijk heel wat factoren bij kijken. Het feit dat men de arbeidsweek wil inkorten naar 30uur is een goed punt en mag over nagedacht worden. Om het pensioen te verlengen naar 77 jaar moeten er zeker nog veel dingen veranderen zoals de lopende band die nog bestaat, te vervangen door machines. Als men het pensioen wil verlengen zal dit ook nadelen met zich meebrengen omdat veel mensen het hier niet mee akkoord zullen zijn omdat onze pensioenleeftijd nog maar pas ingekort is. Ik vind dat elke persoon recht heeft op een pensioen maar of men dit moet verlengen tot de (vrij oude) leeftijd van 77 is wel de vraag of deze leeftijd niet te lang verlengd is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st May 2016, 10:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Pas op 77 jaar op pensioen?

De mening van Laura kan ik zeker begrijpen. Toch heb ik zware twijfels over de haalbaarheid ervan. Allereerst: hoeveel mensen worden 77 jaar? Zijn deze mensen wel in staat om nog te werken? Ze worden vergeetachtig, zwakker ... . Welke jobs zullen ze nog aankunnen? De regering heeft het wel goed gezien, mensen die tot hun 77 zullen werken komen vaak niet tot aan hun pensioen. Ze hebben heel hun leven bijgedragen voor de pensioenregelingen, maar hebben er zelf niets aan omdat ze gestorven zijn voor of vlak na het pensioen. De regering zoekt verschillende manieren om de financiële put te dichten, maar het is erg jammer dat dit altijd van het volk moet komen. Zelf verdienen ze miljoenen, maar willen ze nagenoeg niets inleveren. Is dat dan zo eerlijk? Het lijkt mij eerlijker en democratischer dat ze zelf beginnen met inleveren en daarna pas verder gaan zoeken bij de gewone mens. Op pensioen gaan wanneer je 77 jaar bent ... dat vind ik er persoonlijk zwaar over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.