actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2012, 09:16
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Islamlessen ook in katholieke scholen?

Islamlessen ook in katholieke scholen?

Binnenland De Franstalige katholieke onderwijskoepel heeft zaterdag een pleidooi gehouden om islamlessen te kunnen aanbieden. Dat moet bijdragen aan een interlevensbeschouwelijke dialoog op school.


"Is het correct geen keuze aan te bieden in het volgen van een levensbeschouwelijk vak, als een meerderheid van de leerlingen in het katholiek onderwijs een moslimachtergrond heeft", vroeg Etienne Michel, directeur van de Franstalige katholieke onderwijskoepel SeGEC zich af in zijn slotspeech voor een driedaags congres in Louvain-la-Neuve over de toekomstperspecctieven van het katholieke onderwijs.

"Hoe kunnen we een echte interlevensbeschouwelijke dialoog voeren op school, wetende dat religie naar de privésfeer verbannen geen oplossingen biedt voor fundamentalistische neigingen? Het is beter een echt religieus vak te geven door iemand die daarvoor opgeleid is, dan simplistische toespraken toe te laten in achterzaaltjes van café’s", aldus Etienne Michel.

Vergelijkende godsdienstwetenschappen

Ook in Vlaanderen is het thema actueel. In april hebben de Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a samen met Vlaams Belang een voorstel weggestemd van onder meer de Vlaamse parlementsleden Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) en Luckas Vander Taelen (Groen), om in de derde graad van het secundair onderwijs een vak ‘vergelijkende godsdienstwetenschappen’ in te voeren.

Volgens de tegenstemmers was een decretale verankering niet nodig, omdat er nu al de nodige aandacht voor diversiteit is in de godsdienstlessen.

Ook Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholieke onderwijs in Vlaanderen, was evenmin voor het voorstel gewonnen.

Belga
Foto PhotoNews

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ke-scholen.aspx

Eigen mening:
Moeten Islamlessen ook ingevoerd worden in katholieke scholen? Dit is een vraag die in mijn ogen voor een lange discussie gaat zorgen.
We kunnen niet langer ontkennen dat er ook in het katholiek onderwijs meer en meer moslims komen. Daarom begrijp ik dat sommigen de godsdienstvakken aan zouden willen passen. Toch blijft dit een zeer moeilijke beslissing aangezien we nog steeds over katholieke scholen spreken. Daarom begrijp ik ook dat veel mensen nog niet gewonnen zijn voor dit idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2012, 14:32
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik denk dat wanneer deze lessen ingevoerd zullen worden, er grote conflicten zullen ontstaan tussen leerlingen onderling. Wanneer Belgische leerlingen tijdens die lessen hun eigen mening willen delen, zal hier hard worden op in gegaan door moslims. Het is moeilijk om een aanvaardbare discussie aan te gaan tussen Belgen (die meer open-minded zijn) en gelovigen in de Islam die enkel open staan de Koran.
Het is naar mijn mening beter om dit gescheiden te houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2012, 15:28
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Zoals bij elk voorstel zijn er ook hier voor- en nadelen aan verbonden. Als groot voordeel zie ik wel dat er zo misschien minder concentratiescholen ontstaan en dat er meer islamitische leerlingen gaan kiezen voor het 'katholiek' onderwijs. 'Vergelijkende godsdienstlessen' vind ik een goed idee indien dit door onafhankelijke en hiervoor opgeleide mensen zal gegeven worden want als bepaalde onderwerpen door de vakleerkracht gegeven zou worden, zou dit el eens tot een enge benadering kunnen komen volgens mij. Het grote nadeel hierbij is dat er dan veel godsdienstleerkrachten minder uren gaan hebben en dit een weerslag zal hebben op de andere (niet vastbenoemde) leerkrachten die dan op hun beurt een vak moeten gaan onderwijzen waar ze niet voor opgeleid zijn. Ik vind het wel een goede gedachte om leerlingen kennis te laten maken met andere godsdiensten zodat ze elkaar beter leren begrijpen en hierdoor hopelijk beter met diversiteit leren omgaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2012, 08:02
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Islamlessen ook in katholieke scholen?

Net zoals Annelies aanhaalt, zal deze vraag heel wat stof doen oplaaien en heel wat discussies en debatten op gang brengen. Toch vind ik dat er hier veel meer resolutie antwoorden mogen verschijnen! Persoonlijk vind ik het absoluut niet kunnen dat er islamlessen worden gegeven in katholieke scholen. Ik heb alle respect voor het katholieke geloof en ik heb ook alle respect voor het moslimgeloof, er is eenmaal godsdienstvrijheid die ik ook absoluut aanvaard. Toch vind ik het niet kunnen dat in katholieke scholen een ander geloof wordt onderwezen, dat klinkt absoluut niet logisch. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat deze vraag komt. Want wat is het alternatief? Ofwel gemeenschapsscholen deels dwingen om islamlessen te geven, ofwel nieuwe scholen bouwen. Dit laatste zou heel wat geld en tijd kosten, om nog maar te zwijgen over de negatieve betekenis van integratie. Dit is misschien een vreemd gevolg, maar toch zit er iets van waarheid in! Waneer buitenlanders allemaal samenhokken in die nieuwe school/scholen waar islamlessen wel worden gegeven, dan gaan zij vaak ook geen motivatie meer hebben om zich te integreren aan ons land.
Het is en blijft een moeilijk gegeven, maar ik vind dat katholieke scholen hiervoor niet moeten opdraaien. Het klinkt misschien egoïstisch, maar de eigenheid van dergelijke scholen mag niet veranderd worden. Zeker niet gezien de negatieve reputatie die de christelijke kerk momenteel heeft. Ik ben zelf niet echt een katholiek gelovige, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect uit voor mensen die hier wel in geloven. Dit geldt natuurlijk ook voor het moslimgeloof, enkel kan dit voor mij niet tot uiting komen in een katholieke school!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.