actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2014, 14:31
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Weduwe die slachtoffer werd van groepsverkrachting riskeert publieke stokslagen

Een 25-jarige weduwe in Indonesië die slachtoffer werd van een groepsverkrachting door 8 mannen, riskeert nu publieke stokslagen omdat ze de sharia, of de Islamitische wet, overtreden heeft.

De groepsverkrachting gebeurde in Lhokbani, een dorp in het district Oost Aceh. De 25-jarige weduwe werd in haar woning door 8 mannen aangetroffen met een getrouwde man. De bezoeker werd in elkaar geslagen en de vrouw werd verkracht door alle 8 de mannen.

De weduwe en de man werden ondergedompeld in rioolwater en daarna 'overhandigd' aan de Islampolitie. Ibrahim Latief, het hoofd van het shariadistrict heeft nu uitgevaardigd dat de vrouw, na de groepsverkrachting en de bijna-verdrinking in rioolwater nog eens publiekelijk stokslagen moet ondergaan. Ze wordt daarmee gestraft omdat ze zich samen met een man in een kamer bevond.

De jongste maanden is internationaal grote verontwaardiging ontstaan naar aanleiding van meerdere groespverkrachtingen in India. In Indonesië wordt geen onderzoek ingesteld naar de daders van de groepsverkrachting (die gekend zijn) maar naar het slachtoffer.

Indonesië is het grootste moslimland ter wereld. Politiek en rechtspraak verlopen er grotendeels op een seculiere basis maar het district Aceh op Sumatra heeft de toestemming om het openbare leven in te richten volgens de sharia. (EE)

Datum: 09/05/2014
Bron: Knack

Eigen mening:

Ik heb dit artikel bij mensenrechten geplaatst maar het had eigenlijk bij religie en kerk moeten komen. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is voor velen maar een voorval als hierboven beschreven slaat werkelijk alles in mijn ogen. Hoe kan een godsdienst nu verantwoorden dat een vrouw verkracht mag worden (door 8 mannen), daarna bijna verdronken mag worden (door diezelfde mannen) en dat ze dan als 'straf' nog publiekelijk stokslagen moet ondergaan??? Godsdiensten blijven moeilijke onderwerpen maar als de mensenrechten hierdoor zo worden overtreden dan vind ik dat dit niet langer een taboe mag/kan blijven!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2014, 11:35
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Zoals hieronder gezegd, vind ik dit ook best een delicaat onderwerp. Toch wil ik hier op reageren want ik vind het schandalig dat zulke dingen nog steeds ergens ter wereld gebeuren vandaag de dag. Het maakt nog maar eens duidelijk dat er in andere culturen/godsdiensten een totaal andere mentaliteit bestaat. Het is inderdaad ronduit belachelijk dat het slachtoffer nog een straf moet ondergaan terwijl de daders vrij rondlopen. Hier is het niet verantwoord dat de foute persoon gestraft wordt. Ook al is het een andere godsdienst, ik vind dat de rechten van de mens niet geschonden mogen worden. Ja klopt, binnen die godsdienst heeft de vrouw misschien verkeerd gehandeld, maar dat op deze manier oplossen, lijkt me niet correct. Ik weet dat zulke gevallen zeker niet meer mogen voorvallen, maar ik denk dat in elk hoekje van de wereld dit nog wel het geval is. Of dat we hier iets aan kunnen doen? Ik hoop het, maar ik vrees van niet...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2014, 19:23
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Dit is walgelijk en ook bijzonder ironisch. Deze vrouw werd bestraft omdat ze iets gedaan heeft dat op godsdienstig vlak 'onethisch' is, maar de perversiteit waarmee ze bestraft werd is blijkbaar totaal niet onethisch. Ik ben op zich niet echt bezig met feminisme, maar van dit soort dingen draait mijn maag om. Verkrachting is iets dat overal voorkomt. Het gebeurt echter vooral in samenlevingen met ongelijke machtsverhoudingen. In India heerst een zeer patriarchale sfeer en de man wordt op een voetstuk geplaatst ten opzichte van de vrouw. Het gaat zelfs zo ver dat zelfs de vrouwen liever een jongen als kind hebben dan een meisje. Mannen worden in die samenleving als veel waardevoller beschouwd.

Het feit dat er de laatste jaren meer en meer vrouwen durven opstaan om voor zichzelf op te komen en zichzelf te ontwikkelen, zorgt bij bepaalde Indiase mannen voor verwarring. De ultieme reactie hierop is verkrachting, want dit is immers dé manier om iemand te vernederen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.