actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2017, 11:31
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Tommelein rekent na Turteltaks op bedrijven

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein rekent na het schrappen van de Turteltaks op meer sense of urgency bij de bedrijfswereld.

‘Als we voortdoen zoals vandaag, zal het ons niet lukken.’ Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) erkent dat de Vlaamse regering haar doelstelling om tegen 2020 dertien procent hernieuwbare energie op te wekken, aan het mislopen is. Maar tegelijk heeft de Vlaamse regering de Turteltaks, een van de instrumenten om een beleid inzake hernieuwbare energie te financieren, geschrapt. De Vlaamse regering heeft beslist ze te decimeren, voor een modaal gezin zakt de taks van 100 naar 5 euro, aangevuld met nog eens vier euro die in de energieprijs verrekend zal worden.

Tommelein zelf heeft daar zwaar voor geijverd. De Turteltaks heeft zijn partij al veel ellende bezorgd, Annemie Turtelboom nam er anderhalf jaar geleden voor ontslag uit de Vlaamse regering.

Een alternatief is er niet, behalve dan het voornemen van Tommelein om bij de bedrijfswereld zwaar te lobbyen voor investeringen in hernieuwbare energie. ‘Ik ga onze doelstellingen niet halen door een zak geld op te halen bij de gewone Vlaming en groene energie te gaan oversubsidiëren’, zegt hij. ‘Mijn oproep: als iedereen de sense of urgency begrijpt, is er veel mogelijk.’

Een gewaagde aanpak, want daarmee is het bereiken van de klimaatdoelstelling nu absoluut niet meer gegarandeerd. Op de persconferentie over de alternatieve Turteltaks wees minister-president Geert Bourgeois (N-VA) zelf fijntjes op de ‘voluntaristische aanpak van de nieuwe energieminister in vergelijking met zijn voorgangster’.

Werkgeversorganisatie Voka protesteerde gisteren al dat de hervormde Turteltaks de lasten te veel bij de bedrijfswereld legt. De reactie bewees meteen dat Tommelein nog veel werk aan de winkel heeft.

Volgens Europese afspraken moet Vlaanderen tegen 2020 dertien procent hernieuwbare energie opwekken. Volgens de huidige prognoses halen we dat niet. Sinds het wegvallen van de omstreden biomassacentrales van Langerlo en Gent gaapt een gat in de plannen dat nooit helemaal is opgevuld.

Tommelein waagt dus een gok, als hij niet slaagt in zijn opzet, dreigt Vlaanderen in 2020 de rekening gepresenteerd te krijgen. Volgens Vlaamse parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) dreigt een boete van zeven miljoen en een dwangsom van 73 miljoen per jaar als Vlaanderen zakt inzake hernieuwbare energie.

Maar naast Vlaanderen zijn er nog landen die de doelstelling evenmin halen. De Vlaamse regering kan dus op clementie hopen. Om de boete te vermijden kan Vlaanderen ook beslissen om groenestroomcertificaten in het buitenland aan te kopen.


Bron: www.standaard.be geraadpleegd op 26 september 2017

Eigen mening:
Ik begrijp de bezorgdheid van de Vlamingen over het wegvallen van de Turteltaks en dat er weleens gezegd wordt dat we de rekening hiervan gepresenteerd zullen krijgen na de verkiezingen. Ik vind het wel een enorm forse daling om van 100 euro naar 9 euro te dalen, maar als de regering dit kan waarmaken is dit natuurlijk een goede zaak.
Ik denk dat minister Tommelein er goed aan doet om de bedrijven meer aan te spreken. Er zijn immers genoeg daken van grote bedrijven waar nog geen zonnepanelen op liggen en ik vind dat hier verandering in moet komen. De Vlamingen zijn bezig met hernieuwbare energie en er is ook een stijging in het aantal gezinnen dat werkt met hernieuwbare energie, maar als de bedrijven niet aangesproken worden zullen we het quotum van 13% niet halen. Deze nieuwe regeling vraagt een inspanning van iedereen. De begroting klopt en is op deze manier rond, maar er zijn nog een aantal kosten zoals Oosterweel die hier niet bijgeteld zijn en ik denk dat de zorgen van de Vlaming hieromtrent terecht zijn.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 26th September 2017 om 11:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.