actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2017, 18:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Naar onderwijs gelokt, ‘beloond’ met 739 euro per maand

Naar onderwijs gelokt, ‘beloond’ met 739 euro per maand


Sinds hij arbeidsongeschikt is verklaard, moet Hugo Van Gelderen (56) rondkomen met 739 euro per maand, ook al was hij voordien als vastbenoemd praktijkleraar aan de slag.



Brussel ‘U bent een B.’ Na anderhalve minuut bij de arbeidsgeneesheer kreeg Hugo Van Gelderen het zware verdict. Zijn hand was deels verlamd, waardoor hij zijn job als praktijkleraar moest opgeven. Want een ‘B’ is definitief arbeidsongeschikt. Hugo werd met ‘ziektepensioen’ gestuurd, zoals dat heet bij ambtenaren. ‘Ik moet nu rondkomen met 739 euro per maand’, klaagt hij aan. ‘Toen ik overkwam van de privésector, kreeg ik tien jaar an- ciënniteit mee, wat een overstap naar het onderwijs financieel aantrekkelijk maakte. Dat die anciënniteit niet meetelt als je arbeidsongeschikt wordt, heeft niemand erbij verteld.’

Van Gelderen begon zijn carrière als automecanicien en werkte zich op tot verantwoordelijke van het wagenpark bij een groot bedrijf. Na 27 jaar in de privé maakte hij vandaaruit de overstap naar het onderwijs, als ‘zij- instromer’. ‘Ik werd praktijkleraar automechaniek in een school van het buitengewoon onderwijs.’ Tot een hernia roet in het eten gooide.

Na een operatie in april bleek zijn rechterhand half verlamd en gevoelloos. Begin september wou hij opnieuw lesgeven. Maar de arbeidsgeneesheer oordeelde dat het te gevaarlijk was voor Van Gelderen om nog in een atelier te werken. De praktijkleraar werd met ziektepensioen gestuurd. Tot zijn pensioen moet hij rondkomen met een vergoeding die berekend is op basis van zijn anciënniteit van die enkele jaren als ambtenaar. ‘Mijn vaste benoeming heeft mij genekt’, zegt hij. ‘Was die er niet, dan was ik behandeld als iemand uit de privésector en kreeg ik tot mijn pensioen 60 procent van mijn laatste loon. Zo’n 1.300 euro dus. Nu is dat amper 739 euro. Wil de overheid zo het onderwijs aantrekkelijker maken voor mensen uit de privésector?’

Sinds kort bestookt Van Gelderen elk ministerieel kabinet dat met zijn problematiek te maken heeft. ‘Baat mijn strijd niet voor mezelf, dan is het om anderen hetzelfde lot te besparen’, zegt hij.

Navraag leert dat de federale regering van plan is het ziektepensioen af te schaffen en ambtenaren dezelfde behandeling te geven als de gemiddelde werknemer. Dat heeft wel wat voeten in de aarde. Het dossier is in overleg bij de regionale regeringen, zegt het kabinet van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR). In totaal zijn al 150.000 ambtenaren met ziektepensioen gestuurd.


DS, 18-03-2017 (Bart Moerman)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.