actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2010, 11:18
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Internetadressen over honderd dagen op

Niemand heeft het nog in de gaten, maar de IP-adressen zijn bijna op. Met die adressen communiceren computers met elkaar. Daarvoor heeft iedere computer een uniek adres nodig. Volgens de huidige schatting zijn er over ruim honderd dagen geen adressen meer over.

217.118.160.21
Alle computers maken verbinding met elkaar via een nummer van vier keer een getal tot 256, het IP-adres. Zo is de site van RTL te bereiken via http://217.118.160.21. Ook je eigen PC heeft een IP-adres. Van deze adressen zijn er effectief zo'n 3,7 miljard beschikbaar. De opkomst van internet in China en India zorgt echter voor een groot tekort aan IP-adressen. De komst van smartphones, PDA's en andere met internet verbonden apparatuur draagt nog eens bij aan het tekort.

IPv6
Om het tekort op te lossen is er een nieuwe versie bedacht van het Internet protocol, versie 6 (IPv6). IPv5 was een aanvulling op versie 4 die nooit is ingevoerd. Versie 6 is al jaren klaar, maar de invoering laat maar op zich wachten. Om het in te voeren moeten websites en providers overstappen op nieuwe software en soms apparatuur. Hoewel de tijd dringt, staat de sector niet te trappelen om IPv6 in te voeren. Implementatie is duur, ingewikkeld en heeft gek genoeg een lage prioriteit.

Nieuw modem
Ook consumenten moeten een speciaal modem hebben dat IPv6 aankan. De meeste nieuwe modems zijn al geschikt voor het nieuwe protocol. Mensen met een oud modem moeten dat binnenkort vervangen. Ook routers moeten worden vervangen. Computers met een oud besturingssysteem kunnen ook niet omgaan met IPv6. Providers, zoals Ziggo en XS4ALL, moeten investeren in een zogenaamde 'dual stack', systemen die zowel IPv4 als IPv6 aankunnen.

Geen mega-crash
Als de adressen ergens in maart 2011 op zijn (huidige schatting) ligt niet direct het internet op de hele wereld plat. Er kan vanaf die dag alleen geen computer, smartphone of tablet meer bij via IPv4.

Awards
Om het belang van IPv6 te benadrukken, heeft het ministerie van Economische Zaken een taskforce in het leven geroepen. Die organiseren zelfs een awardshow om gebruikers van IPv6 te belonen. Onder meer GeenStijl en de Rijksuniversiteit Groningen zijn genomineerd.

Ruimte genoeg
Je hoeft niet bang te zijn dat de adressen van IPv6 ook opraken. De zesde versie van het protocol heeft ruimte voor meer unieke adressen dan je je kunt voorstellen. Het zijn er genoeg om zelfs onderdelen van apparaten een eigen adres te geven. Op die manier kunnen de ruitenwissers van je auto je straks mailen dat ze aan vervanging toe zijn.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlni...en-bijna-op.xml

Dit vind ik schokkend om te lezen. Nooit had ik gedacht of erbij stil gestaan dat de IP adressen inderdaad op kunnen raken. Het zou wereldwijd gezien natuurlijk een erg groot probleem zijn als er geen nieuwe computers meer bij kunnen komen omdat dit simpelweg niet zou passen. Hopelijk gaat het invoeren van dit nieuwe IP6 netwerk soepel en merken we daar allemaal niet teveel van, wat ik wel erg vreemd vind is dat alle huidige computers en routers niet op dit netwerk werken. Je zou denken dat ze al ver genoeg zijn om hier ook iets op te bedenken. Zou het straks ook niet mogelijk zijn om met een computer die op het IP4 netwerk zit informatie te sturen naar een computer op het versie 6 netwerk? Dit zou ook niet erg handig zijn. Wie weet word hier tegen die tijd nog wel iets op verzonnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2010, 13:55
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Aangezien ik informatica studeer, ben ik vrij veel bezig met zulke dingen. Ik schrik helemaal niet van dit artikel. 2 jaar geleden, studeerde ik nog Toegepaste Informatica. Toen al werd duidelijk dat men niet zo lang meer ging toekomen met de ip-adressen.

Als de nieuwe IPv6-adressen er zijn, kunnen we weer tijdelijk verder. Maar men zou beter meteen een systeem vinden waardoor er echt enorm veel extra ip-adressen kunnen gegeneerd worden.

Over enkele jaren, rekening houdend met de enorme groei op gebied van informatica, zullen we weer met zulke problemen te kampen krijgen. En moet men weer een nieuw systeem inlassen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2010, 13:14
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik sta er ook niet verrast van dat de IP-adressen op zijn. Dit stond er al enkele jaren aan te komen, daarom dat ze nieuwe versies aan het ontwikkelen waren zoals nu IPv6.

Ik hoop ook dat we niet veel merken van deze upgrade omdat bijna heel de wereld draait rond internet en pc's. Het zou eigenlijk een kleine globale ramp zijn voor de bedrijfswereld mochten we plots een tijd zonder internet zitten over heel de wereld.

We zullen moeten blijven innoveren en zeker op het gebied van informatica. Het is zo'n belangrijk onderdeel in onze wereld geworden dat we niet meer zonder kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.