actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th September 2007, 15:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Verkeerde jas meenemen is diefstal voor Dendermondse rechtbank

Verkeerde jas meenemen is diefstal voor Dendermondse rechtbank


DENDERMONDE - Wie op een feestje te veel drinkt en een verkeerde jas meeneemt, moet zich in Dendermonde wegens diefstal voor de rechtbank verantwoorden. Het parket van Dendermonde hanteert inzake diefstallen net geen nultolerantie.



Voor de rechtbank in Dendermonde moest een 20-jarige student uit Ganshoren zich deze week verantwoorden omdat hij op een feestje een verkeerde jas meenam. Een 38-jarige vrouw uit Lokeren stond terecht omdat ze aan de kassa van het warenhuis per vergissing een pakje vis van 3 euro vergat te betalen. Het parket van Dendermonde trekt hard van leer tegen alle diefstallen, hoe klein ook. Volgens parketwoordvoerder Theo Byl hanteert het Dendermondse parket niet de nultolerantie, al scheelt dat weinig.

'We vervolgen alle diefstallen. Ook de zogenaamde eenvoudige en kleine winkeldiefstallen', zegt Byl. 'We voeren een strikt en streng beleid. Hoogst uitzonderlijk worden nog enkele dossiers geseponeerd, om sociale redenen. Een vrouw die een potje babyvoeding steelt omdat er geen geld meer is om het kind eten te geven, zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.'

De beschuldigden worden niet allemaal rechtstreeks voor de rechtbank gedaagd. Bij een eerste kleine diefstal is het Dendermondse parket inschikkelijker. 'Die mensen krijgen een minnelijke schikking toegestuurd van gemiddeld 250 euro. Maar wie die niet betaalt, zal wel voor de correctionele rechtbank moeten verschijnen', aldus Theo Byl.

Brigitte W. (38) uit Lokeren wou die 250 euro niet betalen omdat ze vond dat ze geen dievegge is. Het pakje vis van 3 euro was onder haar bakken frisdrank geraakt. Ze kreeg gelijk van de rechtbank en werd vrijgesproken.

Student Christophe B. (20) uit Ganshoren wacht nog op het vonnis. 'Ik was mij van geen kwaad bewust. Die jas die ik per ongeluk dronken meenam, leek op die van mij. Mijn eigen jas liet ik hangen, maar thuis moest ik zelfs een huiszoeking toestaan.' De rechter zal over hem op 3 oktober vonnis vellen, samen met nog zeven andere dossiers.

Volgens het parket belasten die kleinere dossiers de rechtbank niet extra.

'We kregen alvast dat signaal niet. De minnelijke schikkingen die we uitschrijven, zijn een eerste filter. Bovendien gaat het om inhoudelijk kleine dossiers die door de rechtbank snel kunnen worden afgehandeld. Het gaat niet om ingewikkelde zaken. Ze veroorzaken dus geen overlast.

Maar al die kleine diefstallen, vooral in winkels, veroorzaken wel veel overlast voor de bevolking. En dat is een belangrijke reden waarom het parket van Dendermonde een duidelijk signaal wil geven dat ook zo'n kleine misdrijven niet worden getolereerd', benadrukt Byl.

Voor de politiediensten betekent het wel extra werk. Het parket van Dendermonde gaf de opdracht alle diefstallen grondig te onderzoeken. 'Als bijvoorbeeld extra DNA-onderzoek nodig is, moet dat uitgevoerd worden. Voor die meerkost deinzen we niet terug. Mogelijk wordt die mee verrekend in de minnelijke schikking, die dan veel meer dan de gemiddelde 250 euro kan bedragen', zegt Byl.

Het parket van Dendermonde weet niet of dit beleid intussen al vruchten afwierp en het aantal diefstallen in het gerechtelijke arrondissement daalde. Cijfers daarover bestaan voorlopig nog niet.

'Het zal in elk geval een schrikeffect teweegbrengen. We stellen ook vast dat bijkomend onderzoek in een op het eerste zicht eenvoudig diefstaldossier vaak leidt tot het ophelderen van andere vermogensmisdrijven. Vaak is er een verband met een reeks diefstallen en is de dader niet aan zijn proefstuk', besluit de Dendermondse parketwoordvoerder.


DS, 15-09-2007 (Danny Bontinck)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2007, 17:37
Nele Meuris Nele Meuris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Wiekevorst
Posts: 62
Zulke dingen vind ik ronduit schandalig!
Dit kan toch niet meer? Het gaat gewoon allemaal veel tever.
Wie heeft is nog nooit een verkeerde jas mee naar huis genomen van een feestje, of wie heeft er per toeval nog nooit iets mee genomen van waar dan ook dat niet van hen was?
'Niemand' kan zeggen dat ze nog nooit iets hebben 'gestolen'.
Denk maar aan 1 klein stom snoepje in het kruidvat.
Dat de politie en rechtbank zich eens met serieuze dingen bezighouden.
Want 250 euro vragen (minimum) is veel geld, en zal niemand geven als het om zo'n futuliteit gaat!

Groetjes
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.