actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 15:27
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
België hele winter afhankelijk van stroomimport

België hele winter afhankelijk van stroomimport
Er is voldoende productiecapaciteit in Europa aanwezig om aan de vraag te voldoen, ook bij zwaar winterweer. Dat blijkt uit een rapport van de Europese hoogspanningsbeheerders (ENTSO-E). België zal gedurende de hele winter afhankelijk zijn van invoer, bevestigt het rapport. 'Elke week kan potentieel kritiek zijn', aldus de hoogspanningsbeheerders over de Belgische situatie.

Over het algemeen is er in Europa voldoende capaciteit om aan de vraag te voldoen, ook bij zwaar winterweer. Meerdere landen kunnen afhankelijk zijn van invoer, maar de invoercapaciteit is naar verwachting voldoende groot om aan hun vraag te voldoen, aldus het rapport.

De situatie in België kan evenwel kritiek worden op bepaalde momenten. Ons land zal hoe dan ook de hele winter afhankelijk zijn van invoer. Ook onder gewone omstandigheden (gemiddelde temperaturen) zal België wellicht structureel afhankelijk zijn van invoer om de avondpiek op weekdagen op te vangen. Verwacht wordt dat 800 MW invoer volstaat, wat perfect doenbaar is, aldus de Europese hoogspanningsnetbeheerders.

Onder zware omstandigheden (koude temperaturen) zal België zwaar afhankelijk zijn van structurele invoer, tot 3,6 GW, zelfs als de strategische reserves zijn aangewend. Onder specifieke omstandigheden kan die invoer 'problematisch' worden, zo staat in het rapport. Uit simulaties blijkt dat bij dagtemperaturen in België van -6 graden en bij windmolens die maar op 20 pct van de capaciteit draaien, er in België problemen kunnen ontstaan, en dus de strategische reserves en het afschakelplan mogelijk aangewend moeten worden.

'Met uitzondering van de vakantieperiode kan elke week potentieel kritiek zijn afhankelijk van de meteorologische omstandigheden in België en de buurlanden', luidt het in het rapport.

Bron: www.standaard.be, 1/12/2014

Mening: In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat we tijdens de winter volledig afhankelijk zullen zijn van invoer. Ook zegt men dat dit zeker mogelijk is, dat je je geen zorgen moet maken. Toch stel ik me hier vragen bij. Enkele dagen geleden sprak men nog over een afschakelplan om een stroomuitval te vermijden. Bewijst dit artikel dat het afschakelplan niet nodig zal zijn?

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 1st December 2014 om 15:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 15:13
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
België hele winter afhankelijk van stroomimport

De vraag aan het einde van Mauranes mening vind ik interessant. In het artikel wordt beschreven dat Europa voldoende in elektriciteit kan voorzien voor alle landen, België inbegrepen. Op de radio hoorde ik reeds dat Nederland ons land zal voorzien van elektriciteit als ons land met tekorten kampt. Net zoals Maurane vraag ik mij dan af of het Belgisch afschakelplan nog noodzakelijk zal zijn. Langs de ene kant vind ik het wel logisch dat iedereen moet proberen om zo weinig mogelijk elektriciteit te verbruiken, maar volgens mij doet de bevolking dat sowieso omdat dit eveneens voordeliger is voor onze portemonnee.
Vorige week hoorde ik tijdens een nieuwsbericht dat er boetes zullen voortkomen uit nutteloos elektriciteitsverbruik bij tekorten. Dit vond ik niet fijn om te horen, zeker niet nu de feestdagen voor de deur staan. Er is toch niets aangenamer dan een kerstboom vol brandende lichtjes om het gezellig te maken? Misschien bedenkt de regering zich en zullen de boetes, naar aanleiding van dit artikel, toch niet uitgeschreven worden.
Langs de andere kant denk ik dat we ons ook bewust moeten zijn van het prijskaartje. Voor niets komt de zon op. Europese landen zullen België helpen bij elektriciteitstekorten, maar voor wat hoort wat. We zullen de prijs moeten betalen die de landen ervoor vragen, daar kunnen we niet onderuit. De Europese landen weten dit en kunnen een prijs opstellen die hoger is dan normaal.
In mijn ogen wat het het slechtste idee ooit om de Belgische elektriciteitsleveranciers te verkopen aan andere landen. Hierdoor wordt België afhankelijk van andere landen en dat zal onze economie zeker niet ten goede komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.