actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2013, 18:47
brent.h*fmans brent.h*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2013
Locatie: zoersel
Posts: 20
‘Uitgewezen jongeren moeten hun opleiding kunnen afwerken’

‘Uitgewezen jongeren moeten hun opleiding kunnen afwerken’

Minderjarige asielzoekers die worden uitgewezen, moeten toch de kans krijgen om hun opleiding af te maken. Jongeren die een diploma op zak hebben, zijn immers beter gewapend om in hun land van herkomst een toekomst uit te bouwen. Dat is een van de aanbevelingen die het Vlaams Kinderrechtencommissariaat woensdag doet in het rapport “Heen en retour, Rechtspositie van kinderen op de vlucht”.
“Er zijn veel scholen die naar onze klachtenlijn gebeld hebben over dat probleem. Het gaat dan om leerlingen waarin veel tijd geïnvesteerd is. Ze doen het ook goed op school, maar dan blijkt dat ze het land moeten verlaten”, zegt kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen.

“We vragen dat daar een soepelere regeling voor komt”, vervolgt hij. “Jongeren moeten de kans krijgen om een opleiding die ze al hebben aangevat te volmaken en om dus een diploma te halen. Dan kunnen ze met een sterker kapitaal terugkeren naar hun land.”

Concreet wordt gevraagd dat de federale overheid in overleg met de gemeenschappen zal onderzoeken onder welke voorwaarden de verblijfsvergunning van de jongeren - en eventueel ook hun gezin - tijdelijk kan worden verlengd.

Vanobbergen stelt dat het afmaken van de opleiding in principe ook in het land van herkomst kan gebeuren. “Dat hangt van de situatie af, maar voor de meeste kinderen zal het toch aangewezen zijn om de opleiding in Vlaanderen te voltooien.”

In het rapport vraagt het Kinderrechtencommissariaat ook om minderjarigen meer bij de asielprocedure te betrekken. Het belang en het welzijn van het kind moeten de leidende principes zijn als er een beslissing wordt genomen over een verblijfsvergunning voor een gezin, zo luidt het.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131211_00882020

eigen mening: Ik ben het hier mee eens, want het is het recht van iedere kind om zijn of haar diploma te halen. Maakt niet uit of je Belg of een asielzoeker bent. De jongeren die worden uitgewezen hebben een niet al te best uitzicht op een goede toekomst, maar als ze eerst hier hun diploma kunnen behalen, gaan ze veel sterker staan in hun land van herkomst. Het spreekt voor zich dat deze maatregel enkel geldt voor kinderen die al aan hun studies begonnen zijn. het kan niet zijn dat je rap rap een opleiding begint om zo toch niet te worden uitgewezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2013, 20:33
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Het onderwerp dat in dit artikel aan bod komt, is iets waar wij als "gewone" mens niet dagelijks bij stil staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal nog nooit over heb nagedacht wat er in ons land gebeurt met minderjarigen die uitgewezen worden. Als ik dit lees denk ik in eerste instantie dat dit zeer logisch is dat de kinderen die kans moeten krijgen, maar als ik er verder over nadenk is dit toch een moeilijke problematiek. Als de kinderen langer hier kunnen blijven, moeten ook de ouders, broers en zussen langer hier blijven. Kan een kind uit de lagere school hier blijven tot het zijn secundair heeft afgerond? Wat doen de ouders hier in tussentijd? Geval per geval bekijken is dus zeker nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.