actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2013, 06:29
alexander.g*or alexander.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 23
Verpleegsters riskeren celstraf nadat patiënt zichzelf in brand stak

VEURNE - Twee verpleegsters van het Augustinusziekenhuis in Veurne staan vandaag terecht omdat ze een verwarde patiënt niet hard genoeg vastbonden na een operatie. De man kon een sigaret aansteken, waardoor zijn matras in brand vloog. De verpleegsters die zijn leven redden, wordt nu onvoorzichtigheid verweten.

Dany V. (61) uit Nieuwpoort werd in november 2011 geopereerd in het AZ Sint-Augustinus. Toen de man na de verdoving weer bij bewustzijn kwam, reageerde hij enorm verward. Hij wild zelfs meteen het ziekenhuis verlaten. De patiënt stond zelfs recht naast zijn bed en begon zijn sonde los te koppelen.

Een verpleegster (50) en haar stagiaire konden hem overtuigen terug op bed te gaan liggen. Ze kregen van de man ook de toestemming om hem vast te binden met een buikriem en een tweede riem aan de polsen.

Enige tijd later, toen de verpleegsters de kamer uit waren, slaagde de man er op de een of andere manier toch in zich aan één pols los te wrikken. Hij greep naar zijn kleren en stak prompt een sigaret op. Niet veel later vloog zijn matras in brand. In geen tijd stond heel de kamer in brand en moest de hele afdeling geëvacueerd worden.

Bron: www.nieuwsblad.be Datum: 11/10/2013

Eigen mening: Ik vind dat deze verpleegsters niet aansprakelijk moeten worden gesteld. Zij konden er niet aan doen dat de man zich losrukte uit zijn bed waarna hij zichzelf in brand stak. Ik vind het de man zijn eigen schuld, hij weet dat hij daarbinnen niet mag roken maar toch deed hij dat. De verpleegsters hebben dus geen fout gemaakt en hebben gedaan wat ze konden vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2013, 11:16
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Mij lijkt het dat de man nog steeds verward was door de verdoving van zijn operatie. Hierdoor zou ik de schuld ook niet in de schoenen van de man schuiven. Een tijdje daarvoor had hij tenslotte ook zijn sonde proberen los te maken, dit zou je niet doen moest je volledig bij bewustzijn zijn. Het is natuurlijk heel erg voor de verpleegsters dat zij dit zo moeten meemaken. Zij hadden hem wel vastgebonden maar misschien niet goed genoeg. Achteraf is het altijd gemakkelijk praten, terwijl de verpleegsters hier waarschijnlijk ook niet veel aan konden doen. Het is gewoon een spijtig ongeluk waarbij niemand echt schuld aan draagt denk ik. Hier kan men alleen maar uit leren denk ik en gelukkig was er niemand gewond geraakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2013, 10:52
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Verpleegsters hebben geen schuld aan patiënt die zichzelf in brand stak

Verpleegsters hebben geen schuld aan patiënt die zichzelf in brand stak

Twee verpleegsters van het Augustinusziekenhuis in Veurne zijn vrijdagochtend door de strafrechter in Veurne vrijgesproken. Ze zouden een patiënt niet stevig genoeg vastgebonden hebben, waardoor die zichzelf in brand kon steken. Het parket had niet aangedrongen op een bestraffing voor de beklaagden.

De feiten dateren van november 2011. Toen was Dany V. uit Nieuwpoort voor een operatie opgenomen in het AZ Sint-Augustinus. Na de verdoving was de man buiten zichzelf en konden de verpleegsters hem amper in bedwang houden. Met riemen werd hij daarom aan zijn bed vastgemaakt.

V. slaagde er toch in om een pols los te werken. Zo slaagde hij er zelfs in om een sigaret aan te steken. Door de sigaret vatte ook de matras van de patiënt en uiteindelijk heel de kamer vuur. Bij de brand verloor Dany V. beide benen.

De verpleegsters werden vervolgd voor het toebrengen van onopzettelijke slagen en verwondingen. Enerzijds hadden ze de man steviger moeten vastbinden. Anderzijds wordt hen verweten dat ze bij een controle niet opmerkten dat V. al een hand had losgewrikt.

De rechter oordeelde dat de verpleegkundigen niets verweten kon worden. Ze werden dan ook over de hele lijn vrijgesproken. De burgerlijke partij gaat mogelijk in beroep tegen het vonnis.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131108_00829685
8 november 2013

Commentaar: Ik ben ook van mening dat de verpleegsters geen schuld treft. Ze hebben de man met riemen aan zijn bed vastgebonden, voor zijn eigen welzijn. De verpleegsters hebben hun best gedaan om de patiënt niets te laten overkomen. Een verpleegster had misschien een tijdje bij de patiënt moeten blijven tot deze helemaal gekalmeerd was. Dan had ze mogelijk de patiënt er kunnen van weerhouden een sigaret op te steken, maar dit is makkelijk spreken achteraf. In een ziekenhuis mag nooit gerookt worden, de patiënt weet dit ook, ook al was hij tijdens de feiten buiten zichzelf, en toch heeft hij een sigaret aangestoken. Het is een spijtige zaak dat hij per ongeluk hiermee zijn matras in brand heeft gestoken en zo beide benen heeft verloren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.