actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2010, 22:43
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Over 12 jaar mogelijk geen tijgers meer

"Over 12 jaar mogelijk geen tijgers meer"

Als er niet dringend maatregelen worden genomen, dan bestaat de kans dat de tijgers over 12 jaar zijn uitgestorven. Dat zegt de milieuorganisatie WWF. "Toch is de situatie hoopvoller dan ooit."
Vandaag lopen er naar schatting nog maar 3.200 tijgers in de natuur rond. In de loop van de twintigste eeuw is het aantal tijgers met 97 procent gedaald, een gevolg van stroperij, de handel in hun organen en huid en een habitat die steeds kleiner wordt.

Belga
Het WWF ziet de toekomst enerzijds somber in. "Volgens het ergste scenario kunnen de tijgers binnen de 12 jaar verdwijnen", zegt Ola Jennersten van de organisatie. Maar er is ook hoop: "Ondanks de onrustwekkende cijfers is de situatie hoopvoller dan ooit."

Het WWF stelt zijn hoop met name op een internationale bijeenkomst in november in Sint-Petersburg, in Rusland. 13 landen die tijgers herbergen, zullen eraan deelnemen. De overleving van de soort zal afhangen van de verhoogde politieke wil, de bescherming van de leefwereld van de dieren en een striktere controle op stroperij.

Belga
vr 22/10/2010 - 09:27
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...rs_uitgestorven


Eigen mening: De gedachte dat tijgers niet meer zouden bestaan over ±12 jaar deed me verschieten. Ik vermoed echter dat WWF alles een beetje erger laat uitschijnen dan het in werkelijkheid is, om zo meer aandacht voor het probleem te krijgen. En daarom vind ik het juist niet erg. Laten we hopen dat de internationale bijeenkomst ook dergelijk iets zal uitmaken in het voordeel van de tijgers!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 09:52
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Ik heb dit ook al op het nieuws gehoord. Toen ik het hoorde schrok ik me rot! Tijgers mogen echt niet uitsterven, zo een prachtige dieren! Ik vind dat ze strenge maatregelen moeten treffen tegen stropers. Hopelijk komen er op de internationale bijeenkomst heel wat goede ideeën uit de bus. Ik duim alvast voor een goede afloop.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2010, 18:16
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Ik vind dit een mooi (als mooi het juiste woord is) voorbeeld van de mens die zijn eigen leefomgeving 'naar de knoppen helpt'.
De tijger is een prachtige diersoort, maar jammer genoeg blijkbaar niet zo prachtig als zijn velletje. Er moeten strengere controles op stroperij komen, als dit geen alarmsignaal is, weet ik het ook niet meer. Ik hoop dat de internationale bijeenkomst iets oplevert, maar momenteel blijf ik sceptisch. Ik vraag me af of bepaalde landen wel verder willen zonder hun drankjes en poedertjes op basis van tijger...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th October 2010, 12:13
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Het werd hoog tijd dat WWF aan de alarmbel trok. Tijgers komen nu nog maar in 7% van hun vroegere leefgebieden voor, is het dan al niet 5 voor 12?
Ik persoonlijk vind tijgers (en andere katachtigen) prachtige dieren en zou het vreselijk vinden als er over 12 jaar (misschien hebben ze hierin een beetje overdreven) geen grote katten meer zouden rondlopen. Moet ik dan later tegen mijn (klein)kinderen zeggen: mijn lievelingsdier was een tijger, maar die zijn nu uitgestorven, net als de dinosauriërs...?
In china gebruiken ze alles van een tijger als geneeskrachtig middel, hiervoor sterven heel veel dieren en dit zou echt niet mogen. Het stropen van tijgers vormt het grootste probleem. Maar ook de ontginning van het oerwoud is een probleem; tijgers houden zich schuil in dicht oerwoud en dit gebied wordt als maar kleiner. Ik vind het heel goed dat volgende maand de 13 landen met in het wild levende tijgers samen gaan komen om een oplossing te zoeken. Hopelijk treffen zij wel degelijk strengere maatregelen tegenover stropen e.a. en kunnen ze zo het leefgebied van deze dieren beter beschermen.

Raauwr.
Tine Keersmaekers
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th October 2010, 12:21
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
Het is belangrijk dat er in de media aandacht wordt besteed aan bedreigde diersoorten, maar men moet de dingen ook niet opblazen. Tien jaar geleden werd er ook al 'aan de alarmbel' getrokken dat er tegen 2010 geen tijgers meer zouden zijn...
Ik wil hiermee niet zeggen dat het lot van deze dieren mij niet interesseert en ook niet dat ik dergelijke studies niet betrouw maar een beetje scepticisme is hier volgens mij wel op z'n plaats.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th October 2010, 19:53
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Natuurlijk is de tijger niet het enigste dier op uitsterven. Er zijn er honderden anderen. Zoals de Europese bruine beer.


Is laatste beer in de Pyreneeën gestorven?


za 30/10/2010 - 17:43
Camille , de laatste "autochtone" beer uit de Pyreneeën, is hoogstwaarschijnlijk gestorven. Dat meldt de Spaanse dierenrechtenorganisatie Fapas.

Ploegen van Fapas die de beren in de Pyreneeën in de gaten houden, hebben Camille al maanden niet meer opgemerkt. De laatste foto van de beer dateert van 5 februari 2010. Nu leven in de Pyreneeën alleen nog een twintigtal bruine beren die uit Slovenië werden ingevoerd.

Fapas en andere organisaties gaan ervan uit dat Camille het loodje heeft gelegd. Camille was ziek en niet meer zo jong. Ze leefde aan de Spaanse kant van de Pyreneeën.

Fapas vraagt de Spaanse autoriteiten om meer te doen zodat de Europese bruine beer niet volledig uitsterft in de Pyreneeën.

Is de laatste beer in de Pyreneeën gestorven?

Toen ik dit artikel las moest ik ineens denken aan dit artikel dat ik op actualiteit had gelezen. En ik heb ondertussen wat zitten opzoeken en ik ben te weten gekomen dat er niet alleen dieren worden bedreigd maar ook planten, insecten,...
Meestal zijn wij, de mensheid, de oorzaak van dit fenomeen. Dit komt door jager, stropers, en milieuvervuiling. Ik heb jagers en stropers apart gezet gewoon omdat ik vind dat het niet hetzelfde is. Jagers jagen gewoon om de dieren te doden en voor hun eigen plezier. En stropers doen dit om het te kunnen verkopen, bijvoorbeeld het ivoor van een neushoorn.


Zimbabwe 'onthoornt' om stropers te snel af te zijn

* vrijdag 29 oktober 2010, 11u54
* Bron: afp
* Auteur: loa


CHIPINGE NATIONAL PARK - Op het eerste gezicht lijken het gruwelijke beelden. Maar de zwarte neushoorn die op deze foto's bewerkt wordt, is verdoofd, en liep enkele minuten na de - pijnloze - ingreep een hopelijk zorgeloze toekomst tegemoet. De drastische maatregel moet stropers op afstand houden.


Midden jaren negentig was de populatie zwarte neushoorns gekelderd tot een schamel aantal van 300 stuks in heel Zimbabwe. Hardhandig optreden tegen stropers zorgde binnen de paar jaar voor een verdubbeling van de met uitsterven bedreigde soort, maar vorig jaar bereikte hun aantal opnieuw een dip met slechts 400 vertegenwoordigers.

De stropers van vandaag zijn veel gewelddadiger dan die van twee decennia terug. Ze schieten zodra ze patrouilles van de autoriteiten in het vizier krijgen, zo zeggen vertegenwoordigers van de Lowveld Rhino Trust in Zimbabwe. Daarom is de jacht op de jagers weer geïntensifieerd en worden nieuwe strategieën aangewend. Een van de maatregelen bestaat erin de neushoorns vanuit een helikopter te verdoven met pijltjes om ze vervolgens te beroven van hun kostbare hoorn. Een hoorn afzagen is - net als bij nagels - pijnloos, en hoorns groeien - ook zoals nagels - weer aan.

De ingreep is evenwel niet erg efficiënt: het is slechts een tijdelijke oplossing, het is duur en neemt veel tijd in beslag en bovendien is er altijd een groot risico wanneer mensen zich zo dicht bij de onberekenbare dieren moeten begeven. 'Onthoornen mag niet onze enige strategie zijn', zegt Geoffreys Matipano, coördinator van het neushoornbeleid in Zimbabwe. De natuurbeschermers brengen ook chips in bij de zwarte neushoorns om ze te kunnen volgen en patrouilles zijn altijd op de uitkijk voor de stropersbendes.

De hoorn van de zwarte neushoorn is vooral erg geliefd in Azië, waar het gebruikt wordt in allerlei medicijnen: van middelen tegen hoofdpijn tot producten om het seksleven van de gebruiker er weer bovenop te helpen.

artikel over de hoorn van de neushoorn

Men moet ook niet vergeten dat het niet alleen door de mens komt dat er dieren of planten uitsterven. Maar ook door natuurlijke selectie sterven er dieren uit. Zoals ze zeggen: survival of the fittest. Als een dier zich niet kan aanpassen om te overleven, dan zal deze uitsterven. En hier zal de mens weinig aan kunnen doen.
En toch denk ik wel dat wij hier ook een belangrijke factor bij spelen. Gewoon omdat wij het klimaat zo snel veranderen dat deze dieren of planten geen tijd hebben om zich aan te passen. Het zou mij niet echt verbazen of er in de toekomst alleen nog maar plaatjes bestaan van dieren en planten in het wild. Een beetje overdreven, maar toch. De mens zal zich moeten beginnen te mobiliseren om iets aan dat uitsterven te doen. En niet alleen door het te zeggen en het op te schrijven maar door het echt te doen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st October 2010, 00:52
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik ben er van overtuigd dat alle dieren hier zijn met een reden. Het zou dus ook verschrikkelijk zijn als er een diersoort uitsterft.

Nu we weten dat er zogezegt over een tiental jaar bijna geen tijgers meer zullen zijn, is het de hoogste tijd dat we ons inzetten om dit tegen te houden.

Helaas is dat gemakkelijk gezegt, maar véél moeilijker gedaan ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.