actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 20:54
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
Vakbond vraagt duizend extra aanwervingen in gezinszorg

Vakbond vraagt duizend extra aanwervingen in gezinszorg


Om de werkdruk in de sector van de gezinszorg te verlichten, is nood aan duizend extra aanwervingen. Dat vraagt de christelijke vakbond. "Niet alleen in de woonzorgcentra zijn er problemen. De werkdruk in de gezinszorg wordt stilaan onhoudbaar".

In Vlaanderen werken zowat 22.000 mensen in de gezinszorg. Het gaat om werknemers van grote vzw's zoals Familiehulp of Solidariteit voor het Gezin, die verzorgende taken op zich nemen, zoals poetsen, mensen wassen en aankleden, koken of boodschappen doen. Vaak gebeurt dat bij bejaarden.

De sector kreunt onder een toenemende werkdruk, aldus Bart Vannetelbosch, nationaal secretaris ACV Voeding en Diensten. "Vroeger bediende men twee gezinnen per dag. Eén 's morgens en één 's middags. Vandaag zijn dat er vaak zes per dag".

Niet alleen vergrijst de bevolking, steeds meer andere doelgroepen doen beroep op gezinszorg, zoals kansarme gezinnen en psychiatrische patiënten. Door kortere verblijven in ziekenhuizen moet de gezinszorg ook steeds meer inspringen bij zwaardere medisch situaties.

Tegelijkertijd blijven de middelen die de Vlaamse overheid investeert uit, klaagt het ACV aan. "Het aantal gesubsidieerde uren heeft de laatste jaren de stijgende vraag niet gevolgd". Ondanks dat de Vlaamse regering heeft beloofd opnieuw te investeren, blijft er een onderinvestering bestaan in de sector, zegt Vannetelbosch. "Er is nood aan zowat duizend extra aanwervingen om dat op te vangen". Dat moet vermijden dat er wachttijden ontstaan en moet de arbeidsomstandigheden van het zorgpersoneel verbeteren.

Bron: De Morgen, 17/10/2017, https://www.demorgen.be/binnenland/...szorg-b71d1810/

Mijn mening: Ik kan het alleen maar aanmoedigen dat er meer jobs komen in de gezinssector. Het is de laatste tijd meer ter sprake gekomen dat verschillende woonzorgcentra te weinig personeel zouden hebben. Dit kan ik ook beamen als ik de reële cijfers bekijk, deze komen vaak overeen met de minimumnorm en dus is dit inderdaad een probleem dat moet opgelost worden. Dit zou dus ook gelden voor de gezinszorg. Door te weinig personeel, ligt de werkdruk bijgevolg hoger. Als dit ten koste gaat van de kwaliteit, vind ik dit zeer jammer. Iedereen verdient namelijk goede zorg en de nodige ondersteuning. Goede zorg is meer dan basiszorg alleen, men moet meer dan enkel de fysieke zorgnoden vervullen. Tijd hebben om een luisterend oor te bieden, is voor deze sector dan ook een must. Door extra aanwervingen van zorgpersoneel, zou dit probleem kunnen opgelost worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.