actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2011, 15:01
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Marleen Temmerman: "Geen seks meer tot er een regering is"

Marleen Temmerman: "Geen seks meer tot er een regering is"

Senator en dokter Marleen Temmerman (sp.a) heeft een wel erg ingrijpend plan om de staat van regeringsloosheid te doorbreken. Ze roept op tot een seksstop, zolang de heren en dames politici blijven bakkeleien over de regeringsonderhandelingen.

U doet de oproep naar analogie van de Keniaanse vrouwen, die in 2009 met een zelfde actie binnen de week een akkoord afdwongen.
Temmerman: "In 2009 waren er in Kenia ook regeringsonderhandelingen die voor geen meter opschoten. Het land lag helemaal plat. Na een jaar palaveren kwamen de vrouwenbewegingen in actie en riepen ze alle vrouwen van onderhandelaars op om te stoppen met seks, tot er een akkoord was. Een week later lag het document op tafel".

En het verband tussen beide feiten staat vast?
Temmerman: "Er zijn natuurlijk geen cijfers beschikbaar over de opvolging, maar het gonsde wel in de straten. "Zie je wel", klonk het overal. In Kenia zaten er wel enkel mannen rond de tafel, dus helemaal vergelijken kan niet. Maar pas op: ook in mythische verhalen uit de Oudheid dreigden vrouwen met een seksdrooglegging, zoals bijvoorbeeld in Aristofanes' komedie Lysistrata. De vrouwen in het stuk waren de oorlog van hun mannen beu, en hielden de benen toe. Het leidt tot twisten tussen de seksen, maar ook tot het eind van de Peloponnesische oorlog."

Denkt u dat het hier kan werken?
Temmerman: "Mijn stuk in De Standaard was uiteraard als grap bedoeld, maar hoort in het rijtje oproepen waarmee mensen hun kwaadheid een uitweg geven. Poelvoorde die mannen oproept om hun baard te laten groeien, de SHAME-betoging die door de straten van Brussel trekt, het geeft de woede en onmacht van de mensen weer. Het is dan ook bijzonder jammer te zien dat die woede genegeerd wordt door de politici. De betoging, daar werd achteraf een dag of twee over gesproken, maar nu is dat helemaal van tafel. Daarom wil ik zeggen: blijf maar ludieke voorstellen op tafel gooien, je weet nooit dat er één werkt. Het is altijd beter dan cynisch worden."

Ziet u ook nog meer geïnstitutionaliseerde oplossingen om uit de impasse te komen?
Temmerman: "Misschien is het geen slecht idee om toch eens een referendum op tafel te gooien, met de vraag 'wil u België splitsen?'. Al moeten er daarna dan wel heel wat mogelijkheden op het papier staan, natuurlijk. Samenblijven, in twee, in drie... (lacht)".

Hoopt u nog op een snelle oplossing?
Temmerman: "Het moet. In het parlement leidt het namelijk ook tot problemen. Heel wat wetsvoorstellen, en goede ook, liggen klaar, maar de onderhandelingen erover verlopen zeer moeizaam. Partijen durven zich minder profileren op moeilijke onderwerpen. Het is veel moeilijker om een draagvlak te creëren. En de regering van lopende zaken verschuilt zich achter haar beperkte opdracht. Nee, zo kan het niet verder. Dan maar de benen dicht."

Bron: De Morgen 7 februari 2011 (http://demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst...gering-is.dhtml)

Toelichting:
Toen ik de titel van dit artikel vanmorgen in de krant las, dacht ik: "weer zo'n overdreven actie om frustraties over de regeringsvorming te uiten". Maar nu ik het artikel gelezen heb, zit er misschien wel enige waarheid in wat Temmerman voorstelt. Iedereen is de onderhandelingen in de Wetstraat meer dan beu, maar de acties die tot nu toe ondernomen zijn hebben nog niets uitgehaald. Er moet drastischer opgetreden worden, zoals mevrouw Temmerman aanhaalt met de als grap bedoelde No-sex-for-goverment - actie.

Marleen Temmerman zegt in dit artikel ook dat het misschien niet slecht zou zijn om een referendum te houden met de vraag: Wil u België splitsen? Dit vind ik geen slecht idee. Wanneer er op deze vraag een antwoord komt met een duidelijke meerderheid, kunnen de regeringsonderhandelingen misschien eindelijke opschieten. Langs de andere kant zou er helemaal geen oplossing komen als de meningen verdeeld zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2011, 21:22
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Is het puur toeval, of kent mevrouw Temmerman haar klassiekers?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lysistrata
Het is namelijk zo dat in de vijfde eeuw voor Christus, de Griekse komedieschrijver Aristophanes een stuk schreef: "Lysistrata" (lett. 'zij die legers ontbindt'), waarin de vrouw uit de titel de vrouwen van Athene oproept om in 'seksstaking' gaan in de hoop dat hun mannen stoppen met vechten in de Peloponnesische oorlog.

Het is ook dit stuk dat de dames Janine Bischops en Saartje Vandendriesche onlangs nog inspireerde tot dit: http://www.uitinvlaanderen.be/agend...4e-401b50fe24c1

Je ziet, alles komt terug...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2011, 18:24
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
'Seks maakt veel meer emoties los dan baarden'

oproep tot seksuele onthouding gaat de wereld rond

MARLEEN TEMMERMAN is verwonderd over de massale internationale weerklank die haar oproep krijgt.

Van Al Jazeera over BBC, CNN, Radio Moskou, El País, tot de Oekraïense website Chiuko. Allemaal willen ze het SP.A-kamerlid en gynaecologe interviewen over haar ludieke opiniebijdrage in De Standaard van 5 februari waarin ze de bedpartners van onze politici opriep om te stoppen met seks tot er een regering is.

Bent u geschrokken van de vele reacties?
'Het is echt ongelofelijk. In het begin was de nuance in de berichtgeving nog wat zoek, maar intussen staat mijn telefoon niet stil om duiding te geven.'

Niet iedereen had door dat het om een ludieke actie ging?
'Neen, dat ligt aan het onderwerp. In zuidelijke landen zoals Italië en Spanje werd de oproep ook serieuzer opgevat dan in de meer noordelijke landen. Maar als Benoit Poelvoorde mannen oproept om hun baard te laten staan, valt niemand daarover.'

'Iedereen heeft onmiddellijk door dat het om een grap gaat. Bij seks ligt dat duidelijk anders. Ik heb veel reacties gekregen van mensen die oprecht verontwaardigd zijn. Die mij vragen hoe ik als gynaecologe kan oproepen tot een seksboycot. Dat ik toch zou moeten weten dat onthouding niet gezond is.'

Wat wou u bereiken?
'Het was als een ironische protestactie tegen de aanslepende onderhandelingen bedoeld, maar het positieve neveneffect is wel dat serieuze media het aangrijpen om de vele problemen in ons land nog eens uit te leggen aan hun lezers. Onze Belgische politiek is zo ingewikkeld dat buitenlandse journalisten er vaak niet aan beginnen.'

'Voor de BBC heb ik een dubbel-interview gedaan samen met de Keniaanse vrouw die als inspiratie diende voor mijn oproep. Voor haar was het trouwens wel een heel serieuze actie, die voor zover we kunnen nagaan wel degelijk effect had.'


Zie ook de link van het artikel om daar een overzicht van de buitenlandse berichtgeving te vinden:
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=U0367AUG

Blijkbaar laat de ludieke oproep ook de buitenlandse pers niet onberoerd. Dit bericht dient voor vele kranten als kapstok om heel de situatie hier in België nog eens uit te leggen in het buitenland.
Veel succes denk ik dan...

Maar ze heeft gelijk, ook al helpt het niet meteen, het is wel een reden om er nog eens over te praten en aandacht erop te vestigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.