actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2011, 16:13
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
De Wever over omstreden Morel-reportage: "dit maakt me misselijk."

Zowel echtgenoot Frank Vanhecke als N-VA-voorzitter Bart De Wever hebben gereageerd op de tendentieuze, onderkoelde berichtgeving van de RTBF over de begrafenis van Marie-Rose Morel zaterdag. Vanhecke spreekt over "laag-bij-de-grondse journalistiek". Bart De Wever is er "misselijk" van.




"Haar kanker heeft wellicht gediend om haar extreemrechtse ideeën te versterken... 2.500 mensen bijeen om een extreemrechtse ster te herdenken. In Wallonië zou dat ondenkbaar zijn... Sinds haar ziekte uitbrak, werkte ze bewust aan haar imago van moedige vrouw door in de media haar pijnlijke strijd tegen kanker breed uit te smeren... Al heeft die kanker waarschijnlijk gediend om haar extreemrechtse ideeën in de media te versterken", en meer van dat fraais was te horen in het verslag van de RTBF over de massaal bijgewoonde begrafenis van Marie-Rose-Morel.

Premier Yves Leterme vergeleek enkele jaren geleden de RTBF al eens met de Rwandese haatzender Radio Mille Collines voor dit soort van berichtgeving waarbij alles wat Vlaams is, op een bijzonder hatelijke manier op de korrel wordt genomen. De gepolitiseerde RTBF wordt vooral bevolkt door mensen van PS-signatuur.

Nulliteit
"Dit is een grote schande, het toppunt van een journalistieke nulliteit. Dit is journalistiek van de laagste soort, compleet onaanvaardbaar. Dat vinden ook de ouders van Rooske", zo reageert echtgenoot Frank Vanhecke in de Corelio-kranten.

Ook Bart De Wever, die het zaterdag duidelijk emotioneel zeer moeilijk had (foto), is niet te spreken over de RTBF. "Ik ben veel gewend van de Franstalige media, maar dit is een absoluut dieptepunt. Marie-Rose was nog niet eens gecremeerd, en dan wordt ze zo afgeschilderd. Dit maakt me misselijk. Dat ze haar aanvallen in het graf, dat deert me zo dat ik er niet van heb geslapen", aldus De Wever in de kranten van De Persgroep. Hij eist excuses.

Nochtans al bijgestuurd
De RTBF weigert voorlopig om zich te excuseren, omdat er volgens de omroep geen deontologische fout is gemaakt door de journalist in kwestie. "Een beetje meer tact was op zijn plaats geweest", geeft directeur informatie Jean-Pierre Jacqmin wel toe.

"Haar overlijden is natuurlijk een persoonlijk drama, maar wij waren alleen geïnteresseerd in Morel als politica. Wij brengen nu eenmaal geen verslag uit over het privéleven van publieke figuren, wat de Vlaamse media wel vaak doen. Misschien heeft dat te maken met het feit dat Morel een Bekende Vlaming was geworden. Wij kennen dat fenomeen niet. Wij zouden ook nooit een reportage draaien over de kinderen van Milquet."

De reportage, zoals ze uitgezonden werd, was nochtans al licht bijgstuurd. De opmerking dat Morel "anti-Franstalig" was, verdween in een tweede versie. Voorts werd in de passage dat de gewezen VB-politica xenofoob was, toegevoegd "dit in tegenstelling tot De Wever".

VB-topman Filip Dewinter is zoals verwacht ook niet te spreken over de reportage. "De RTBF-reportage over begrafenis Marie-Rose Morel is schandelijk. Goed fatsoen is aan RTBF duidelijk niet besteed", zo twitterde Dewinter.


BRON: www.gva.be

Eigen mening:
Naar mijn mening mogen de Walen wel iets meer respect tonen voor Marie-Rose Morel en haar nabestaanden. Is dit nog maar eens een 'bewijs' hoe de walen over de vlamingen denken? Dan vind ik het zeer erg dat dat allemaal ten koste van het overlijden van Marie-Roos Morel gaat !
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2011, 17:04
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Je mag het natuurlijk niet veralgemenen tot 'de Walen hebben geen respect', maar ik vind het ergens ook ongepast dat een openbare omroep zo'n gekleurde berichtgeving heeft. Misschien zien zij haar meer als (extreem-rechtse) politica dan als vrouw en mama die de strijd tegen kanker heeft verloren?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th February 2011, 18:41
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:

Marie-Rose Morel: een gewone vrouw met kanker? Of een extreem-rechtse politica?


Veel ophef dit weekend: in een televisiereportage van de RTBF over de begrafenis van Marie-Rose Morel werd gezegd dat de politica haar strijd tegen kanker zou hebben misbruikt om haar politiek gedachtengoed uit te dragen. De RTBF heeft zich ondertussen geëxcuseerd, maar Frank Vanhecke en Bart De Wever blijven geschokt. 'Dit maakt me misselijk' zei Bart De Wever.

Hoe denk jij over de hele kwestie? Hoe heb jij de afgelopen maanden het lijden en de dood van Marie-Rose Morel geïnterpreteerd? Zag je haar als 'een gewone vrouw met kanker', of blijft ze in jouw ogen een extreem-rechtse politica?


Bij Peeters en Pichal op Radio 1 werd er vandaag ook aandacht aan besteed met o.m. Lucas Vandertaelen. De RTBF beweert dat ze verkeerd begrepen is, maar Vandertaelen beweert dat het een te eenzijdig bericht was en dat je de rechtse politica moet loskoppelen van de vrouw en moeder, dat je het politieke moet overstijgen en het menselijk moet houden.
Getuige hiervan was het feit dat Bart De Wever op haar begrafenis sprak, en dat er Vlaams Belangers geweigerd werden, zegt hij.
Zij heeft zeker haar kanker niet gebruikt om extreem-rechts gedachtengoed te propageren, alleszins is zij wel een 'rolmodel' geweest, iemand waardoor mensen over de ziekte praten.

Bron met audio-link en reacties luisteraars:
http://www.radio1.be/programmas/pee...echtse-politica
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th February 2011, 21:46
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
RTBF over begrafenis Marie-Rose Morel

Ik vond de manier waarop de begrafenis van Marie-Rose Morel in het nieuws kwam op de RTBF eigenlijk niet kunnen. Suggereren dat iemand zijn ziekte gaat gebruiken om zijn politieke overtuiging meer in de verf te zetten vind ik wel wat overdreven. Marie-Rose Morel had volgens mij alles in de politiek en misschien ook wel alles daarbuiten willen opgeven als ze daarmee weer gezond had kunnen worden. Ik denk niet dat Marie-Rose Morel zich nog intensief bezighield met de politiek. Het is al erg genoeg dat zij haar kinderen op zo'n jonge leeftijd heeft moeten achterlaten. Het moet verschrikkelijk geweest zijn voor haar om met het besef te moeten leven dat ze zou sterven zonder haar kinderen te zien opgroeien.

De mensen die naar haar begrafenis gingen hebben steun betuigd aan een vrouw die streed tegen kanker, niet aan het boegbeeld van een bepaalde politieke partij. Kanker is een vreselijke ziekte waaraan we tegenwoordig alsmaar meer mensen verliezen. Door haar strijd tegen kanker in de media te brengen zou ik eerder zeggen dat ze probeerde om kankerpatiënten duidelijk te maken dat ze de moed nooit mogen opgeven, hoe zwaar het ook is!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th February 2011, 12:48
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Dit vind ik dus echt niet kunnen hé. Een vrouw die al zo veel miserie heeft gekend nog eens de grond in boren.
Ik denk niet dat je, als je weet dat je gaat sterven, nog met zulke 'onbelangrijke' dingen gaat bezig houden. Je laatste dagen bij je familie en vrienden doorbrengen is veel belangrijker dan nog in extremis proberen je partij een paar extra stemmen op te leveren.
Denken die dan echt niet na? Of is het gewoon een middel om extra kranten e.d. te verkopen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th February 2011, 17:57
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Meer duiding van Rik Van Cauwelaert in het Radio 1 programma Joos:

Citaat:
De berichtgeving van de RTBF rond de dood van Morel zorgt voor opschudding. Er kwam kritiek vanuit Vlaanderen op de reportage die de Franstalige openbare omroep uitzond naar aanleiding van de begrafenis van de voormalige Vlaams Belang politica. Is er een verschil in toon en duiding? Rik Van Cauwelaert kadert de zaak


Bron: Radio 1:
http://www.radio1.be/programmas/joo...oor-opschudding

Gesprek:
http://internetradio.vrt.be/radiosp...osvancauwelaert
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th February 2011, 22:00
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik heb de uitzending op het nieuws gezien en ik vond het ronduit schandalig. Je krijgt meteen zin om in de auto te springen, naar de RTBF te rijden en die journalist op zijn gezicht te slaan!

Respect kent die mens al zeker niet, anders zou men zoiets niet zeggen. In tijden als deze toont dit de Walen vanuit een zeer slechte hoek. Dat zoiets mogelijk is dat is ondenkbaar in Vlaanderen. Hoe weinig respect heeft deze wereld nog in deze tijd?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.