actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2011, 22:51
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Marie-Rose Morel verliest strijd tegen kanker

Marie-Rose Morel verliest strijd tegen kanker

Augustus 2010: nadat Marie-Rose Morel genezen werd verklaard van baarmoederkanker, slaat de ziekte terug toe. De dokters gaven haar nog zes maanden maar de ex-Vlaams Belang-politica is niet van plan de strijd op te geven. Ze vecht voor haar leven maar de vijand is te sterk. Een eerste veldslag had ze gewonnen, vandaag heeft Marie-Rose Morel helaas de oorlog verloren. Marie-Rose Morel is dinsdagavond rond 20 uur overleden in het Sint-Augustinusziekenhuis in Wilrijk, zo is uit haar naaste omgeving vernomen.

De start van 2009 was voor Marie-Rose Morel allesbehalve een feestperiode. In januari krijgt de Vlaams Belang-politica te horen dat ze aan baarmoederkanker in een vergevorderd stadium lijdt. De dokters geven haar nog tien procent kans om te overleven, voor Morel is dat genoeg om nog voor te vechten. “Ik zal dit overleven”, klinkt ze strijdvaardig. Het kan niet dat ik er straks niet bij ben als mijn jongste zoon Marnix drie kaarsjes uitblaast en Alexander naar het eerste studiejaar gaat.”

Morel trekt ten strijde tegen de kanker en dat doet ze op haar eigen manier. Ze houdt een dagboek bij dat integraal te lezen is op haar webblog en ze is er rotsvast van overtuigd dat ze de ziekte kan verslaan. “Dat ik de laatste weken ‘iets minder’ actief was dan voorheen, is te wijten aan gezondheidsredenen. Ja, het is kanker. Ja, het is heel ernstig. En ja, ik ga vechten en winnen. Dus voor al die wantrouwigen: mijn enige geheime agenda is ‘blijven leven’!”, schrijft ze daags na de bekendmaking van haar ziekte op haar blog. Vanuit het ziekenhuis stuurt ze haar fans ook deze videoboodschap.

(zie bron voor video)

In eerste instantie lijkt ze te slagen in haar opzet: de chemo slaat aan, de operatie om de klieren te verwijderen is geslaagd. Wat niemand mogelijk achtte, gebeurt toch: in de zomer van 2009 krijgt Morel te horen dat de tumor weg is en haar liesklieren kankervrij. “Vandaag is dag één van de 1.825 dagen die me scheiden van de zekerheid volledig kankervrij te zijn”, juicht ze. Intussen wordt ook haar dagboek uitgegeven onder de naam ‘Leve het leven’.

Maar Marie-Rose juicht te vroeg want enkele maanden later krijgt ze te horen dat de kanker terug is, sterker dan ooit tevoren. De dokters geven haar geen zes maanden meer maar opnieuw is Morel bereid te vechten. Helaas werd dit haar laatste gevecht want in november wordt duidelijk dat ze er slecht aan toe is. De kanker is uitgezaaid in haar hersenen en de kans op overleven wordt kleiner. Ze krijgt een spoedbestraling met chemo, deze keer niet meer om de kanker te genezen, wel om ‘het nog wat te rekken’.

Op zaterdag 8 januari trad Marie-Rose Morel in het huwelijk met Frank Vanhecke. Nadat Morel begin januari het nieuws te horen kreeg dat ze nog maar erg kort te leven had, heeft ze geprobeerd te praten met haar ex-man om hem te overtuigen afstand te doen van zijn rechten als voogd van de erfenis van haar kinderen. Die weigerde. Daarop heeft Morel Frank Vanhecke ten huwelijk gevraagd. Met het huwelijk wil Marie-Rose de toekomst van haar kinderen Alexander en Marnix juridisch veilig stellen.

Het enige wat Marie-Rose nog restte was afscheid nemen van haar kinderen, Alexander (6) en Marnix (4). Bij het begin van haar ziekte nam Morel al het zekere voor het onzekere en maakte ze voor haar beide kinderen verscheidene envelopjes voor speciale gelegenheden: hun communie, hun achttiende verjaardag, hun eerste auto, ... telkens voorzien van een klein centje. Ze had gehoopt ze nooit te moeten gebruiken maar daar heeft de kanker dus nu een stokje voor gestoken. (HH)

Bron: http://www.clint.be/actua/marie-ros...jd-tegen-kanker

Ik leef enorm mee met de familie van Marie-Rose Morel. Ik was geen fan van haar politieke overtuiging, maar dat neemt niet weg dat het jammer is dat iemand zo vroeg moet sterven. Hopelijk worden haar kinderen goed opgevangen en vindt ze nu de rust en moet ze niet langer afzien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2011, 21:37
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
"Een bijzondere vrouw met veel kwaliteiten"

Verschillende politici hebben hun deelneming betuigd na het overlijden van Marie-Rose Morel gisteravond. Haar oud-collega's tonen respect voor een "bijzondere" en "sterke" vrouw. Morel wordt zaterdag begraven.

Vlaams Belang-voorzitter Bruno Valkeniers noemt Marie-Rose Morel een sterke vrouw. "De meningsverschillen die we gehad hebben, verzinken in het niets bij wat zij meegemaakt heeft", zegt hij. Hij betuigt zijn innige en christelijke deelneming aan haar kinderen en haar man Frank Vanhecke.

Een ander boegbeeld van haar vroegere partij, Filip Dewinter, reageert met verslagenheid op het nieuws. Hij drukt zijn deelneming uit aan de familie, echtgenoot en kinderen van Marie-Rose Morel. Dewinter, die Marie-Rose Morel destijds naar het Vlaams Belang haalde, omschrijft haar als "een speciale vrouw met een heel groot talent". "Ze betekende een meerwaarde voor de partij."

Dat hun wegen gescheiden zijn, betreurt hij. "Ik ben bedroefd dat we dat niet meer hebben kunnen rechtzetten in die laatste periode, want deze omstandigheden zijn dramatisch en overstijgen alle politiek gebekvecht en alle interne twisten uit het verleden", aldus Dewinter in "De ochtend" op Radio 1.

Vlaams Belangsenator en getuige op Morels huwelijk, Jurgen Ceder, zal haar herinneren als goede vriendin en het symbool van strijdvaardigheid en levenslust. "Voor veel mensen is de publieke persoon Marie-Rose Morel heel belangrijk, het symbool van strijdbaarheid en van levenslust. Ze is dat in het werkelijke leven ook gebleven tot de laatste weken en dagen", zegt Ceder.

"Op 8 januari zijn we getrouwd. Op 8 februari is Roos overleden. Ons huwelijk heeft slechts een maand mogen duren, maar elk uur ervan loonde de moeite, voor haar en voor mij. Ik heb intens van Roos gehouden en haar naar best vermogen bijgestaan. Maar het was helaas een ongelijke strijd die we hebben gevochten." Dat heeft Frank Vanhecke gisteravond, kort na het overlijden van zijn echtgenote, gezegd aan Het Laatste Nieuws.

Gerolf Annemans (Vlaams Belang) heeft gereageerd via Twitter: "Stilte. Het is een stilmakend menselijk drama als dit iemand op die leeftijd treft. Niets van wat gezegd kan worden, heeft belang genoeg."

De Wever: "Verzoening betekent veel voor mij"
N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt haar "een heel bijzondere vrouw met enorm veel kwaliteiten". Hij is een oud-studiegenoot van Morel en overtuigde haar in 2003 om voor de N-VA op te komen bij de verkiezingen. Later stapte ze dan over naar Vlaams Belang.

"Op politiek vlak zijn onze wegen uit elkaar gegaan, maar op menselijk vlak hebben we gelukkig nog de tijd gevonden om verzoening te vinden", zegt De Wever in een persbericht. "Dat betekent voor mij bijzonder veel." De N-VA-voorzitter betuigt zijn medeleven aan de mensen die Marie-Rose liefhebben, in het bijzonder haar man Frank Vanhecke en haar twee kinderen.

Open VLD-voorzitter Alexander De Croo wenst de kinderen, familie en naasten van Marie-Rose Morel veel sterkte toe na haar overlijden. De Croo betuigt ook zijn respect voor de manier waarop Morel met haar ziekte omging.

"We verschilden politiek fundamenteel van mening, maar op momenten zoals deze moet je die politieke verschillen aan de kant schuiven. Heel Vlaanderen was via haar columns getuige hoe ze tot het eind moedig tegen kanker bleef vechten, hoe ze vooral een positieve mama wilde zijn voor haar zoontjes", aldus De Croo.

Wivina Demeester (CD&V) is geschrokken door het overlijden van Marie-Rose Morel. Ze kent de ouders van Morel goed en leerde zo ook haar kennen. "Het was een mooie, jonge vrouw met veel talenten", aldus Demeester. "Ze had ook veel ambitie en om aan politiek te doen, heb je ambitie nodig."

"Ze was ook zeer strijdvaardig, dat heeft ze bewezen in de laatste jaren van haar leven", klinkt het nog. Na Morel's overgang naar Vlaams Belang, verwaterde het contact. "Ze heeft een keuze gemaakt die absoluut niet de mijne was", zegt Demeester daarover.

Jan Segers, journalist bij Het Laatste Nieuws, had een nauwe band met Marie-Rose Morel. Zij was zijn bron bij Vlaams Belang, zo maakt hij nu bekend. Als politica omschrijft hij haar als “bijzonder gedreven, getalenteerd, maar ook wel hard”.

"Er was een groot verschil tussen de politica en de vrouw. Ik heb haar pas echt goed leren kennen tijdens haar strijd tegen kanker. Alle opsmuk viel weg, alle ballast viel overboord. Wat overbleef was een lieve, charmante vrouw", aldus Segers in "De ochtend" op Radio 1.

Marie-Rose Morel wordt zaterdag begraven in de kathedraal van Antwerpen.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...9_DoodMorelReax
Datum: 09/02/2011

Ik vind het heel erg voor de kinderen van Marie-Rose Morel. Zij zijn nog heel jong en hebben hun moeder al verloren. Bovendien moeten zij momenteel een zeer zware periode doormaken. Ik hoop dat zij veel steun krijgen van familie, vrienden en voornamelijk van hun stiefvader. Ook de mensen die dicht bij Marie-Rose stonden zullen wel alle steun kunnen gebruiken.

Eigenlijk is een sterfgeval altijd een droevige zaak maar wanneer het om een (vrij) jonge persoon gaat is het voor ons toch moeilijker te vatten. Waarom moest nu net die persoon sterven? Die is in de fleur van zijn/haar leven! Zo gaat het tegenwoordig maar al te vaak. We verliezen dierbaren die een veel te jonge leeftijd hebben aan ziektes zoals kanker of ze worden het slachtoffer van een verkeersongeval. Een sterfgeval maakt ons altijd een beetje verdrietig. Je wordt maar al te vaak geconfronteerd met het feit dat het leven snel afgelopen kan zijn. Dat wil zeggen dat we allemaal moeten proberen om er het beste van te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.