actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 14:53
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Opnieuw 1600 vluchtelingen op Lampedusa

Opnieuw 1600 vluchtelingen op Lampedusa

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn meer dan vierhonderd Afrikaanse bootvluchtelingen aangekomen op Lampedusa. Zo bevinden er zich opnieuw meer dan 1.600 vluchtelingen op het Italiaanse eiland.
In de nacht van vrijdag op zaterdag arriveerden op Lampedusa twee boten met respectievelijk 199 en 218 migranten aan boord. Op vrijdag hadden zes boten meer dan 1.200 mensen naar het eiland gebracht.

Sinds het begin van de opstand in Tunesië zijn meer dan 37.000 mensen uit Noord-Afrika via de Middellandse Zee naar Italië gevlucht. De meesten komen aan op Lampedusa, dat slechts 130 kilometer van de Tunesische kust verwijderd is.

Premier Silvio Berlusconi beloofde het eiland hulp en sloot begin april een akkoord met Tunesië over de heropname van illegale migranten, maar sindsdien komen er steeds meer vluchtelingen uit Libië aan op Lampedusa.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110514_049
Eigen mening: Het heeft allemaal te maken met het akkoord van Silvio Berlusconi. Als mensen horen dat ze welkom zijn in Italië, dan nemen ze dat ook zeer letterlijk. Ik denk dat het ergens logisch is ook. Stel dat je zelf een vluchteling zou zijn, en je hoort dat Berlusconi een akkoort heeft gesloten met Tunesië over de heropname van illegale migranten, dan denk ik dat als je toch naar een ander land moet vluchten, het logisch is dat je naar daar vlucht. Natuurlijk zitten ze er nu wel mee in Italië. Op één nacht tijd 1600 vluchtelingen is wel heel veel. In totaal zijn er zelfs al 37 000 mensen naar Italië gevlucht. Ik denk dat er snel een andere oplossing zal moeten komen, want dit kan ook niet blijven duren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 13:30
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Volgens mij is het best dat er in Europa strengere akkoorden gaan komen op vlak van asielbeleid en vluchtelingen. Dit niet alleen om ons eigen systeem te beschermen maar ook om de vele wanhopige vluchtelingen te redden van een gevaarlijke oversteek met heel wat gevolgen en vaak zelfs tot vluchtpogingen die leiden tot de dood van de vluchtelingen.

Dat Berlusconi een akkoord heeft gesloten lijkt me een foute beoordeling. Hij is net enorm gekant tegen de vluchtelingen in zijn land en probeert deze al jaren aan te pakken. Met Libië en vooral Kadhaffi had hij hierin een goede partner. Khadaffi was een politieke vriend van Berlusconi en probeerde het aantal Afrikaanse vluchtelingen vanuit zijn land enorm terug te dringen en dit werkte maar sinds de opstanden en problemen en Libië is deze buffer weg.

Vorig jaar zijn er Lampedus zo'n 40000 vluchtelingen gestrand, als je weet dat hier slecht 20000 mensen wonen kan je jezelf vragen stellen. Zeker door het feit dat de Italiaanse belastingsbetaler hier volledig voor opdraait.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 18:59
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik kan zeker begrijpen dat mensen uit Libië en Tunesië vluchten naar Lampedusa, het is vlakbij en ze hebben goede redenen om weg te willen. Maar hier moet wel dringend een oplossing voor gevonden worden. Niet alleen voor de Italiaanse belastingbetaler die hiervoor opdraait maar inderdaad, zoals Stef al aanhaalde, ook voor de vluchtelingen zelf. Van die vluchtelingen wordt enorm geprofiteerd, er worden enorme bedragen gevraagd voor de overzet om nog maar te zwijgen over de onveiligheid hiervan. Als er net weer 1600 zijn aangekomen stel ik mij de vraag hoeveel er onderweg zijn 'afgevallen'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.