actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 20:39
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
'Dit is toch onze oorlog, juffrouw?'

Citaat:
Reportage Oorlog in Libie leeft sterk bij jongeren

ANTWERPEN - Zelden was de les geschiedenis zo interessant als nu. Voor tieners is het de eerste keer dat ons land in oorlog verkeert. 'Door Libië is de les tenminste spannend.'

Van onze redactrice

Doorgaans dient het laatste lesuur op vrijdag voor leerlingen vooral om plannen uit te wisselen voor het weekend. Niet zo voor de zesdejaars (ASO) van het Lyceum in Linkeroever waar dan geschiedenis op het programma staat. 'Saai als het over de middeleeuwen gaat', zegt Stijn Helsen (17). 'Nu is het tenminste spannend.' De oorlog in Libië leeft bij tieners en ze willen er alles over weten. Zelfs als de zon schijnt op vrijdagnamiddag.

'Dit is onze oorlog', vindt Nick Tulpinck (17). 'Zoals de Golfoorlog van de Verenigde Staten was. Op Amerikaanse speelplaatsen zal er toen vast ook veel over gepraat zijn. Het is logisch dat er meer betrokkenheid is als onze eigen F-16-piloten meevliegen. Het spreekt meer tot de verbeelding. Zo is het toch ook bij het wereldkampioenschap voetbal.'

Qua belangstelling moet een YouTube-filmpje dat hun lerares heeft meegebracht en waarin Khadafi dreigende woorden spreekt, in ieder geval niet onderdoen voor een voetbalwedstrijd. 'Deze toespraak had ik nog niet gezien', zegt Shanice Engel (18). Het televisienieuws staat bij haar thuis elke avond op, maar sinds vorige week volgt ze het wel met meer aandacht. 'Het conflict in Noord-Afrika heeft zich op korte tijd enorm uitgebreid. Dat maakt me een beetje ongerust. Die Libische leider is zo'n rare man. Stel dat het tot een wereldoorlog komt.'

Gegrinnik in de klas. Volgens hun geschiedenislerares is die kans voorlopig niet zo groot. Als ze verder gaat met het ontrafelen van de oorzaken van het conflict, blijkt dat de leerlingen er al heel wat van af weten. Of er iemand kan zeggen wat de eerste stap van de militaire ingreep was? 'No-flyzone', klinkt het in koor. Vooral de jongens luisteren geboeid naar de uitleg over militaire strategie.

Opvallend: een overgrote meerderheid van de zesdejaars kan zich vinden in het feit dat België troepen naar de oorlog stuurt. 'We kunnen niet anders', vindt Shanice. 'De Verenigde Naties waren er ook voor en er is te veel internationale druk om aan de kant te blijven staan. Uiteindelijk helpt België gewoon mee om het regime van Khadafi omver te werpen. Dit is toch ook onze oorlog, juffrouw?'

Haar buurvrouw Tini Callebaut (17) is het daar volmondig niet mee eens. 'Ik geloof niet in de nobele intenties voor deze oorlog. Er spelen andere belangen', zegt Tini. 'Het feit dat er zoveel olie in de grond zit, bijvoorbeeld. Als België per se oorlogje wil spelen en troepen wil uitsturen, hadden ze dat beter naar Haïti gedaan. Daar moet een heel land worden opgebouwd, maar dat vinden we blijkbaar minder belangrijk.'

Younes Halim (18) had zich eerst wat op de achtergrond gehouden, maar steunt zijn klasgenote. 'Waar haalt het Westen het lef vandaan om politieagent te gaan spelen in de rest van de wereld?', zegt Younes. 'Ik vind dat Libië zelf zijn problemen moet oplossen.' De ouders van Younes zijn geboren in Marokko en zijn familie volgt de oorlog op de voet. 'Het is denigrerend dat rijke westerse landen hun wil opleggen aan andere regio's.'

Er ontstaat een geanimeerde discussie in de klas met leerlingen van zes verschillende nationaliteiten. 'Het is fijn dat ze geïnteresseerd zijn en er wat respons komt', zegt Anke Verschaeren die al tien jaar geschiedenis geeft op het Lyceum. 'Ik kan verzekeren dat het niet altijd zo gaat. Ik probeer zeker in het zesde middelbaar vaak de link te leggen met de actualiteit - het Midden-Oosten staat in hun leerplan ingeschreven - maar deze situatie is natuurlijk een gedroomde geschiedenisles.'

Geschiedenisboeken

'We kunnen ook moeilijk buiten de oorlog', zegt Stijn. 'Je moet al van een andere planeet komen om niets te weten over Libië. De media slaan ons ermee om de oren. Voor Afghanistan of Irak was er bijvoorbeeld een stuk minder aandacht. Een goede zaak vind ik, want ik volg de actualiteit over Noord-Afrika op de voet. Volgens mij zal er binnen vijftig jaar in de geschiedenisboeken nog over gesproken worden.'

Nog een extra motivatie om goed op te letten die ook de minder geïnteresseerde leerlingen over de streep trekt: deze week vertrekken de zesdejaars op laatstejaarsreis naar Turkije. 'Het is allemaal best interessant hoor, maar ik heb voor alle zekerheid even nagekeken of onze reis niet in het gedrang komt', zegt Tini. 'Blijkbaar is het veilig. Ik heb wel op het internet gelezen dat Turkije een risicogebied is voor aardbevingen. Zo is het altijd wat.'


Bron: De Standaard: 28 maart 2011
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=3R383R6L


De opstanden en revoluties in Noord-Afrika leeft inderdaad onder de jeugd. Ook bij in het eerste middelbaar. Tijdens mijn stageles over Egypte wisten de meesten toch dat de bevolking tegen Moebarak betoogden. Spontaan kwamen er vragen over de andere landen: 'die Kadhafi, van welk land is hij?' 'Was er geen land dat eerst was in de opstanden en dat daarna andere landen ook gingen betogen?' (refererend naar Tunesië) enzovoort...

Ik was aangenaam verrast!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2011, 12:02
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Geschiedenis helpt om de actualiteit te begrijpen

Ik vind het positief dat de leerlingen betrokken zijn bij de actualiteit.
Ik heb zelf ook een les gegeven over de Burgeroorlogen en als inleiding ben ik ook begonnen met de situatie in Egypte. Ik gaf les in het 2de jaar Sociale en technische Wetenschappen en ik was positief verrast, want de leerlingen waren gedeeltelijk op de hoogte van de situatie. Hun ouders hadden al geprobeerd om de situatie uit te leggen bijvoorbeeld. Het andere deel begreep er niets van, maar was wel gebeten om de situatie te begrijpen. De leerlingen waren geboeid door het hele gebeuren.
Dat je nu erg recent beeldmateriaal kan laten zien door YouTube is een handig middel om actualiteit in de klas te brengen.
Dat de jeugd van tegenwoordig niet meer op de hoogte is van de actualiteit klopt dus toch niet helemaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.