actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2011, 10:40
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
100 miljoen per dag: Oorlog voeren in tijden van besparingen

BRUSSEL - Het prijskaartje van operatie Odyssey Dawn loopt snel op. Al dat geld moet van de defensiebegrotingen komen en daar moet al bespaard worden.

Francis Tusa, journalist van de Britse Defence Analysis-nieuwsbrief, rekent voor. Eén Tornado-jachtvliegtuig de lucht insturen kost 35.000 pond (40.000 euro) per uur. 'En dat zijn enkel de kosten voor de brandstof en het onderhoud', zegt hij aan BBC. Om een opdracht in Libië uit te voeren zijn die Tornado's gemiddeld zes uur onderweg of 200.000 pond per vlucht.

'En dan zijn er nog geen raketten afgevuurd', zegt Tusa. De precieze prijs van een kruisraket is niet bekend. 'Daarover wordt erg geheimzinnig gedaan, maar de schattingen gaan van 750.000 tot 1 miljoen pond per stuk.' Frankrijk zet boven Libië acht Rafale-straaljagers en vier Mirages in. Een Rafale-vlucht is even duur als een Tornado. Andere vliegtuigen zijn goedkoper: zij kosten tussen 15.000 en 30.000 euro. Frankrijk voerde de eerste drie dagen van de operatie 55 vluchten uit, goed voor 400 uren interventie.

Het is duidelijk dat het prijskaartje van operatie Odyssey Dawn snel oploopt. Het Center of Strategic and Budgetary Assessments in Washington berekende dat de luchtaanvallen wekelijks tussen de 300 en 600 miljoen euro kosten. Als het vliegverbod eenmaal is afgedwongen en er niet meer intensief gebombardeerd moet worden, zakken de kosten. Maar de controle van het vliegverbod vraagt wekelijks toch tussen de 20 en 70 miljoen euro. Immers, een effectief vliegverbod betekent dat de coalitie 24 uur op 24 vliegtuigen moet inzetten.

De Fransen hebben ook een vliegdekschip in de Middellandse Zee. De Charles de Gaulle kost 50.000 euro per uur interventie. Een onderzeeër is goedkoper: 10.000 euro per uur.

De Amerikanen moeten nog dieper in de portemonnee tasten. Daar is sprake van een dagelijkse kostprijs meer dan 100 miljoen dollar. Enkele getallen: een B2-bommenwerper die boven Libië bommen afwerpt is 25 uur onderweg vanuit zijn basis in Missouri. Elk vlieguur kost minstens 7.000 euro. De Amerikaanse F-15 die neerstortte, kostte 50 miljoen.

Hebben de Navo-landen een speciaal spaarpotje opzij staan waaruit ze kunnen putten voor deze operatie? 'Neen', zegt Wally Struys, hoogleraar Defensie-economie aan de Militaire School. 'De Verenigde Naties hebben een kleine reserve voor speciale operaties, maar dat is natuurlijk lang niet voldoende om deze kosten te dekken.'

Vliegdekschip

'Elk land bepaalt dus hoeveel geld het wil besteden aan de operatie en dat geld komt uit het algemene defensiebudget. In Frankrijk bijvoorbeeld bedraagt dat voor 2011 31 miljard euro. Geld dat naar Odyssey Dawn gaat, moet op andere defensieposten bespaard worden. Onze F-16's waren in Griekenland op oefenmissie. Die oefeningen zijn gestaakt en het geld daarvoor wordt nu gebruikt voor de operatie. Maar op termijn zullen meer drastische maatregelen genomen moeten worden.'

Bovendien komt de operatie in een tijd van grote besparingen. De Britse regering besliste in oktober dat het defensiebudget met 20 procent naar omlaag gaat. Het laatste Britse vliegdekschip wordt uit de vaart gehaald. Tusa: 'Even ging de voorbije dagen het gerucht dat een vliegdekschip opnieuw geactiveerd zou worden - op vraag van de luchtmacht - maar dat idee werd in Downing Street 10 niet op gejuich onthaald.'

In het Amerikaanse parlement worden eveneens vragen gesteld, zelfs door partijgenoten van president Obama. 'De oorlogen in Irak en Afghanistan hebben ons duizenden miljarden dollars gekost. In die oorlogen raakten we in het moeras. Nu heeft de president ons opnieuw in een oorlog gestort die we ons niet kunnen veroorloven', schreef het Democratische parlementslid Dennis Kucinich aan zijn collega's.

Ook de Franse militairen zitten al in Afghanistan, de Balkan, Ivoorkust en Somalië. Vorig jaar kostten die engagementen Frankrijk 900 miljoen euro.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=LC381DBR

Eigen mening:
Ik schrok toch wel even toen ik dit artikel las. Ik wist wel dat oorlog voeren duur was, maar dat het zo duur is, had ik nooit durven denken. Eén Tornado-jachtvliegtuig laten vliegen kost zo'n 40.000 euro per uur. Aangezien een vlucht van Groot-Brittannië naar Libië ongeveer zes uur duurt, kost één missie van één jachtvliegtuig de Britse regering 240.000 euro. Deze bedragen vind ik echt duizelingwekkend hoog. Wat me opvalt, en wat ik toch bizar vind, is dat er in dit artikel geen exacte cijfers staan wat deze operatie de Belgische regering kost.
Anderzijds is een militaire ingreep van de NAVO broodnodig, aangezien Kadaffi een rechtstreekse bedreiging vormt voor zijn eigen bevolking. Ik hoop dat de onrust in Libië snel voorbij is, vooral voor de Libische bevolking, maar ook om de NAVO-landen niet al te hoog in de kosten te jagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.